Powered By Blogger

Κυριακή 16 Ιουνίου 2013

Με δικαστική απόφαση το Μουσείο Γκετί επιστρέφει αρχαίο άγαλμα του Λυσίππου στην Ιταλία.




[ Τμήματα της ζωφόρου του Επικούρειου Απόλλωνα στο Μουσείο του Λούβρου ]


Ενα καλό παράδειγμα και δεδικασμένο 


ΑΦΙΕΡΩΜΑ: Η ΕΛΛΑΣ ΣΤΗΝ ΙΤΑΛΙΑ

Με δικαστική απόφαση το Μουσείο Γκετί επιστρέφει αρχαίο άγαλμα του Λυσίππου στην Ιταλία.

Άλλο άγαλμα του Λυσίππου που βρέθηκε στην Ροδόπη ευρίσκεται στο Λούβρο!

Η Ιταλία ζητεί από τους Γερμανούς κλεμμένη αρχαία ελληνική περικεφαλαία!

Πώς η Ρώμη ντροπιάζει το κοιμισμένο ελληνικό υπουργείο Πολιτισμού.



Με δικαστική απόφαση το Μουσείο Γκετί επιστρέφει αρχαίο άγαλμα του Λυσίππου στην Ιταλία 
Άγαλμα του Λυσίππου που βρέθηκε στην Ροδόπη ευρίσκεται στο Λούβρο! 
Η Ιταλία ζητά από τους Γερμανούς κλεμμένη αρχαία ελληνική περικεφαλαία! - Πώς η Ρώμη ντροπιάζει το κοιμισμένο ελληνικό υπουργείο Πολιτισμού 
Ενώ το ελληνικό υπουργείο Πολιτισμού της Ελλάδος, κοιμάται τον ύπνο τον βαθύ, και στέκεται ανάξιο του τίτλου του, να προστατεύει δηλαδή τον ελληνικό πολιτισμό, όπου κι αν αυτός ευρίσκεται, όχι μόνον έξω από την Ελλάδα, αλλά και εντός αυτής, οι Ιταλοί προσέφυγαν στα δικαστήρια και πέτυχαν να πάρουν πίσω ένα άγαλμα του περιφημότερου αρχαίου Έλληνος γλύπτου, του Λυσίππου, από την Σικυώνα, που ευρίσκετο στο Μουσείο Γκετί του Λος Άντζελες! Αυτό κι αν είναι ντροπή για το ελληνικό υπουργείο Πολιτισμού και την ελληνική Δικαιοσύνη συνάμα! 
Η προϊστορία αυτής της υποθέσεως αρχίζει τον Αύγουστο του 2007, όταν μετά από χρόνια διαφωνιών, το Γκετί και η Ιταλία συνήψαν συμφωνία για την επιστροφή 42 αρχαιοτήτων στις συλλογές του Μουσείου της Ρώμης. Η «κερκόπορτα» είχε ανοίξει... 
Έτσι, προχωρώντας ακόμη παραπέρα, ιταλικό δικαστήριο του Πέζαρο, το 2010, διέταξε την επιστροφή από το Μουσείο Γκετί των ΗΠΑ στην Ιταλία του χάλκινου αγάλματος της «Νικηφόρας Νεότητος», του Λυσίππου, ανοίγοντας τον μεγάλο δρόμο για την επιστροφή αρχαιοτήτων, στους τόπους προελεύσεώς τους! Η απόφαση - όπως ήταν αναμενόμενο - προκάλεσε την έντονη αντίδραση του Μουσείου Γκετί, το οποίο προετίθετο να υποβάλει έφεση στο Ανώτατο Δικαστήριο της Ιταλίας. Το θέμα είχε λάβει και πολιτικές διαστάσεις, δεδομένου ότι η δικαστική απόφαση είναι άμεσα εκτελεστέα. Έτσι, το ιταλικό υπουργείο Δικαιοσύνης θα ζητούσε από το αντίστοιχο αμερικανικό να παρέμβει για την επιστροφή του αγάλματος! 
Το μουσείο υποστηρίζει ότι... αγόρασε το άγαλμα το 1977 με καθ' όλα νόμιμες διαδικασίες = αλήθεια ποιες είναι αυτές; και βάσει ποίων νόμων και συνθηκών; - και μάλιστα απεκάλυψε και την τιμή του, που, όπως ανακοίνωσε, ήταν 4 εκατ. δολλάρια! Η ιταλική Πολιτεία αντιτείνει πως βγήκε από την χώρα παράνομα κι έτσι πρέπει να επιστραφεί. 
Το συγκεκριμένο έργο του Λυσίππου είναι ένα από τα πιο γνωστά έργα του Έλληνος καλλιτέχνη και επίσης ένα από τα πιο γνωστά του μουσείου Γκετί! Οι Ιταλοί λένε πως ανελκύσθηκε από έναν ψαρά, το 1964, από την θαλάσσια περιοχή της πόλεως Φάνο, κοντά στο Πέζαρο. Δεν λένε φυσικά, πως οι πρόγονοί τους, οι Ρωμαίοι, το έκλεψαν από την Ελλάδα, όπου και στο τέλος-τέλος ανήκει και πρέπει να επιστραφεί, εάν διαβάσουμε ελληνικά την απόφαση του δικαστηρίου περί «επιστροφής αρχαιοτήτων στους τόπους προελεύσεώς τους»! Είναι γνωστό, λ.χ. το... «πολιτιστικό πλιάτσικο» που έκαναν οι αρχαίοι Ρωμαίοι στην Κόρινθο, κ.α. Επίσης, όταν λαφυραγώγησαν τον αρχαίο λιμένα των Μινωιτών, τον Τάραντα, στην Μεγ. Ελλάδα, έκλεψαν, εκτός των άλλων, και τον κολοσσιαίο χάλκινο ανδριάντα του Ηρακλέους του Λυσίππου... Όταν οι Ρωμαίοι λαφυραγώγησαν την Αλύζια Ακαρνανίας, όπου υπήρχε τέμενος του Ηρακλέους με αγάλματα του Λυσίππου, που αναπαριστούσαν τους άθλους του, τα έκλεψαν όλα! Όταν ο Ρωμαίος Καικίλιος Μέτελλος ξεγύμνωσε την Μακεδονία από τους πολιτιστικούς θησαυρούς της, επέδειξε θριαμβευτικά στην Ρώμη το σύμπλεγμα του Λυσίππου με την Μάχη στον Γρανικό ποταμό, που αποτελείτο από 16 χάλκινα αγάλματα, και ήταν στημένο στο Δίον! Το γλυπτό αυτό σύμπλεγμα χαρίσθηκε στην αδελφή του Αυγούστου, Οκταβία, για να κοσμεί το ανάκτορό της, επειδή εδήλωνε... «συλλέκτης αριστουργημάτων ελληνικής τέχνης»!... 
ΠΗΓΕΣ: Associated Press, Αρριανός, Στράβων. 
Ο Λύσιππος, που έζησε στο τέλος του 4ου αι. π.Χ. και σήμερα θεωρείται ως ο συνεχιστής της παραδόσεως του Πολυκλείτου και του Σκόπα, φιλοτέχνησε 1.500 έργα! Κι αυτό το ξέρουμε από το γεγονός ότι ο Λύσιππος συνήθιζε να αποταμιεύει ένα δηνάριο για κάθε άγαλμα που φιλοτεχνούσε και ο κληρονόμος του βρήκε στο θησαυροφυλάκειό του 1.500 χρυσά δηνάρια! Ήταν τόσο σπουδαίος, που τόλμησε να φιλοτεχνήσει ανδριάντες του Μεγ. Αλεξάνδρου (έτσι ξέρουμε τον σωματότυπο του παμμέγιστου των Ελλήνων) και μετά απ' αυτό, ο Μέγας Αλέξανδρος του έδωσε αποκλειστικά το προνόμιο να φιλοτεχνεί ανδριάντες του! 

Ορισμένα από τα πιο διάσημα έργα του είναι: 
▶ ο «Αποξυόμενος», μαρμάρινο αντίγραφο ρωμαϊκών χρόνων του αρχαίου πρωτότυπου χάλκινου γλυπτού. Το πρωτότυπο χρονολογείται στο 320 π.Χ. περίπου. Οι «σεμνότυφοι» μεταγενέστεροι αντιγραφείς προσέθεσαν... φύλλο συκής στα γεννητικά όργανα του αθλητού, ο οποίος αποξύεται (δηλ. αφαιρεί το έλαιον από το χέρι του με στλεγγίδα-ξυστρί). Έτσι, «καλυμμένο» - δηλ. παραποιημένο, ιστορικά απαράδεκτο - το άγαλμα ευρίσκεται στο Μουσείο του Βατικανού! 
▶ πρωτότυπο χάλκινο αγαλμάτιο του «Ηρακλέους» - που ευρίσκεται στο Μουσείο Λούβρου και είχε ευρεθεί στον νομό Ροδόπης! 
▶ «Ο Ηρακλής επιτραπέζιος» (μεταγενέστερος τίτλος), ρωμαϊκών χρόνων μαρμάρινο αντίγραφο του χάλκινου πρωτοτύπου, που ευρίσκεται στο Βρετανικό Μουσείο! 
▶ «Ηρακλής και λέων», αντίγραφο ρωμαϊκών χρόνων του αυθεντικού αρχαίου χάλκινου αγάλματος του Λυσίππου. Ευρίσκεται στο Μουσείο Ερμιτάζ Πετρουπόλεως. 
▶ ο «Πυγμάχος των Θερμών», 
▶ ο «Ερμής», μαρμάρινο αντίγραφο (ύψους 1,54 μ.) ρωμαϊκών χρόνων, του πρωτοτύπου έργου, που ήταν χάλκινο. Ευρίσκεται στην Γλυπτοθήκη Κοπεγχάγης. 
▶ «Νεανίας αφαιρών άκανθα», αντίγραφο ρωμαϊκών χρόνων του αυθεντικού αρχαίου αγάλματος του Λυσίππου. Ευρίσκεται στο Μουσείο Ουφίτσι Φλωρεντίας. 
▶ μαρμάρινο άγαλμα νέου, ο οποίος σκύβει να δέσει το σανδάλι του, ρωμαϊκών χρόνων αντίγραφο του αρχαίου πρωτοτύπου του Λυσίππου. Ευρίσκεται στο Αρχαιολογικό Μουσείο Ατταλείας Μ. Ασίας. 
▶ και πολλά άλλα, που το υπουργείο Πολιτισμού της Ελλάδος θα έπρεπε να διεκδικήσει, πριν τα διεκδικήσει και αυτά η Ρώμη! Ο Λύσιππος είναι Έλλην καλλιτέχνης - και μάλιστα Πελοποννήσιος - και ζητεί την προστασία του υπουργείου του. 
Άλλα πασίγωνστα έργα του Λυσίππου ήταν το χάλκινο άγαλμα του Διός στον Ναό των Μουσών Αθηνών, το άγαλμα του Έρωτος στις Θεσπιές και του Διονύσου στον Ελικώνα Βοιωτίας, πολλά άλλα στην Ηλεία, χάλκινοι ανδριάντες του Διός και του Ηρακλέους στην αγορά της Κορίνθου, κ.ά. 
ΠΗΓΕΣ: Παυσανίας, Πλίνιος, Πλούταρχος, Σπανδάγος Ευ. «Εικαστικοί καλλιτέχνες της αρχαίας Ελλάδος», εκδ. «Αίθρα». 
Συνεχίζοντας να ντροπιάζει το ελληνικό υπουργείο Πολιτισμού, η Ιταλία το 2010 έκαμε προσφυγή και για επιστροφή «κλεμμένης» αρχαίας ελληνικής περικεφαλαίας! Η Ρώμη διεκδίκησε σε γερμανικό δικαστήριο την περικεφαλαία, η οποία εκλάπη, όπως ισχυρίζεται, το 1993 από αρχαιολογικό χώρο της επικρατείας της. Η Ιταλία ζητεί την παράδοση της αρχαίας ελληνικής αυτής περικεφαλαίας, από την υπηρεσία που διευθύνει τα μουσεία του Βερολίνου και τους νομικούς, οι οποίοι διαχειρίζονται την περιουσία ενός ιδιώτη «συλλέκτη έργων τέχνης», ο οποίος έχει πεθάνει. 
Αξιωματούχοι μουσείων δήλωσαν ότι η περικεφαλαία ευρίσκεται σε «ασφαλές μέρος» στο Βερολίνο και ότι είναι στην διάθεση του εισαγγελέως Βερολίνου. Πάντως, οι δικαστικές Αρχές κατέσχεσαν την περικεφαλαία κατόπιν αιτήματος της Ρώμης, το 2003!.. 
Η γερμανική εφημερίδα «Ημερήσιος Καθρέπτης» («Tagesspiegel») γράφει ότι η περικεφαλαία αυτή είναι πολύ σπάνια και ότι ουσιαστικά είναι ανεκτίμητης αξίας. Προσθέτει εξ άλλου ότι πιστεύεται ότι άλλαξε... πολλά χέρια (εννοεί ότι έγινε αντικείμενο παρανόμων αγοραπωλησιών) προτού ένας Βερολινέζος «έμπορος έργων τέχνης» την εξασφαλίσει για την ιδιωτική του συλλογή. Η Ιταλία την εντόπισε όταν τα περιουσιακά στοιχεία του Βερολινέζου συλλέκτη τέθηκαν σε δημοπρασία μετά τον θάνατό του. 
Η περικεφαλαία που φέρει διακόσμηση γεωμετρικού ρυθμού, κατασκευάσθηκε μεταξύ 7ου-6ου αι. π.Χ., στα νότια παράλια της Ιταλίας, όπου τότε άκμαζαν οι ελληνικές εμπορικές πόλεις της Μεγάλης Ελλάδος. 
Έτσι δρουν τα σοβαρά υπουργεία Πολιτισμού και τα οργανωμένα κράτη, που σέβονται τον πολιτισμό των προγόνων τους, ακόμη κι αν αυτός δεν είναι ευθέως δικός τους, αλλά τον απέκτσαν παράνομα, κατά την διάρκεια κατοχής!
Γράφει ο Γιώργος Λεκάκης

 


ΤΟ ΘΡΑΣΟΣ ΤΩΝ ΑΡΠΑΚΤΙΚΩΝ - Η Μέρκελ καλεί τον Πούτιν να... επιστρέψει τα λάφυρα πολέμου!

Κι ενώ η Γερμανία έχει ένα τόσο σοβαρό ανοιχτό μέτωπο με την Ελλάδα τόσο για τις πολεμικές αποζημιώσεις όσο και τις αρχαιότητες που άρπαξαν οι κατακτητές από τη χώρα μας, η Γερμανίδα καγκελάριος Άνγκελα Μέρκελ απευθυνόμενη προς τον Ρώσο πρόεδρο Βλάντιμιρ Πούτιν δήλωσε με
περίσσιο θράσος ότι η Ρωσία θα πρέπει να επιστρέψει τα λάφυρα πολέμου που παρουσιάστηκαν σε μια μεγάλη εικαστική-πολιτιστική έκθεση στην Αγία Πετρούπολη!

«Πιστεύουμε ότι αυτά τα εκθέματα θα πρέπει να επιστρέψουν στη Γερμανία», είπε η Μέρκελ κατά τη διάρκεια της κοινής επίσκεψης με τον Πούτιν και των εγκαινίων της έκθεσης που παρουσιάζεται στο περίφημο μουσείο Ερμιτάζ της Αγίας Πετρούπολης.

Η έκθεση, που ονομάζεται «Εποχή του Χαλκού - Ευρώπη χωρίς σύνορα», περιλαμβάνει θησαυρούς από χρυσό που ουσιαστικά αρπάχτηκαν ως λάφυρα από τους Σοβιετικούς μετά το Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο. Η Μέρκελ είπε ότι 600 αντικείμενα που εκτίθενται εκεί ήταν από τη Γερμανία.

Από την πλευρά του ο Ρώσος πρόεδρος Πούτιν είπε ότι η έκθεση έδειξε ότι η Γερμανία και η Ρωσία έχουν κοινές ρίζες που χρονολογούνται από την Εποχή του Χαλκού. «Ο μέσος πολίτης δεν ενδιαφέρεται που εκτίθενται αυτά τα αντικείμενα, στο Βερολίνο, στην Αγία Πετρούπολη, στη Μόσχα, ή στην Τουρκία», τόνισε.

Νωρίτερα, ένας εκπρόσωπος της καγκελαρίας είχε δηλώσει ότι η επικεφαλής της γερμανικής κυβέρνησης δεν θα λάμβανε μέρος στην τελετή των εγκαινίων λόγω μιας διαφωνίας που αφορούσε «το πρωτόκολλο». Όμως μετά από μια κοινή συνέντευξη Τύπου η Μέρκελ και ο Πούτιν ανακοίνωσαν ότι οι διαφωνίες που είχαν ανακύψει προηγουμένως διευθετήθηκαν. «Έπειτα από μια συζήτηση μεταξύ του προέδρου και εμού, θα εγκαινιάσουμε την έκθεση», δήλωσε η Μέρκελ.

Σύμφωνα με το πανεπιστήμιο Χούμπολτ του Βερολίνου οι Σοβιετικοί είχαν λεηλατήσει πάνω από 1 εκατ. βιβλία και χιλιάδες αντικείμενα τέχνης. Πολλά από αυτά δεν έχουν ακόμη εντοπιστεί. Ανάμεσα στα αντικείμενα που εκτίθενται στο Ερμιτάζ είναι και πολλά από τα «τρόπαια» της νίκης του σοβιετικού στρατού, που το Βερολίνο ζητεί να επιστραφούν.

Η έκθεση θα ανοίξει για το κοινό σήμερα Σάββατο, στην επέτειο της ναζιστικής εισβολής στη Σοβιετική Ένωση.
από triklopodia 
22.6.2013

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου