Ενας μοναδικός Ναός / Οι πλάκες της ζωφόρου του Ναού του Επικούριου Απόλλωνα που βρίσκονται στο Βρετανικό Μουσείο, και τα άλλα μέρη από τα μουσεία Λούβρου και Μονάχου!
Κατάλογος των αγάθων παγκόσμιας κληρονομιάς στην Ελλάδα
1986 Ναός Επικουρείου Απόλλωνα στις Βάσσες
1987 Δελφοί
1987 Ακρόπολη
1988 Άθως
1988 Μετέωρα
1988 Παλαιοχριστιανικά και Βυζαντινά Μνημεία Θεσσαλονίκης
1988 Επίδαυρος
1988 Μεσαιωνική πόλη της Ρόδου
1989 Μυστράς
1989 Ολυμπία
1990 Δήλος
1990 Μονή Δαφνίου, Μονή Οσίου Λουκά, Νέα Μονή Χίου
1992 Πυθαγόρειο και Ηραίον Σάμου
1996 Βεργίνα
1999 Μυκήνες, Τίρυνς
1999 Χώρα, Ιερά Μονή Αγ. Ιωάννη Θεολόγου και Σπήλαιο της Αποκάλυψης Πάτμου
Να επιστραφούν πλάκες της ζωφόρου του Ναού του Επικούριου Απόλλωνα απο
το Βρετανικό Μουσείο, και τα άλλα μέρη από τα μουσεία Λούβρου και
Μονάχου! (ΝΕΟ)
Νοτιοδυτικά της Ανδρίτσαινας, στο Νομό Ηλείας, σε
απόσταση 14 χλμ., σε ένα επιβλητικό και άγριο ορεινό τοπίο, σε υψόμετρο
1.130 μ., στο όρος Κωτίλι, στην τοποθεσία που στην αρχαιότητα
ονομαζόταν Βάσσες (που σημαίνει μικρή κοιλάδα μέσα στα βράχια),
βρίσκεται ο μεγαλοπρεπής ναός του Επικουρίου Απόλλωνα, ένας από τους
μεγαλύτερους ναούς της Αρχαιότητας.
Το μεγαλύτερο μέρος από τις
πλάκες της ζωφόρου του Ναού του Επικουρίου Απόλλωνα, βρίσκονται από το
1814 στο Βρετανικό Μουσείο, ενώ άλλα μέρη της κοσμούν τις προθήκες του
μουσείου του Λούβρου και του Μονάχου!
ΕΔΩ
και ΤΩΡΑ θα πρέπει να επιστραφούν στην Ηλεία και τον Ναό από το
Βρετανικό Μουσείο, και τα μουσεία του Λούβρου και του Μονάχου!
Ο
ναός του Επικουρίου Απόλλωνα είναι το πρώτο μνημείο στην Ελλάδα που η
Unesco συμπεριέλαβε (1986) στα Μνημεία Παγκόσμιας Κληρονομιάς.
Η Unesco θα πρέπει να βοηθήσει γιά την επιστροφή τους στον Ναό.
Τώρα είναι η κατάλληλη στιγμή να το διεκδικήσουμε.
Τώρα που το κίνημα με κεντρικό μήνυμα "Είμαι Έλληνας, θέλω να γυρίσω
στη πατρίδα" εξαπλώνεται. Η καμπάνια θα μπορούσε ίσως να είναι πιο
επιθετική και να λέει "φέρτε πίσω τα κλεμμένα".
Το κεντρικό μήνυμα
που αποστέλλεται παντού μέσο διαδικτύου, από την Ανεξάρτητη εθελοντική
κίνηση έχει σκοπό την επιστροφή των Ελληνικών αρχαιοτήτων που παράνομα
κρατούνται εκτος Ελλάδας.
Ο ναός του Επικουρίου Απόλλωνα
Ο ναός του Επικουρίου Απόλλωνα είναι
έργο του αρχιτέκτονα του Παρθενώνα Ικτίνου. Κατασκευάστηκε γύρω στα 420
π.Χ. πάνω σε παλαιότερο ναό, από τους κατοίκους της Φιγάλειας προς τιμήν
του Απόλλωνα σε ένδειξη ευγνωμοσύνης για τη σωτηρία τους από λοιμό. Το
επίθετο Επικούριος δόθηκε στον Απόλλωνα γύρω στο 650 π.Χ., την εποχή των
πολέμων με τους Σπαρτιάτες.
Είναι δωρικός περίπτερος κτισμένος
από ντόπιο ασβεστόλιθο, ενώ μαρμάρινα ήταν τα κιονόκρανα του σηκού,
ορισμένα μέρη της οροφής και της στέγης και ο γλυπτός διάκοσμος.
Αποτελείται από πρόναο, σηκό και οπισθόδομο, έχει προσανατολισμό από
βορρά προς νότο με διαστάσεις 14,48x38,24μ. στο επίπεδο του στυλοβάτη.
Ο ναός αποτελεί ένα από τα καλύτερα σωζόμενα μνημεία της κλασικής
αρχαιότητας. Είναι ο καλύτερα διατηρημένος ναός μετά το ναό του
Ηφαίστου (Θησείο) στην Αθήνα. Κατέχει σημαντική θέση στην ιστορία της
ελληνικής αρχιτεκτονικής, αφού συνδυάζει με ξεχωριστό τρόπο τα
αρχαϊστικά στοιχεία, που καθόριζε η τοπική θρησκευτική παράδοση, με τις
τολμηρές ανανεωτικές ιδέες του δημιουργού του.
Η στενόμακρη κάτοψη της περίστασης (Η σειρά από κίονες που περικύουν τον σηκό),
όπως και ο αριθμός των κιόνων (6x15 αντί του κανονικού για την εποχή
6x13) και η διάταξή τους (μεγαλύτερα μετακιόνια διαστήματα στις στενές
πλευρές) είναι αρχαϊκά χαρακτηριστικά και παραπέμπουν στον μεγάλο ναό
του Απόλλωνος στους Δελφούς. Τα στοιχεία όμως αυτά "δένουν" αρμονικά με
γνωρίσματα της κλασικής αθηναϊκής αρχιτεκτονικής, όπως είναι η λεπτότητα
των κιόνων, το χαμηλό ύψος της κρηπίδας και του θριγκού και η ευρυχωρία
του προδόμου και του οπισθοδόμου. Η μεγάλη όμως καινοτομία του μνημείου
έγκειται στη διαμόρφωση του εσωτερικού του.
Στο σηκό (Ο κύριος εσωτερικός χώρος στους αρχαίους ελληνικούς ναούς, αποκλειστικά αφιερωμένος για την φύλαξη του αγάλματος του θεού)
υπάρχει η ιδέα της κιονοστοιχίας κατά τις τρεις πλευρές, όπως στον
Παρθενώνα και το ναό του Ηφαίστου στην Αθήνα, όμως οι κίονες στις μακρές
πλευρές δεν είναι ελεύθεροι. Παρουσιάζονται από τους τοίχους ως λεπτά
εγκάρσια χωρίσματα, που καταλήγουν σε ιωνικούς ημικίονες με ιδιόμορφα
κοινόκρανα και βάσεις. Στη στενή πλευρά του σηκού, απέναντι από την
είσοδο, ο ελεύθερος κίονας έφερε το πρώτο στην ιστορία της
αρχιτεκτονικής κορινθιακό κιονόκρανο.
Η κιονοστοιχία στήριζε ιωνικό θριγκό (Το μέρος των αρχαίων κτιρίων που βρίσκεται πάνω από τους κίονες), με ανάγλυφη ζωφόρο (Σπουδαίο
αρχιτεκτονικό στοιχείο που προσδίδει κομψότητα στο επιστέγασμα των
κτιρίων. Αποτελεί μια διακοσμητική ταινία που περιτρέχει το οικοδόμημα.
Βρίσκεται συνήθως στην εξωτερική όψη του κτιρίου που μαζί με το γείσο
και το επιστύλιο αποτελούν το λεγόμενο θριγκό), που περιέτρεχε εσωτερικά και τις τέσσερις πλευρές του σηκού.
Η
ζωφόρος του ναού αποτελεί ένα πραγματικό αριστούργημα στο οποίο η
ζωντάνια και η έκφραση των μορφών, καθώς και ο συνδυασμός της πλοκής των
σκηνών, το κατατάσσουν στους καλύτερους γλυπτικούς διάκοσμους της
αρχαιότητας. Την αποτελούσαν 23 πλάκες με μήκος 31 μ., εκ των οποίων οι
έντεκα δυτικά εικονίζουν κενταυρομαχία και οι έντεκα ανατολικά
αμαζονομαχία.
Μέσα στο ναό υπήρχε και μεγάλο (12 πόδια) χάλκινο άγαλμα του Απόλλωνα.
Σήμερα
γίνονται εργασίες συντήρησης του ναού από τους επιστήμονες της
Επιτροπής Επικουρίου Απόλλωνος, η οποία εποπτεύει το έργο και έχει έδρα
την Αθήνα.
από iliaoikonomia.gr
Το
Ιερό του Απόλλωνα στην Ηλεία, αλλά και ο Δελφικός Ναός κρύβουν σύμφωνα
με τους ερευνητές, κάποια αναπάντεχα μυστικά. Οι αρχαίοι Ελληνικοί
Ναοί δεν ήταν τυχαία αρχιτεκτονήματα. Σίγουρα, δεν κατασκευάστηκαν μόνο
για να στεγάσουν τη αρχαία λατρεία, αλλά και για να αποτυπώσουν την
αρμονία του Σύμπαντος.
Μέσα τους είναι εγγεγραμμένη η βαθιά γνώση που συνδέει τη Γη με τον
Ουράνιο θόλο, τον άνθρωπο με το ʼπειρο. Ο Ναός του Επικούρειου Απόλλωνα
στις Βάσσες Ηλείας κρατά επίσης, κάποια αναπάντεχα μυστικά βαθιά
κρυμμένα. Κυριολεκτικά βαθιά στα θεμέλια του. Αυτά που οι κλασικά
σκεπτόμενοι επιστήμονες χαρακτήρισαν «σαθρά» δίχως να καταλάβουν το
«μυστικό» που κρύβεται εκεί.
Οι πρώτες περίεργες ενδείξεις προέκυψαν από σχετική έρευνα του
αρχαιολόγου Cooper, ο οποίος το 1972 έκανε κάποιες τομές στα θεμέλια του
Ναού. Αυτό που ανακάλυψε είναι πως ολόκληρο το οικοδόμημα στηρίζεται
πάνω σε μία ασυνήθιστη υπόγεια βάση. Στην ανατολική πλευρά του Ναού
υπάρχει σε βάθος δύο μέτρων, ένα στρώμα προσεκτικά λαξευμένου βράχου, με
κλίση προς το Νότο.
Πρόκειται για ένα κεκλιμένο επίπεδο, δηλαδή. Στη νότια πλευρά όμως τα
πράγματα είναι διαφορετικά. Εκεί ο Ναός «κάθεται» πάνω σε φερτά υλικά,
σε αναρρίμματα και συγκεκριμένα σε ένα στρώμα από κιτρινωπό πηλώδες χώμα
και βότσαλα θαλάσσης. Το αποτέλεσμα; Ολόκληρος ο Ναός «γλιστράει και
περιστρέφεται αργά γύρω από έναν κατακόρυφο άξονα στην Νοτιοανατολική
γωνία του. Για να διευκολυνθεί αυτή η περιστροφή και να αποσβένονται οι
κραδασμοί, ολόκληρη η βάση του Ναού είναι κατασκευασμένη από
αλλεπάλληλα στρώματα πλακών που συνδέονται μεταξύ τους με μεταλλικούς
συνδετήρες γύρω από τους οποίους έχει χυθεί μόλυβδος, όπως έγραψε το
περιοδικό Τηλέραμα.
`Αποψη του Ναού από τη νότια πλευρά, σκεπασμένος με την προστατευτική τέντα.
Παρόμοιες συνδέσεις έχουν παρατηρηθεί και στο δάπεδο του Ναού της
Προναίας Αθηνάς στους Δελφούς, στο μυστηριώδες κτίσμα που είναι γνωστό
με το όνομα «θόλος». Γιατί όμως,να έχει κατασκευαστεί έτσι ο Ναός του
Απόλλωνα στις Βάσσες; Σίγουρα δεν είναι τυχαίο συμβάν, αλλά ούτε και
κατασκευαστική αβλεψία. Κατά την άποψη του Γυμνασιάρχη-Μαθηματικού
Στέλιου Πετράκη, ο Ναός γλιστράει και περιστρέφεται, όπως διαπιστώνουν
οι αρχαιολόγοι, όχι τυχαία, αλλά σκόπιμα. Πρόκειται για ένα προσεκτικά
προμελετημένο επίτευγμα των αρχαίων κατασκευαστών του. Η ιδιότυπη βάση
του Ναού κατασκευάστηκε αφού προηγουμένως υπολογίστηκαν πολύ προσεκτικά
το βάρος του και η γωνία στροφής του, έτσι ώστε μέσα σε ένα χρόνο
«μετακινείται» κατά 50 πρώτα και 2 δεύτερα της μοίρας. Εδώ είναι που
αρχίζουν οι εντυπωσιακές θεωρίες, γιατί τα 50΄ και 2΄΄ της μοίρας είναι
ετήσιας μετάπτωσης των Ισημεριών!
Το αποτέλεσμα είναι η «ολίσθηση» προς τα πίσω του Βόρειου Πόλου του
Ουρανού. Αυτή τη μεταβολή την είχαν υπολογίσει ακριβώς οι αρχαίοι
κατασκευαστές του Ναού και γι'αυτόν το λόγο είχαν διαμορφώσει έτσι τα
θεμέλια του, ώστε να μπορεί να περιστρέφεται και να παρακολουθεί στο
πέρασμα των αιώνων τη μετάπτωση των Ισημεριών. Αυτή την άποψη την
υποστηρίζει ένθερμα ο Στέλιος Πετράκης, ο οποίος έχει υποβάλει και
σχετική μελέτη στη Μαθηματική Εταιρεία Πατρών. Σύμφωνα με τους
μαθηματικούς και αστρονομικούς υπολογισμούς του, λοιπόν, ολόκληρος ο
Ναός περιστρέφεται συμπεριφερόμενος σαν μια «συσκευή» παρατήρησης του
Ουράνιου θόλου και συντονισμού της με το Βορρά, τον Πολικό Αστέρα.
Την εποχή που χτίστηκε ο Ναός του Επικούρειου Απόλλωνα, ο Πολικός
Αστέρας ήταν ο Α΄ του Αστερισμού του Δράκοντα. Στο διάστημα των
χιλιετιών που κύλησαν και λόγω της μετάπτωσης των Ισημεριών, που
αναφέραμε, τη θέση του Πολικού Αστέρα κατέλαβε ο Α΄ της Μικρής ʼρκτου.
Ερείπια από κολόνες στο γύρω χώρο.
Για πολλούς συντηρητικά σκεπτόμενους, ενδεχόμενα σαν και αυτό της
τεχνητής ολίσθησης του Ναού είναι απίστευτα, ωστόσο οι μαθηματικοί και
αστρονομικοί υπολογισμοί τα αποδεικνύουν υπενθυμίζοντας μας πως καμιά
φορά ο πολύς ορθολογισμός ή και η επιστημονική αλαζονεία μπορεί να
αποκλείσουν εκδοχές που, ενώ δείχνουν απίστευτες, είναι ίσως οι
πραγματικές.
ΑΠΟΣΠΑΣΜΑ ΑΠΟ ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ ΤΟΥ ΣΤΥΛΙΑΝΟΥ ΠΕΤΡΑΚΗ : "ΕΡΕΥΝΩ ΒΡΙΣΚΩ ΚΑΙ ΓΡΑΦΩ"
Ο συγγραφέας παρουσιάζει μία θεωρία για τον Ναό του Επικουρείου Απόλλωνος και προκαλεί για την επιβεβαίωσή της.
Ο Κύριος Στυλιανός Πετράκης υποστηρίζει πως ο Ναός κατασκευάστηκε κατά
τέτοιο τρόπο διαμορφώθηκε-λαξεύτηκε σε κεκλιμένο βράχο, όπου
τοποθετήθηκαν από τους αρχαίους τεχνίτες του, ένα στρώμα αργίλου, ένα
στρώμα με βότσαλα θαλάσσης, ούτως ώστε να τεθεί η βάση του Ναού επάνω
από αυτή την διαστρωμάτωση. Ώστε να περιστρέφεται περί του άξονά του και
να ακολουθεί την μετάπτωση των Ισημεριών (δηλαδή έχει μία ολίσθηση 50'
και 2'' της μοίρας).
Γράφει λοιπόν ο Κύριος Πετράκης :
Θα ήθελα να διατυπώσω τη γνώμη μου για τη σκοπιμότητα και τη λειτουργική
του ναού του Επικουρείου Απόλλωνα, που βρίσκεται κοντά στην
Ανδρίτσαινα στην Αρκαδία. Τότε το 1972 πήγα να μελετήσω τον
προσανατολισμό, του άξονα του Ναού. Επειδή δεν κρατούσα πυξίδα, όπως
ξανάγραψα, έμεινα και βγήκαν τα άστρα. Προέκτεινα τον άξονα του Nαoύ
όπως παριστάνεται από τις ορθογώνιες πλάκες του ανώμαλου τώρα δαπέδου
προς τον ουρανό και συνάντησα τον σημερινό πολικό αστέρα το α της
Μικρής `Αρκτου. Είχε λοιπόν ένα θαυμάσιο προσανατολισμό από νότο προς
Βορρά. 'Όμως παρατήρησα, ότι ο Ναός έχει υποστεί μεγάλη φθορά,
καθιζήσεις στο δάπεδο και στα νότια σκαλοπάτια, οι κίονες έχουν φύγει
από την κατακόρυφο και μάλιστα ένας στην Νοτιοανατολική γωνία έχει
σπάσει σαν να είχε πάθει μια στρέψη από μετατόπιση ή από μια ολίσθηση
προς Νότο ολόκληρου του Ναού. Δεν μπορούσα να εξηγήσω τη μεγάλη αυτή
κατασκευαστική φθορά του Ναού.
Το εσωτερικό του ναού. Πίνακας του Cockerrel R. A. 1788 - 1863
Εκεί στο Ναό συνάντησα τον κ. Πρίγκουρη, διευθυντή τότε της βιβλιοθήκης
της Ανδρίτσαινας και του είπα το σκοπό μου και τι βρήκα πάνω στον Ναό
και τις παρατηρήσεις μου. Του έδωσα συνάντηση για το βράδυ και μου είπε.
Εδώ και τέσσερα χρόνια κάποιος Αμερικανός αρχαιολόγος ο Κούπερ κάνει
πηγάδια γύρω στα θεμέλια του ναού για να δει την στερεότητα των, για να
τον αναστηλώσει κάποιο Αμερικανικό Πανεπιστήμιο. Βρήκε, μου είπε, ότι
τα θεμέλια στην ανατολική πλευρά κάθονται, σε βάθος δύο περίπου μέτρων,
πάνω σε επίπεδο λαξευμένου βράχου. Συνάντησε τούνελ στα θεμέλια,
βότσαλα θαλασσινά, και όπως γράφει κ. Θάνος Παπαθανόπουλος στο τεύχος
29 Δεκεμβρίου 1988 του περιοδικού. «Αρχαιολογία» στα θεμέλια υπάρχει
ένα στρώμα από κιτρινοκόκκινο πηλώδες χώμα σε όλη την έκταση.
Στη νότια πλευρά ο Κούπερ βρήκε ότι ο ναός έχει φύγει από τη θέση του
και κάθεται πάνω σε αναρρίμματα, μπάζα. Το σχέδιο της αναστήλωσης
εγκαταλείφθηκε. Παρουσιάστηκε λοιπόν σε μένα ένα δύσκολο πρόβλημα. Πώς
έφυγε ο ναός από τα θεμέλιά του και όμως ο άξονάς του να δείχνει τον
βορρά, ο ναός είναι έτοιμος ύστερα από μερικές εκατοντάδες χρόνια να
σωριαστεί καθώς βρίσκεται στην πλαγιά του υψώματος προς δυσμάς σε ένα
βάραθρο. Διάβασα πολλά για το ναό, αλλά σύγχρονα πλούτιζα τις γνώσεις
μου γύρω από την άγνωστη για μας σοφία των κατασκευαστών των αρχαίων
ναών και μνημείων όπως έγραψα σε προηγούμενο κεφάλαιο.
Μου είπε πάλι ο κ. Πρίγκουρης, όταν βρισκόμαστε πάνω στο ναό, ότι δεξιά
του Ναού, βλέποντας προς Βορρά και σε μια ψηλότερη κορυφή της οροσειράς
υπάρχει ένας άλλος ναός που και κείνος έχει τον άξονά του προς Βορρά.
Οι σύγχρονοι μελετητές και οι αρχαιολόγοι λένε ότι ο ναός έχει υποστεί
αυτή τη φθορά από τους σεισμούς και τις λεηλασίες από τους διάφορους
αρχαιοκάπηλους. Όμως όλα αυτά δεν δικαιολογούν την περίεργη μετατόπιση
και στρέψη του Ναού και τις καθιζήσεις στο δάπεδο.
Αλλά ας έλθουμε τώρα στην αστρονομία. 'Έχουμε βρει πάλι από τους
αρχαίους ότι ο Πολικός Αστέρας, δηλαδή το σημείο του Ουρανού που συναντά
η προέκταση του άξονα της γης, στην εποχή των πυραμίδων ήταν ένας
άλλος αστέρας. 'Ήταν το Α του αστερισμού του Δράκοντα. Παραδεχόμαστε,
και είναι σωστό, ότι ένεκα της μετάπτωσης των Ισημεριών ο Βόρειος Πόλος
του Ουρανού που μπορεί να μην είναι πάνω σε αστέρα μετακινείται και σε
διάστημα 26.000 ετών διαγράφει ένα μικρό κύκλο με κέντρο τον πόλο της
εκλειπτικής. Πόλος της εκλειπτικής είναι ένα σταθερό σημείο του Ουρανού
που βρίσκεται αν φέρουμε τη κάθετο από τον 'Ήλιο προς την εκλειπτική.
Την περίοδο των 26.000 ετών την έλεγαν οι αρχαίοι Πλατωνική περίοδο.
Δεν διάβασα όμως ακόμη κάτι σχετικό με τις αστρονομικές εργασίες του
Πλάτωνα και των μαθητών του. 'Όποιος τις γνωρίζει μπορεί να μου γράψει.
Η μετάπτωση των Ισημεριών κατά 50,2 δεύτερα λεπτά της μοίρας κάθε χρόνο
προξενεί την συστολή του χρόνου και τη μετατόπιση των ζωδίων ανάμεσα
στους αστερισμούς. Δηλαδή το ζώδιο του Κριού μπήκε στον αστερισμό των
Ιχθύων.
Ο Ναός του Επικουρείου Απόλλωνα σε παλαιά φωτογραφία
Εμείς σήμερα παραδεχόμαστε ότι ο 'Ίππαρχος ο Ρόδιος, δηλαδή από το νησί
Ρόδο το 200 π.Χ. ανακάλυψε τη μετάπτωση των Ισημεριών. Αν όμως
μελετήσουμε τους Ορφικούς ύμνους και ιδιαίτερα τον ύμνο του Απόλλωνα και
τον Πλάτωνα θα πρέπει να παραδεχτούμε ότι πολύ παλαιότερα οι αρχαίοι
γνώριζαν το φαινόμενο και μας το αποτύπωσαν στο Ναό του Επικουρείου
Απόλλωνα. Δηλαδή έκαναν δύο Ναούς που να βρίσκονται στον ίδιο
μεσημβρινό. Ο ένας είναι ο Ναός του Επικουρείου Απόλλωνα στις Βάσσες
Ηλείας και ο άλλος είναι πολύ ψηλότερα στην κορυφή του βουνού Κωτυλίου
που τον είχαν σαν πιλότο, σαν αφετηρία. Οι άξονες και των δύο Ναών είχαν
προσανατολισμό προς Βορρά.
Την χρονολογία της κατασκευής των ο γήινος μεσημβρινός, όπως και σε κάθε
χρονολογία, είχε σαν προέκταση στον Ουρανό τον Ουράνιο Μεσημβρινό.
Αλλά όμως με το πέρασμα των αιώνων, ο μεν γήινος Μεσημβρινός παραμένει ο
ίδιος, δηλαδή ο προσανατολισμός προς Βορρά των κιόνων του Ερεχθείου
και των κάθετων κιόνων του Ολυμπίου Διός στην Αθήνα κλπ. δηλ. δεν
αλλάζει, ενώ ο Ουράνιος Μεσημβρινός επειδή μεταβάλλεται ο Βόρειος Πόλος
του ουρανού αλλάζει προς τα αριστερά κάθε έτος 50,2 δευτερόλεπτα της
μοίρας. 'Έτσι πήγε από το Αʼ του αστερισμού του Δράκοντα στο Αʼ του
αστερισμού της Μικρής `Αρκτου.
Πώς τώρα θα καταδείξουμε πάνω στην επιφάνεια της γης και πώς θα κάνουμε
μια κατασκευή για να το μετρήσουμε; Απλούστατα, να βάλουμε ολόκληρο το
Ναό του Επικουρείου Απόλλωνα να στρέφεται περί ένα κατακόρυφο υπόγειο
άξονα στη Νοτιοανατολική γωνία του και να ολισθαίνει πάνω σε μια κλίνη
που να έχει κλίση προς Νότο. Να υπολογίσουμε με ακρίβεια το βάρος του
Ναού ώστε η γωνία στροφής κάθε έτος να είναι ίση με τη μετάπτωση των
Ισημεριών.
Και τα δύο αυτά θέματα τα έλυσαν οι σοφοί κατασκευαστές του Ναού.
Διάλεξαν λοιπόν οι ιερείς του Απόλλωνα στον ορεινό όγκο στις Βάσσες ένα
πέτρωμα από σχιστόλιθο που να έχει κλίση προς Νότο και στην πλαγιά του
κοντά στην κορυφογραμμή, αφού ισοπέδωσαν με ελαφρά κλίση το πέτρωμα,
έβαλαν τα υλικά για την ολίσθηση και εκεί πάνω τοποθέτησαν πολλές πλάκες
και σε πολλές στρώσεις. Οι μεγάλες πέτρινες πλάκες και οι στρώσεις
συνδέονται μεταξύ των με ανοξείδωτους σιδερένιους συνδετήρες. Στο
άνοιγμα που άφηνε στο σίδερο έχυναν μόλυβδο για να κρατά τους
κραδασμούς. Αυτό το σίδερο και το μολύβι ήταν η αιτία να πάθει ο Ναός
μεγάλες καταστροφές από τους βεβήλους. Τέτοιες συνδέσεις βλέπουμε στο
δάπεδο του Ναού της Προναίας Αθηνάς στο θόλο όπως τον λέμε στους Δελφούς
στα σκαλοπάτια του Θησείου και αλλού.
Ο Ναός είναι Δωρικός, αν και συνδυάζει στοιχεία και του Ιωνικού και του Κορινθιακού ρυθμού
Έκαμαν λοιπόν μια κλίνη, ένα στρώμα που θα περιστρεφόταν γύρω από ένα
πέτρινο κατακόρυφο άξονα που θα ήταν βαθιά χωμένος στο πέτρωμα και θα
βρισκόταν στην Νοτιοανατολική γωνία των θεμελίων. Εκεί επάνω σε όλο αυτό
το κατασκεύασμα έβαλαν τις 36 κολόνες του Ναού με τη στέγη του αν
είχε. Ο Ναός θα είχε οπτική επαφή με τον άλλο Ναό που βρίσκεται δεξιά
βλέποντας προς Βορρά στην κορυφή του Κωτυλίου και θα βρισκόταν και οι
δύο στον ίδιο Μεσημβρινό. Με άλλα λόγια η πυξίδα από το Ναό του Απόλλωνα
με σκόπευση προς τον άλλο ναό πιλότο - σημαδούρα θα έδειχνε μηδέν.
Ευχάριστο και πολύ ικανοποιητικό για ένα ερευνητή είναι να στέκεται στην
Δυτική πόρτα ενός αναστηλωμένου από τους Ενετούς ιερού κορυφής των
Μινωϊτών και να παίρνει τη σκόπευση προς το παραθυράκι της κόγχης του
ιερού και να βρίσκει ακριβώς 90 μοίρες. Είναι το εκκλησάκι του
εορτάζοντος και σήμερα ναού του Αη-Γιάννη στα `Απτερα Χανίων.
Στο γυμνό, βραχώδες
τοπίο των Βασσών βρίσκεται ένας από τους σημαντικότερους και
επιβλητικότερους ναούς της αρχαιότητας, αφιερωμένος στον Επικούριο
Απόλλωνα. Χαρακτηρίζεται από πλήθος πρωτοτυπιών τόσο στην εξωτερική όσο
και στην εσωτερική του διαρρύθμιση, που τον καθιστούν μοναδικό μνημείο
στην ιστορία της αρχαίας ελληνικής αρχιτεκτονικής. Ο Παυσανίας, μάλιστα,
τον θεωρεί το δεύτερο μετά της Τεγέας πελοποννησιακό ναό σε κάλλος και
αρμονία (8.41.8). Η ανέγερσή του τοποθετείται στο 420-400 π.Χ. και
αρχιτέκτονάς του θεωρείται ο Ικτίνος, που σε αυτό το δημιούργημά του
κατόρθωσε να συνδυάσει πολλά αρχαϊκά χαρακτηριστικά, που επέβαλλε η
συντηρητική θρησκευτική παράδοση των Αρκάδων, με τα νέα γνωρίσματα της
κλασικής εποχής. Ο ναός που βλέπει σήμερα ο επισκέπτης δεν είναι ο
αρχαιότερος που κτίσθηκε στο χώρο. Ο πρώτος ναός του Απόλλωνα
οικοδομήθηκε γύρω στα τέλη του 7ου αι. π.Χ., πιθανότατα στην ίδια θέση.
Ακολούθησαν μία ή δύο οικοδομικές φάσεις του, γύρω στο 600 και γύρω στο
500 π.Χ., αντίστοιχα, από τις οποίες σώζονται πολυάριθμα αρχιτεκτονικά
μέλη, όπως το κεντρικό δισκοειδές πήλινο ακρωτήριο με την πλούσια
πολύχρωμη γραπτή διακόσμηση, κεραμίδια και πήλινα ακροκέραμα.
Ο κλασικός ναός έχει θεμελιωθεί πάνω στο φυσικό βράχο, σε ειδικά
διαμορφωμένο πλάτωμα. Δεν έχει το συνήθη προσανατολισμό Α-Δ, αλλά Β-Ν,
ίσως για λατρευτικούς λόγους, που συνδέονται με την αρκαδική θρησκευτική
παράδοση, δεδομένου ότι και άλλοι ναοί στην περιοχή παρουσιάζουν τον
ίδιο προσανατολισμό. Για την κατασκευή του έχει χρησιμοποιηθεί
ανοιχτόχρωμος τοπικός ασβεστόλιθος, ενώ ορισμένα μέρη της οροφής, τα
κιονόκρανα του σηκού και ο γλυπτός διάκοσμος είναι από μάρμαρο. Ο ναός
είναι ο μοναδικός που συνδυάζει στοιχεία των τριών αρχιτεκτονικών ρυθμών
της αρχαιότητας. Είναι δωρικός, περίπτερος, δίστυλος εν παραστάσι, με
πρόναο, σηκό, άδυτο και οπισθόδομο. Έχει 6 κίονες στις στενές και 15
στις μακρές πλευρές, αντί της καθιερωμένης για την εποχή αναλογίας 6 x
13. Έτσι, η μορφή του είναι περισσότερο επιμήκης, όπως στους αρχαϊκούς
ναούς. Στο εσωτερικό του σηκού, κατά μήκος των μακρών πλευρών υπάρχουν
από πέντε ιωνικοί ημικίονες, που αποτελούν απόληξη κάθετων στον τοίχο
τοιχαρίων, τα οποία διαμορφώνουν κόγχες. Το τελευταίο ζεύγος των
ημικιόνων τέμνουν διαγώνια τον τοίχο του σηκού και όχι κάθετα όπως οι
υπόλοιποι. Ανάμεσα σε αυτούς υπήρχε ένας κίονας, που έφερε το αρχαιότερο
γνωστό ως σήμερα στην αρχαία ελληνική αρχιτεκτονική κορινθιακό
κιονόκρανο, το οποίο γνωρίζουμε από τα σχέδια των πρώτων περιηγητών
(θραύσματά του φυλάσσονται στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο). Κατά μία
άποψη ο κίονας αυτός αποτελούσε ανεικονική παράσταση θεότητας,
ακολουθώντας τις βαθιές λατρευτικές παραδόσεις της Αρκαδίας, ενώ σύμφωνα
με ορισμένους μελετητές, κορινθιακοί ήταν και οι δύο διαγώνιοι
ημικίονες εκατέρωθεν του κεντρικού κορινθιακού. Στο άδυτο, που βρισκόταν
πίσω από τον κίονα αυτό, πιθανότατα φυλασσόταν το λατρευτικό άγαλμα του
θεού. Στον ανατολικό του τοίχο υπάρχει θύρα, που οδηγούσε στο εξωτερικό
πτερό, για την ύπαρξη της οποίας έχουν διατυπωθεί διάφορες ερμηνείες. Η
στέγη του ναού ήταν δίρριχτη και η κεράμωση μαρμάρινη, κορινθιακού
τύπου.
Το ναό περιέτρεχε εξωτερικά δωρική ζωφόρος με ακόσμητες μετόπες
και τρίγλυφα, ενώ ανάγλυφη διακόσμηση έφεραν μόνο οι εσωτερικές μετόπες
των στενών πλευρών. Οι έξι μετόπες του πρόναου απεικόνιζαν την επιστροφή
του Απόλλωνα στον Όλυμπο από τις Υπερβόρειες χώρες, και του οπισθόδομου
την αρπαγή των θυγατέρων του Μεσσήνιου βασιλιά Λεύκιππου από τους
Διόσκουρους. Τα αετώματα δεν είναι βέβαιο ότι έφεραν γλυπτό διάκοσμο. Το
βασικότερο διακοσμητικό στοιχείο του ναού ήταν η μαρμάρινη ιωνική
ζωφόρος, που υπήρχε πάνω από τους ιωνικούς ημικίονες μέσα στο σηκό. Είχε
συνολικό μήκος 31 μ. και αποτελείτο από 23 μαρμάρινες πλάκες. Στις 12
απεικονίζεται η Αμαζονομαχία και στις υπόλοιπες 11 η Κενταυρομαχία. Κατά
την ανασκαφή του 1812 οι πλάκες βρέθηκαν σκεπασμένες με αρχιτεκτονικά
μέλη στο σηκό και το 1815 μεταφέρθηκαν στο Βρετανικό Μουσείο, όπου και
εκτίθενται σήμερα. Γλύπτης της ζωφόρου ίσως ήταν ο Παιώνιος, που
φιλοτέχνησε στην Ολυμπία το περίφημο άγαλμα της Νίκης.
Ο ναός εξακολούθησε να χρησιμοποιείται στα ελληνιστικά και
ρωμαϊκά χρόνια, οπότε γίνονταν επιδιορθώσεις στην κεράμωσή του. Η πρώτη
σημαντική καταστροφή του σημειώθηκε όταν έπεσε η στέγη του, λόγω της
φυσικής φθοράς των ξύλινων δοκών που τη συγκρατούσαν, ενώ σοβαρές ζημιές
υπέστη και από την ανθρώπινη επέμβαση, που έγινε για την απόσπαση του
μετάλλου των συνδέσμων. Ο ναός ταυτίσθηκε επιτυχώς το 1765 από το Γάλλο
αρχιτέκτονα J. Bocher και η πρώτη συστηματική ανασκαφή του έγινε το 1812
από ομάδα αρχαιόφιλων επιστημόνων. Ανασκαφές και αναστηλωτικές
επεμβάσεις ξεκίνησαν το 1902 από την Αρχαιολογική Εταιρεία, ενώ το 1975
συστάθηκε η Επιτροπή Συντηρήσεως του Ναού του Επικουρίου Απόλλωνος, που
ανέλαβε τον προγραμματισμό και τη σύνταξη των σχετικών μελετών για τα
έργα συντήρησης και αναστήλωσης. Το 1982 έγινε ανασύσταση της επιτροπής
και το Υπουργείο Πολιτισμού ανέλαβε συστηματικά το εξαιρετικά δύσκολο
έργο αποκατάστασης του μνημείου. Από το 1987 ο ναός προστατεύεται από
τις αντίξοες καιρικές συνθήκες με ειδικό στέγαστρο, που θα απομακρυνθεί
μετά την ολοκλήρωση των απαραίτητων εργασιών.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου