Powered By Blogger

Δευτέρα 21 Ιανουαρίου 2013

"Έφυγε¨ ο Ηλείος συγγραφέας Παύλος Μάτεσις 
 
μείωση μεγέθους
                                     iliaoikonomia.gr ( 21/01/2013 )
  

Έφυγε από τη ζωή, το πρωί της Κυριακής, σε ηλικία 80 ετών, ο σπουδαίος Ηλείος (απο την Δίβρη) θεατρικός συγγραφέας και μυθιστοριογράφος Παύλος Μάτεσις. Ο Παύλος Μάτεσις νοσηλευόταν το τελευταίο διάστημα σε ιδιωτικό θεραπευτήριο. Η κηδεία του θα πραγματοποιηθεί την Τρίτη, 22 Ιανουαρίου, στις 4 το απόγευμα, από το κοιμητήριο Παπάγου.

Πληροφορούμενος το θάνατο του Παύλου Μάτεσι ο Αν. Υπουργός ΠΑΙΘΠΑ κ. Κώστας Τζαβάρας, έκανε την ακόλουθη δήλωση:
« Έφυγε από τη ζωή ένας μεγάλος Έλληνας συγγραφέας. Ο Παύλος Μάτεσις στην πολύχρονη δημιουργική πορεία του ανανέωσε τον θεατρικό λόγο, καλλιέργησε με τον ξεχωριστό δικό του τρόπο τη λογοτεχνία και μετέφρασε υποδειγματικά θεατρικά και λογοτεχνικά έργα. Η αξία της γραφής του πέρασε τα ελληνικά σύνορα και κέρδισε διεθνή αναγνώριση, σεβασμό και διακρίσεις. Του χρωστάμε ευγνωμοσύνη για τη μοναδική συμβολή του στην καλλιέργεια της τέχνης του λόγου και για την πολύτιμη προσφορά του στον πολιτισμό. Η μνήμη του θα είναι αιώνια.
Εκφράζω τα θερμά μου συλλυπητήρια στην οικογένειά του».

Ο Πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ, Ευάγγελος Βενιζέλος, για το θάνατο του συγγραφέα Παύλου Μάτεσι, έκανε την ακόλουθη δήλωση:
"Έφυγε σήμερα ένας σπουδαίος Έλληνας. Πολυβραβευμένος, πολυδιαβασμένος και πολυταξιδεμένος, ο Παύλος Μάτεσις υπήρξε ένας άνθρωπος που αφιέρωσε τη ζωή του στη συγγραφή. Εκτός από τα μυθιστορήματα του που ταξίδεψαν στα τέσσερα σημεία του ορίζοντα υπέγραψε και την ίδια την ανανέωση του ελληνικού θεατρικού έργου. Καλό του ταξίδι".
Ο Τομέας Πολιτισμού της ΔΗΜΑΡ εξέδωσε την ακόλουθη ανακοίνωση για το θάνατο του Παύλου Μάτεσι:
"Ο Παύλος Μάτεσις, ιδιοφυής θεατρικός συγγραφέας, αριστοτέχνης πεζογράφος και καταξιωμένος μεταφραστής, συνέβαλε ουσιαστικά στην ανανέωση του ελληνικού θεάτρου, τόσο με τα θεατρικά του, τα οποία κινήθηκαν από τον νεο-ρεαλισμό στο παράλογο, όσο και με τις υποδειγματικές μεταφράσεις έργων (των Τενεσί Ουίλιαμς, Ευγένιου Ο'Νηλ, Φερνάντο Αραμπάλ, Ζαν Ζενέ, Χάρολντ Πίντερ κ.ά.) καθώς και θεωρητικών κειμένων όπως "Το θέατρο και το είδωλό του" του Αντονέν Αρτώ. Έργα του μεταφράστηκαν σε πολλές γλώσσες και έτυχαν θερμής υποδοχής από την κριτική. Ο Παύλος Μάτεσις, σημαντική μορφή των ελληνικών γραμμάτων επί 40 και πλέον χρόνια, είναι συγγραφέας του οποίου το "ανατρεπτικό έργο" θα επιβιώσει στο χρόνο. Η Δημοκρατική Αριστερά εκφράζει τη θλίψη της για το θάνατο του Παύλου Μάτεσι και τα συλλυπητήριά της στους οικείους του".
Και το γραφείο Τύπου του ΣΥΡΙΖΑ εξέδωσε σχετική ανακοίνωση για την απώλεια:
"Μια εξαίρετη μορφή των γραμμάτων και των τεχνών της χώρας μας με μεγάλη διαδρομή και αναγνώριση πέραν των συνόρων έφυγε από κοντά μας. Το πλούσιο έργο του και η συμβολή του στην τέχνη θα μείνει ζωντανό στο πέρασμα των χρόνων."

Βιογραφικό
Ο Παύλος Μάτεσις γεννήθηκε το 1933 στο χωριό Δίβρη, στην Πελοπόννησο. Μέχρι τα 19 του χρόνια έζησε σε πολλές επαρχιακές πόλεις. Σπούδασε θέατρο (πτυχίο ηθοποιού), μουσική (πτυχίο βιολιού), ξένες γλώσσες (αγγλικά, γαλλικά, ισπανικά). Δίδαξε υποκριτική (1963-64) στη σχολή Σταυράκου.
Διετέλεσε βοηθός - δραματουργός στο Εθνικό Θέατρο (1971-1973). Έγραψε και σκηνοθέτησε δύο τηλεοπτικές σειρές (ΥΕΝΕΔ 1974-6) και έχει γράψει κείμενα για FLOOR SHOW. Η πρώτη παρουσία του στα ελληνικά γράμματα ήταν το 1967 με το θεατρικό έργο "Η Τελετή" (θέατρο Ν. Ιωνίας 1967 και Εθνικό Θέατρο 1969).
Διηγούμενος τις πρώτες «θεατρικές» του αναμνήσεις, σε συνέντευξη του στην εφημερίδα «Ελευθεροτυπία», ο Παύλος Μάτεσις αναφέρει:
«Στα Καλάβρυτα, τρίχρονο ή τετράχρονο αγοράκι, είδα ένα βράδυ να αναδύεται από το παράθυρο απέναντι από το κρεβάτι μου μία γυναικεία μορφή. Δεν ήταν αγριωπή, δεν ήταν γλυκιά. Ήταν σκεφτική και αυστηρή, με τα μαλλιά τραβηγμένα πίσω. Μπορεί να 'ταν όνειρο, μπορεί παραίσθηση. Τι σημασία έχει;».
«Θεωρεί ότι είναι η πρώτη του εμπειρία με δραματική χροιά και έμμεση σχέση με το θέατρο. Από το ίδιο το θέατρο θυμάται τον λαϊκό κωμικό Παταπία, που έπαιζε ανεβασμένος πάνω σε ενωμένα τραπέζια, πάλι στην πλατεία Καλαβρύτων και αυτός αντί να γελάει, όπως όλος ο κόσμος, έκλαιγε σπαραχτικά, γιατί είχε μπει στο πέδιλό του ρετσίνι και κολλούσε», σχολιάζει η δημοσιογράφος που συνομιλεί με τον συγγραφέα.
«Εκεί γύρω στα 22 μου, μέσα σε πολύ σύντομο διάστημα, είχα πραγματικά κάτι σαν... αποκάλυψη. Διάβασα Φόκνερ, Κάφκα και Μπέκετ και είδα σε μία ερασιτεχνική παράσταση μαθητών του Γαλλικού Ινστιτούτου το "Μάθημα" του Ιονέσκο. Και είπα: Να, λοιπόν, που γράφουν και έτσι. Γιατί για μένα ο υπερρεαλισμός και ο μοντερνισμός ήταν ο κανόνας. Η συνάντησή μου με αυτούς τους συγγραφείς μού δημιούργησε μια αίσθηση συνηγορίας και συντροφιάς. Από τότε το ήξερα, αλλά τώρα το αρθρώνω, τι δουλειά κάνει ο συγγραφέας. Είμαστε όλοι σε έναν σιδηροδρομικό σταθμό και ο καθένας μας περιμένει ένα τρένο με οδηγό τον ψυχοπομπό Ερμή. Ξέρουμε που θα μας πάει, δεν ξέρουμε πότε θα 'ρθει. Και ο συγγραφέας, ώσπου να 'ρθει το τρένο, κάνει συντροφιά στους άλλους».
Από τον Απρίλιο του 1967, τότε που το πρώτο από τα 13 θεατρικά του έργα, η περίφημη «Τελετή», ανέβηκε στο θέατρο της Νέας Ιωνίας από τον Γιώργο Μιχαηλίδη, ο συγγραφέας «εντάχθηκε» στις θεατρικές ομάδες και ζυμώσεις.
Για την Παιδεία έχει πει: «Σήμερα, η Παιδεία ευνουχίζει, διότι έχει μεταβληθεί. Κάποτε η βάση της Παιδείας ήταν ο έρως προς τη γνώση. Σήμερα ο στόχος είναι κάποιος να διοριστεί και να βρει επαγγελματικούς προσανατολισμούς. Δεν υπάρχει έρως προς τη γνώση».
ΤΑ ΒΡΑΒΕΙΑ:
1. Κρατικό βραβείο θεάτρου 1966 για το έργο «Η Τελετή».
2. Έπαθλο Κάρολος Κουν-Πόλις των Αθηνών 1989 για το καλύτερο ελληνικό έργο της χρονιάς «Περιποιητής Φυτών- NYRSERYMAN»
3. Βραβείο Ελληνόφωνων Κάτω Ιταλίας (1998) για το μυθιστόρημα του «Η Μητέρα του Σκύλου».
4. Μέγα Βραβείο Κριτικών θεάτρου έτους 2000.
ΘΕΑΤΡΙΚΑ ΕΡΓΑ
«Προς Ελευσίνα» 1995.
«Εξορία» 1982.
«Λύκε-Λύκε» 1984.
«Διηγήματα» 1976.
«Η Καθαίρεση» 1969.
«Το φάντασμα του Κου Ραμόν Νοβάρο» 1973, 1997.
«Περιποιητής Φυτών» Αθήνα, 1989, 1997).
«Βιοχημεία» 1971, 1997.
«Η Τελετή» 1997
«Η Βουή» 1997
ΠΡΟΖΑ
«Αφροδίτη» Αθήνα, 1986, 2000.
«Η Μητέρα του σκύλου» 1990.
«Ύλη Δάσους» 2000.
«Ο Παλαιός των ημερών» 1994.
«Πάντα Καλά» 1998.
«Σκοτεινός οδηγός» 2002.
«Πάντα καλά» 2002.
«Μύρτος» 2004.
Αλδεβαράν 2007.
Graffito 2009.
ΜΕΤΑΦΡΑΣΕΙΣ
Έχει μεταφράσει στα ελληνικά: Mrojek, Ben Johnson, Vitrac, Harold Pinter, Henrik Ibsen, Sean O' Casey, Arrabal, Joe Orton, Artaud Antonin, Atwood Margaret, Map. Macdonald, Shakespeare, Beaumarchais, Stendhal, Fournier Alain, Haviaras Stratis, Ambert Alba, Ackroyd Peter, William Faulkner και στα νέα ελληνικά τα έργα του Αριστοφάνη: Ειρήνη, Πλούτος, Βάτραχοι, Νεφέλαι, Όρνιθες, Αχαρνής, Θεσμοφοριάζουσαι, Λυσιστράτη
ert.gr


Παύλος Μάτεσις: «Αυτή είναι η απολογία μου»
Πρώτη δημοσίευση της τελευταίας δημόσιας παρέμβασης του εκπλιπόντος συγγραφέα, στο Megaron Plus, το 2009. Το φιλοσοφικό και υπαρξιακό του «πιστεύω»
Παύλος Μάτεσις: «Αυτή είναι η απολογία μου»



 
Ο Παύλος Μάτεσις στην τελευταία σημαντική δημόσια εμφάνισή του συναντήθηκε με τον Ιάκωβο Καμπανέλλη και τον Κώστα Γεωργουσόπουλο στη σκηνή του Megaron Plus, στις 27 Ιανουαρίου του 2009, και συζήτησαν για το μεταπολεμικό θέατρο και την ελληνική κοινωνία. Ο Κώστας Γεωργουσόπουλος, προλογίζοντας την ομιλία του Παύλου Μάτεσι, είπε για τα έργα του ότι προσφέρουν καημό, δάκρυ και χλεύη· αναγκαία για να μπορούμε μετά να τα χαϊδέψουμε. Στην ομιλία του - απολογία τη χαρακτήρισε ο ίδιος - ο Παύλος Μάτεσις έδωσε το προσωπικό, θεατρικό και φιλοσοφικό του στίγμα, καθόρισε τη σχέση του με τον αρχαιοελληνικό λόγο και το παγκόσμιο θέατρο, ενώ περιέγραψε και το κλίμα στο οποίο δημιούργησαν οι συνοδοιπόροι της γενιάς του. Κρατήσαμε την προφορικότητα του λόγου του Παύλου Μάτεσι, μια ψευδαίσθηση ότι είναι ακόμα ζωντανός ανάμεσά μας. Ευχαριστούμε το Megaron Plus για την παραχώρηση του ηχητικού υλικού.

Επάγγελμα συγγραφέας. Επάγγελμα το δηλώνω. Αποφεύγω τις λέξεις «τέχνη», «καλλιτέχνης» επειδή ενοικιάζονται - εκτός από την τηλεόραση και από πολλά άλλα εκτός αισθητικής σκευάσματα. Η θεατρική πράξη συνιστά τελετουργία κατά τον αγαπητό μας Βάλτερ Πούχνερ και οι τελετουργίες δεν εξηγούνται διά της λογικής. Οι τελετουργίες μόνον τελούνται. Εργο μας, και χρέος ημών των επαγγελματιών συγγραφέων, είναι να οδηγούμε προς την έκσταση. Πώς; το παραγγέλλει και ο Λογγίνος όταν λέει: «Ο,τι ξεπερνά τα συνήθη μέτρα δεν πείθει, οδηγεί το κοινό προς την έκσταση, προς τα υπερφυά». Κυριολεκτικά: «Ου γαρ εις πειθώ τους ακροωμένους αλλ' εις έκστασιν άγει τα υπερφυά».

Στη θεατρική πράξη συντελείται μία ανθρωποθυσία. Ο ηθοποιός θυσιάζεται, σφαγιάζεται στον βωμό του ήρωα τον οποίον ερμηνεύει. Σε παλαιές χιλιετίες, προτού ο άνθρωπος εφεύρει τον τροχό, εξευμενίζει τις άγνωστες δυνάμεις, το θείον, θυσιάζοντας ό,τι πολυτιμότερο, την ανθρώπινη ζωή. Τελεί ανθρωποθυσία. Σε μετέπειτα χιλιετίες, με την ανακάλυψη του τροχού και την εξασφάλιση τροφής, ο πρόγονός μας εξακολουθεί να θυσιάζει στις άγνωστες δυνάμεις ζώα. Και όταν πλησιάζει προς τον χρυσούν αιώνα θυσιάζει προσφέροντας καρπούς της γης. Το επόμενο βήμα θυσίας είναι η γέννηση του θεάτρου. Τώρα η πράξη είναι μίμηση πράξεως. Το θέατρο λόγω αυτών των προγεννητόρων είναι σεβαστό, είναι μία από τις σεμνές ευμενίδες που θυμάται πώς κάποτε ήταν ερινύς. Το ελληνικό θέατρο ήταν πάντα πλούσιο σε θεατρικά έργα.

Σήμερα θα μιλήσω για το θέατρο μετά τον Καμπανέλλη, εποχή στην οποία κι εγώ ενέχομαι. Οι ευάριθμοι συγγραφείς αυτής της περιόδου δεν αποτελούμε ούτε σχολή ούτε ενιαίο κίνημα. Τα έργα του καθενός διαφέρουν κτυπητά από αυτά των υπολοίπων. Ομως υπάρχει σε όλα κοινή μυστική βοή, όπως αναφέρει ο Καβάφης. Εδώ ο ορθολογισμός δεν κυβερνάει. Στον ορθολογισμό τα όρια της αλήθειας είναι κοινά. Ταυτίζονται με τα όρια που θέτει η λογική απόδειξη. Στα έργα αυτά η μεγάλη τους αλήθεια δεν αποδεικνύεται, μόνον δείχνεται.

Συμπορευόμενο με έργα θεατρικά που στόχο τους είχαν την ανώδυνη ψυχαγωγία του θεατή, υποστηριζόμενα από δημοφιλείς, αγαπητούς στο κοινό, ηθοποιούς, έργα αθώα - δεν είναι υποτιμητικός ο όρος - εκεί μέσα, ξαφνικά, θριαμβικά εμφανίζονται τα θεατρικά κείμενα, με προεξάρχοντα τον Καμπανέλλη, και με αυτά ο θεατής δεν συνευρίσκεται ανώδυνα. Καθίσταται συνένοχος. Σε αυτά συνυπάρχουν ο μοντερνισμός, ο υπερρεαλισμός, το παράλογο, η εκτροπή από την καθεστηκυία θεατρική μορφή, η αλλαγή δηλαδή στη γεωμετρία της φόρμας. Συνυπάρχει το μυστηριώδες και το τρομώδες χιούμορ των πινάκων του Γκόγια της τελευταίας του παραγωγής, υπάρχει η παραφορά του κλασικού ισπανικού θεάτρου του Λόπε ντε Βέγα και του Καλντερόν ντε λα Μπάρκα - κείμενα που θα ήθελα πάρα πολύ να μεταφράσω.

Δεν πρόκειται για μίμηση, ούτε για αντιγραφή. Διαλεκτικώς αναπόδραστα, θα έλεγα, οι τροχιές μας διασταυρώθηκαν μαγικά, πρόβαλλαν ομόφθογγα, είχαν όμοιο τόνο με τη λοιπή ευρωπαϊκή θεατρική γραφή. Ισως είχε φτάσει η ώρα της ωρίμανσης. Φτάσαμε στο απροσδόκητο ίσως επειδή δεν φοβηθήκαμε την τόλμη μας. Σε τούτο μάς ενθαρρύνει ο Ηράκλειτος: «Οποιος δεν προσδοκά το απροσδόκητο δεν θα το ανακαλύψει, θα παραμένει ανεξερεύνητο και απλησίαστο». Εγκαταλείψαμε ή παραγκωνίσαμε τα κοινωνικά προβλήματα, την αποτύπωση προσωπικών εμπειριών ή και πολιτικών διαταραχών της χώρας μας, ή μάλλον τα εκμεταλλευτήκαμε προκειμένου να ορθώσουμε με αυτά για πρόπλασμα ως θέμα τον ψυχικό χώρο του ανθρώπου με τη συνενοχή της φαντασίας και αίτημα την επαφή με την αιωνιότητα. Θέμα που παραμένει σύγχρονο και άλυτο από την εποχή του Ηράκλειτου.

Και πρώτα-πρώτα ξένισε η εκτροπή στη μορφή του θεατρικού μας γίγνεσθαι. Διατυπώθηκαν απορίες και ενστάσεις για την αλλαγή της γεωμετρίας της μορφής. Στα έργα μας αυτά η φωτογραφική πιστότης εγκαταλείπεται ως περιττή, έρχεται στη σκηνή η ζωγραφική πιστότης. Διαθέτουμε και τη συνηγορία του Λεονάρντο ντα Βίντσι που είπε: «Η τέχνη έχει τη δύναμη να παράγει μορφές τις οποίες η φύση δεν γνωρίζει και αδυνατεί να παραγάγει».  Το υπέδαφος τώρα. Μέσα στα κείμενά μας διαφαίνονται ερωτήματα θέσης που ενυπάρχουν στους προσωκρατικούς αλλά και στον Ομηρο ή στον Ευριπίδη. Να θυμίσω εδώ ότι δεν είμαι ελληνομανής, ούτε πάσχω από ελληνολαγνεία, ούτε και τους διεκδικώ όλους αυτούς ως προγόνους μου. Είναι πρόγονοι ολόκληρης της Ευρώπης. Ορισαν την πορεία της. Αλλά ενώ η σπονδυλική στήλη του εβραϊκού, χριστιανικού και ισλαμικού πολιτισμού είναι οι θρησκείες με διαταγές και ποινές, η σπονδυλική στήλη του ελληνικού πολιτισμού δεν είναι ο Θεός αλλά η ποίηση. Στον Ομηρο, στην Ιλιάδα, η ποίηση δεν απειλεί, δεν υπόσχεται. Οι προσωκρατικοί θέτουν τον άνθρωπο ως ηγέτη της μοίρας του, παραμερίζουν σιωπηλά το θείον. Μας το αναγγέλλει πανηγυρικά και ο Πίνδαρος: «Μιας μητέρας τέκνα είμαστε, θεοί και άνθρωποι», κατά λέξη «εν ανδρών, εν θεών γένος, εκ μιας δε πνέομεν ματρός αμφότεροι». Τα έργα μας τα συνοδεύει η αποδοχή της λύπης ως αναγκαίου συστατικού της ζωής. Σε αυτό συμπαρίσταται ο Ομηρος, που λέει ότι «τα φύλλα των δέντρων είναι το γένος των ανθρώπων», αλλά και ο Ευριπίδης που αναρωτιέται «ποιος ξέρει αν η ζωή δεν είναι θάνατος, κι αν ό,τι εμείς αποκαλούμε θάνατο εκεί κάτω, δεν λέγεται ζωή». Ακόμη υφέρπει ανατριχιαστικά η ήρεμη ρήση του Θέογνη «το άριστον για τον άνθρωπο θα ήταν να μη γεννηθεί και να μη δει τις ακτίνες του ήλιου». Τα ρεαλιστικά συστατικά, τα ανταλλακτικά του θεατρικού οχήματός μας είναι το ένδυμα με το οποίο καλύπτεται ή καμουφλάρεται η ψυχή. Παράδειγμα οι ήρωες εντός ρεαλιστικού κυκλώματος του συγγενούς μας Φραντς Κάφκα. Επειδή, όπως γράφει ο Ηράκλειτος, «τα πέρατα της ψυχής δεν θα τα ανακαλύψεις ποτέ, απ' όσους δρόμους κι αν την περιτρέξεις» και επειδή τα εν λόγω έργα μας αποτελούν κατάδυση στον ψυχικό βυθό, ο οποίος είναι επίφοβος, επικίνδυνος, ανεξερεύνητος και ύπουλος, ενίοτε γι' αυτό, ο συγγραφέας που θα επιχειρήσει αυτή την κατάδυση οφείλει να διαθέτει πνευματική ρώμη, ψυχική υγεία και ισορροπία. Είναι σφάλμα να θεωρούμε τη διαταραγμένη ψυχολογία ως ευαισθησία και ταλέντο. Φυσικά υπάρχουν και ελάχιστες εξαιρέσεις. Ο ψυχικός χώρος ως μη εξερευνήσιμος παρέχει υλικό αενάως σύγχρονο και μη εξαντλούμενο και αενάως εξελισσόμενο. Βεβαίως οι μεγάλοι του θεάτρου, όπως ο Μπέκετ, έχουν υποψιαστεί την ηρακλείτειο σκέψη, γνωρίζουν ότι η ψυχή συγγενεύει με το άπειρον - το άπειρον ως χώρος και ως χρόνος. Γιατί ο Ηράκλειτος μας λέει πάλι «ψυχή ίσον υλικά συμβαίνοντα εν εξελίξει». Των έργων μας ρυθμιστής είναι ο άνθρωπος όπως τον είδε ο Πρωταγόρας,  «πάντων χρημάτων μέτρον εστίν άνθρωπος». Ητοι ο άνθρωπος είναι το κριτήριο όλων όσων ισχύουν. Ολο αυτό το ορυχείο παραστέκει μαγικά ως θεμέλιο στο θεατρικό έργο της εποχής για την οποία ως συνένοχος μιλώ.
Και εδώ τελειώνει η απολογία μου.    



Εμείς και το κοινό
Αλλος υποστηρικτής των έργων μας ήταν το κοινό. Αντέδρασε θετικά σαν να περίμενε, να προσδοκούσε αυτό το είδος θεάτρου. Και από την αρχή κοντά μας  ήταν η έγκυρη θεατρική κριτική, στην οποίαν οι κρινόμενοι οφείλουμε χάριτες. Τα έργα μας παίχτηκαν σε μικρές κυρίως αίθουσες, πράγμα που απαιτεί το έργο. Το έργο θέλει τον θεατή κοντά στη σκηνή, αμήχανα κοντά στον ηθοποιό. Ορισμένα κενά στη δράση, επίτηδες αφημένα από τον συγγραφέα, τα συμπληρώνει ο θεατής και γίνεται έτσι συμμέτοχος, συνένοχος στη σύνθεση του έργου. Το βάρος του έργου το φέρει το δρων γεγονός, η δράση, ήτοι ο μύθος του έργου. Ο λόγος υπηρετεί το έργο, τον μύθο. Δεν είναι αυτοσκοπός και η καλλιλογία είναι περιττή και ενίοτε επιβλαβής. Πιστεύω, ως πρωτοπόρα, τα έργα αυτής της χρονικής φάσης προηγήθηκαν της εποχής τους και μάλλον μια νέα συνάντησή τους σήμερα με τον θεατή θα είναι ευπρόσδεκτη αλλά θα μπορούσαν και να επανακριθούν. Προσωπικά τα κρίνω ως δημιουργήματα με υψηλή πνευματικότητα και θεατρικότητα, από τα ισχυρότερα στην Ευρώπη. Εχουν καθιερώσει μέσα στο πραγματικό το ονειρικό και το φαντασιακό. Στοιχεία που ο θεατής δέχεται πλέον ως μέρος του πραγματικού. Να μην ξεχνάμε ότι στον θεατρικό λόγο μόνιμα εποπτεύει και ενεδρεύει η μουσική επειδή ο ήχος είναι η πρώτη ύλη για τον σχηματισμό της λέξης και ο ρυθμός είναι η βακτηρία της. Οσο για τη βιωσιμότητά τους βλέπω τα πρόσωπα κάθε έργου να λοξοκοιτάζουν τον συγγραφέα τους λέγοντας «άσ' τον αυτόν, ίσως εμείς να ζήσουμε πιο πολύ από αυτόν».


 

Τετάρτη 16 Ιανουαρίου 2013

Ολυμπία Οδός": Σταθερά εκτός πλάνων η Πατρών - Πύργου ;




















Ολυμπία Οδός": Σταθερά εκτός πλάνων η Πατρών - Πύργου


ΤΟΠΙΚΑ ( 17/01/2013 08:10 )2 
iliaoikonomia.gr
Το υπουργείο Ανάπτυξης ευελπιστεί ότι τον Απρίλιο θα  επανεκκινήσουν τα έργα στους 4 «παγωμένους» αυτοκινητοδρόμους, οι  εργασίες των οποίων έχουν ανασταλεί εδώ και 1,5 ? 2 χρόνια. Εξαίρεση  αποτελεί ο Μορέας, ο οποίος ουδέποτε παρουσίασε πρόβλημα, σύμφωνα με σημερινό ρεπορτάζ του Φ. Φωτεινού στην "Ελευθεροτυπία".
Μέχρι στιγμής έχει επιτευχθεί μια καταρχήν συμφωνία με τους  παραχωρησιούχους για τη συνέχιση των εργασιών. Ωστόσο, η συνέχιση των  εργασιών εξαρτάται από τις τράπεζες και την ΕΕ, στις οποίες αποτίνονται  Δημόσιο και παραχωρησιούχοι για την επίτευξη της οριστικής συμφωνίας.
Σύμφωνα με εκτιμήσεις του υπουργείου Μεταφορών, οι  διαπραγματεύσεις με τις τράπεζες και την ΕΕ θα ολοκληρωθούν ως το  Φεβρουάριο, οπότε τα έργα θα ξεκινήσουν τον Απρίλιο, αφότου οι νέες  συμβάσεις κυρωθούν από τη Βουλή.
Τα σημεία που στηρίχθηκε η συμφωνία Δημοσίου ? κατασκευαστών
1. Περιορίστηκαν οι διεκδικήσεις (claims) των παραχωρησιούχων
Το συνολικό ποσό που έχει αποδεχθεί το ελληνικό Δημόσιο, από τις  διεκδικήσεις των παραχωρησιούχων που αφορούν την κατασκευή των έργων  (καθυστέρηση στις απαλλοτριώσεις, αρχαιολογία) ανέρχεται περίπου στα 280  εκατ. ευρώ και είναι χαμηλότερο ή ίσο από αυτό που προτείνεται, ανά  περίπτωση, από ανεξάρτητο μηχανικό.
2. Προσαρμόζεται («κουρεύεται») το τεχνικό αντικείμενο των έργων
Κάποιοι αυτοκινητόδρομοι, μέσω της μείωσης του φυσικού  αντικειμένου, αποτέλεσαν την «Ιφιγένεια» για την καταρχήν συμφωνία  Δημοσίου ? κατασκευαστών για τη συνέχιση των εργασιών.
Οι δυο πλευρές συμφώνησαν να «κουρέψουν» το 20% του φυσικού  αντικειμένου, με χαμένους την Ολυμπία Οδό και τον Ε-65 (Αυτοκινητόδρομος  Κεντρικής Ελλάδας).
Πρόκειται για το τμήμα Πάτρα - Πύργος - Τσακώνα της Ολυμπίας  Οδού και των τμημάτων Τρίκαλα - Εγνατία και Λαμία - Ξυνιάδα του Ε - 65,  τα οποία θα ολοκληρωθούν σε μεταγενέστερο χρόνο.
Το υπόλοιπο 80% των έργων θα προχωρήσει κανονικά. Συνολικά,  πρόκειται να υλοποιηθούν 956 χλμ., από τα 1.204 χλμ. που προβλέπονταν  αρχικά, καλύπτοντας το 95% του κυκλοφοριακού φόρτου. Έκπληξη προκάλεσε  το γεγονός ότι δεν «κουρεύτηκε» καθόλου η Ιονία Οδός.
3. Η πολιτική διοδίων δεν αλλάζει
Θα εφαρμοστούν οι ρυθμίσεις που προβλέπουν οι συμβάσεις  παραχώρησης και οι οποίες έχουν ψηφιστεί από τη Βουλή. Οι  παραχωρησιούχοι φέρουν τον κίνδυνο του κυκλοφοριακού φόρτου που επιδρά  στα οικονομικά τους αποτελέσματα.
Σήμερα οι εισροές εσόδων, από τα διόδια, υπολογίζεται ότι έχουν  μειωθεί κατά μ.ο. 45%, σε σχέση με το 2008 που ενεργοποιήθηκαν οι  συμβάσεις παραχώρησης.

thebest.gr




Τι ειπώθηκε στις Βρυξέλες με Χατζηδάκη – Χαν για Ολυμπία Οδό - αυτοκινητόδρομους

  • 24/01/2013 
xatzidakis

Πηγή

ilialive.gr
Το θέμα της επανεκκίνησης των αυτοκινητοδρόμων συζήτησε στις Βρυξέλες ο υπουργός Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας, Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων Κωστής Χατζηδάκης
σε σειρά επαφών που είχε με Επιτρόπους της Ε.Ε για θέματα της αρμοδιότητας τους.

Ο Έλληνας υπουργός συναντήθηκε με τον επίτροπο για την Εσωτερική Αγορά και τις Υπηρεσίες, κ. Μισέλ Μπαρνιέ και με τον αντιπρόεδρο της ΕΕ και επίτροπο Ανταγωνισμού, κ. Χοακίν Αλμούνια, με τον επίτροπο για την Περιφερειακή Πολιτική, κ. Γιοχάνες Χαν, και με τον αντιπρόεδρο της ΕΕ και επίτροπο για τις Μεταφορές, κ. Σιμ Κάλας.

Μετά τη συνάντηση ο κ. Χατζηδάκης και ο κοινοτικός αξιωματούχος παραχώρησαν κοινή συνέντευξη Τύπου, στο πλαίσιο της οποίας ενημέρωσαν  τους δημοσιογράφους για την πρόοδο που έχει σημειώσει η χώρα μας και στο θέμα των αυτοκινητοδρόμων που μέχρι τώρα

Στις δηλώσεις του ο κ. Χατζηδάκης τόνισε ότι «όπως γνωρίζετε η Ελλάδα αγωνίζεται σε διαφορετικά μέτωπα, περιλαμβανομένης της απορρόφησης των διαρθρωτικών πόρων και της επανεκκίνησης διαφόρων δημοσίων έργων, μεταξύ των οποίων οι τέσσερεις αυτοκινητόδρομοι.

Συζητήσαμε αυτά τα θέματα με τον Επίτροπο και συμφωνήσαμε ότι υπάρχει απτή πρόοδος. Φυσικά πρόκειται για μαραθώνιο, και ο μαραθώνιος συνεχίζεται. Πρέπει να συνεχίσουμε την προσπάθειά μας γνωρίζοντας ότι η ουσία όλης αυτής της άσκησης είναι να φέρουμε αποτέλεσμα.Και αυτή είναι η απόφαση της κυβέρνησης και του ίδιου του Πρωθυπουργού κου Αντώνη Σαμαρά προσωπικά…»

«…Σχετικά με τους τέσσερεις αυτοκινητόδρομους, συναντήθηκα με τον κο Hahn, τον κο Almunia, τον κο Barnier και πρόκειται να συναντηθώ με τον κο Kallas, καθώς και οι τέσσερις Επίτροποι εμπλέκονται. Αυτά τα έργα είναι σημαντικά για την Ελλάδα επειδή η επανεκκίνησή τους μπορεί να συμβολίσει την επανεκκίνηση της Ελληνικής οικονομίας. Αυτά τα έργα θα δημιουργήσουν 25.000 θέσεις εργασίας, συνεπώς είναι περισσότερο από σημαντικό για εμάς να επιτύχουμε μια τελική συμφωνία με τις τράπεζες, μετά την επίτευξη ενός πλαισίου συμφωνίας με τους παραχωρησιούχους τον Δεκέμβριο.

Εμπλέκονται 43 Ευρωπαϊκές τράπεζες. Όμως πρέπει να εξοικονομήσουμε χρόνο και γι αυτό συνεργαζόμαστε με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και την Task Force για την Ελλάδα ώστε να αποφύγουμε τυχόν νομικά προβλήματα. Συμφωνήσαμε με τους Επιτρόπους που εμπλέκονται να συνεχίσουμε αυτήν την συνεργασία σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα που παρουσίασε η Ελληνική κυβέρνηση. Η προσπάθεια είναι πολύ δύσκολη, το πρόβλημα είναι σύνθετο, αλλά η αποτυχία δεν αποτελεί επιλογή».

«Σχετικά με τα αποκαλούμενα έργα προτεραιότητας δεν είναι μυστικό ότι κάποια από αυτά έχουν καθυστερήσεις ή άλλα προβλήματα. Αντιμετωπίζουμε αυτά τα προβλήματα. Το είπαμε δημοσίως και ορίσαμε project managers ώστε να ξεπεράσουμε αυτά τα προβλήματα. Πιστεύουμε ότι μέσα σε δύο μήνες θα είμαστε σε θέση να μιλήσουμε με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και να πούμε ότι είχαμε πρόοδο, απτή πρόοδο και ότι ταυτόχρονα θα είμαστε σε θέση να παρουσιάσουμε μια νέα λίστα που θα ανταποκρίνεται στο πρόβλημα των εν υπνώσει έργων, διότι υπάρχει η απόφαση της κυβέρνησης να αντιμετωπίσει και αυτά τα προβλήματα.

Επαναλαμβάνω και πάλι ότι η απόφαση αυτής της κυβέρνησης είναι να φέρει αποτέλεσμα. Μέχρι στιγμής είχαμε αποτέλεσμα και αυτή είναι η απόφασή μας, να συνεχίσουμε στον ίδιο δρόμο, αγνοώντας το πολιτικό κόστος και εστιάζοντας σε απτά αποτελέσματα». «Ο στόχος μας είναι να επανεκκινήσουμε και τους τέσσερις αυτοκινητοδρόμους τον Απρίλιο, αρκεί ασφαλώς να συμφωνήσουμε με τις τράπεζες που εμπλέκονται και να έχουμε το πράσινο φως από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, επειδή για να προχωρήσουμε χρειαζόμαστε μια στερεή νομική βάση. Γι ΄αυτό είμαστε εδώ».



thebest.gr 




Την πρόθεση του να ζητήσει οικονοµικές και Αστικές ευθύνες ακόµα και από την Ευρωπαϊκή  Επιτροπή αν δεν ολοκληρωθεί η Ολυµπία Οδός στο σύνολό της,µέχρι την Τσακώνα,εξέφρασε ο Περιφερειάρχης Πελοποννήσου Πέτρος Τατούλης κατά τη σηµερινή συνάντηση µε τον Ευρωπαίο Επίτροπο  για την Περιφερειακή Ανάπτυξη Γιοχάνες Χαν

 

 

 

 

Παράλληλα ο κ. Τατούλης, εξέφρασε την ικανοποίησή του για την αύξηση της απορροφητικότητας του ΠΕΠ Πελοποννήσου το τελευταίο χρονικό διάστηµα, "γεγονός το οποίο αποδεικνύει ότι ο ρυθµός ένταξης και συµβασιοποίησης του προγράµµατός µας βρίσκεται σε υψηλό επίπεδο". Ο κ. Τατούλης ενηµέρωσε επίσης τον Ευρωπαίο Επίτροπο για την απολύτως αίσια εξέλιξη του Διεθνούς Διαγωνισµού για την ολοκληρωµένη διαχείριση των στερεών αποβλήτων στην Περιφέρεια Πελοποννήσου και για το Περιφερειακό Ταµείο Επιχειρηµατικότητας, για τα οποία ο κ. Χαν έχει επανειληµµένα δείξει προσωπικό ενδιαφέρον, αλλά και για πρωτοβουλίες πάνω στις νέες τεχνολογίες, όπως το Ινστιτούτο Νανοτεχνολογίας και το Ευρω-Μεσογειακό Ινστιτούτο Έρευνας Νέων Τεχνολογιών στις Ανανεώσιµες Πηγές Ενέργειας. Ο Περιφερειάρχης Πελοποννήσου, κάλεσε, τέλος, τον κ. Χαν να επισκεφθεί επίσηµα την Περιφέρεια Πελοποννήσου, προκειµένου όπως δήλωσε χαρακτηριστικά "να δει, ιδίοις όµµασι, µια νέα πρόταση για τη χώρα"




  aigialeia


Στις 14 Φεβρουαρίου ο ευρωπαίος Επίτροπος Χαν σε Αχαΐα - Ηλεία για Ολυμπία Οδό

  • 25/01/2013 - 06:42
katsifarasHann

Πηγή 

thebest.gr

Το πρωί της 14ης  Φεβρουαρίου ο κοινοτικός Επίτροπος Γιοχάνες Χαν, θα πάρει από πρώτο χέρι μια γεύση του τι σημαίνει η καρμανιόλα της Πατρών- Κορίνθου, καθώς θα έρθει στην Πάτρα
και θα έχει επαφές με τον Περιφερειάρχη Δυτικής Ελλάδας Απόστολο Κατσιφάρα και άλλους φορείς της περιοχής.

Η επίσκεψη Χαν, η οποία οριστικοποιήθηκε για τις 14 του μήνα, αναμένεται να είναι κάτι παραπάνω από εθιμοτυπική στην περιοχή καθώς πληροφορίες αναφέρουν ότι θα ανακοινώσει από την Πάτρα την επανεκκίνηση του έργου της Ολυμπίας Οδού, αλλά και το άνοιγμα του ΕΣΠΑ για τους μικρομεσαίους. Στη συνέχεια θα επισκεφθεί τον Πύργο και ακολούθως την Τρίπολη όπου θα έχει συνάντηση με τον Περιφερειάρχη Πελοποννήσου Πέτρο Τατούλη.

Σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, θα συνοδεύεται απο τον υπουργό ανάπτυξης κ. Χατζηδάκη, με τον οποίο είχε χθες παραγωγική συνάντηση. Η επίσκεψη Χαν  εντάσσεται στο πλαίσιο περιοδείας του Επιτρόπου και στις 13 ελληνικές περιφέρειες, με την οποία επιδιώκει να διασφαλίσει την αποτελεσματικότερη αξιοποίηση των διαρθρωτικών πόρων - της κυριότερης πηγής δημοσίων επενδύσεων για τη χώρα.


Ολυμπία Οδός: Στο 50% το Κόρινθος-Πάτρα, στο 18% το Πάτρα-Πύργος

Πελοπόννησος (23/09/2013 16:38 )
Ο αυτοκινητόδρομος Ολυμπία Οδός είναι το μεγαλύτερο έργο παραχώρησης τόσο σε μήκος όσο και σε προϋπολογισμό σε όλη την Ελλάδα.
Περιλαμβάνει ένα πολύ μεγάλο τμήμα δρόμου που ξεκινά από τα διόδια της Ελευσίνας και περνά από την Κόρινθο, την Πάτρα, τον Πύργο, για να καταλήξει σε σύνδεση με τον Αυτοκινητόδρομο Μορέα στην περιοχή της Τσακώνας.
Το έργο είναι με τη μέθοδο της παραχώρησης και προβλέπει εκμετάλλευση από ιδιωτικές εταιρείες για χρονική περίοδο 30 ετών και μερική χρηματοδότηση από το Κράτος και από την παραχωρησιούχο εταιρεία.
Το μήκος του έργου εκτίνεται σε 366 χιλιόμετρα διαιρούμενο σε τρεις Περιφέρειες (Αττικής, Πελοποννήσου, Δυτικής Ελλάδας).
Ο προϋπολογισμός του έργου ανέρχεται σε 2,2 δις ευρώ και χρηματοδοτείται μέσω ενός συνδυασμού τραπεζικών δανείων, εσόδων διοδίων, ιδιωτικών επενδύσεων των Μετόχων, καθώς και επιδοτήσεων του Ελληνικού Δημοσίου και της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Το έργο δημοπρατήθηκε το 2005 και η σύμβαση υπογράφηκε στα μέσα του 2007. Ανάδοχο σχήμα είναι η κοινοπραξία των εταιριών Vinci, Hochtief,  ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ΑΚΤΩΡ, ΑΘΗΝΑ, J&P ΑΒΑΞ. Τα πρώτα έργα ξεκίνησαν τον Αύγουστο του 2008.
Το έργο αντιμετώπισε εξαρχής σοβαρά προβλήματα με τις μελέτες (εμπλοκή με τα εκτελούμενα έργα Σιδηροδρόμου σε περίπου 200 σημεία), τις απαλλοτριώσεις που δεν ήταν ώριμες όταν ξεκίνησαν τα έργα και φυσικά την υποχρηματοδότηση που οδήγησε στη διακοπή των εργασιών. Εντάσσεται στα έργα με παραχώρηση που έχουν χαρακτηριστεί παγωμένα.
Οι σημαντικές καθυστερήσεις στις απαλλοτριώσεις και τις αρχαιολογικές ανασκαφές, και οι διαμάχες για τη χάραξη και θέματα περιβάλλοντος, που έχουν επηρεάσει την ολοκλήρωση όλων των τμημάτων του νέου αυτοκινητόδρομου, καθώς και η παρατηρηθείς 20% με 30% μείωση της πραγματικής κυκλοφορίας, οδήγησαν τους Δανειστές του έργου στην προσωρινή αναστολή χρηματοδότησης τον Νοέμβριο 2010 έως ότου βρεθεί μια βιώσιμη λύση για την εξισορρόπηση των πηγών και χρήσεων των κεφαλαίων κατά τη διάρκεια της κατασκευής.
Τα έσοδα που συλλέγονται σήμερα δεν καλύπτουν το κόστος των υπηρεσιών λειτουργίας, της συντήρησης και αποπληρωμής του χρέους της εταιρείας, ακόμη και πριν από τις πληρωμές στον Κατασκευαστή.
Παρά την κατάσταση αυτή, οι εργασίες ασφαλείας συνεχίζουν να εκτελούνται στο έργο, καθώς και η καθημερινή λειτουργία και συντήρηση, υπηρεσίες που απαιτούνται για την οδική ασφάλεια.
Η ΒΟΜΒΑ
Η βόμβα έπεσε τον Νοέμβριο του 2012 όταν ανακοινώθηκε η συμφωνία μεταξύ ΥΠΑΝΥΠ και παραχωρησιούχων για την κατασκευή του τμήματος μέχρι την Πάτρα καθώς η χρηματοδότηση από την ΕΤΕπ καλύπτει το τμήμα αυτό.
Σύμφωνα με το Υπουργείο Ανάπτυξης και Υποδομών, το τμήμα Πάτρα-Πύργος-Τσακώνα δεν "κόβεται" αλλά παραπέμπεται για κατασκευή στο μέλλον, ουσιαστικά όμως χωρίς να υπάρχει κάποια δέσμευση για αυτό, ενώ το κόστος για την κατασκευή του το καθιστά σχεδόν αδύνατο.

Τον Μάρτιο του 2014 είχαμε και μια ωραιότατη φιέστα-φιάσκο καθώς τελικά αποδείχθηκε πως τα έργα παραμένουν όμηροι προβλημάτων. Έχει οριστικοποιηθεί  η συμφωνία με τις τράπεζες  χωρίς όμως να δώσει την έγκριση της η Κομισιόν για τις αλλαγές στις συμβάσεις πράγμα που αναμένεται να γίνει το νωρίτερα στο τέλος του έτους.
Αξίζει να σημειώσουμε πως αυτή την εποχή υπάρχουν εργοτάξια σε εξέλιξη (4 τον αριθμό) με εργασίες μικρής κλίμακας. Το Δημόσιο έχει έρθει σε συμφωνία με την κοινοπραξία κατασκευής καταβάλλοντας εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ ως αποζημίωση σε κάθε ένα από τα 4 παγωμένα έργα.

Με αυτά τα δεδομένα μιλάμε για έναρξη των έργων το 2014 και ολοκλήρωση άγνωστη καθώς το χρονοδιάγραμμα έχει τιναχτεί στον αέρα και προς το παρόν καμία πρόβλεψη δεν είναι ρεαλιστική. Η πραγματικότητα όμως είναι πως από το Κιάτο μέχρι την Πάτρα υπάρχει ένα συνεχόμενο εργοτάξιο 100χλμ.
ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ ΤΟΥ ΕΡΓΟΥ- ΠΡΟΟΔΟΣ ΜΕΧΡΙ ΤΗΝ ΔΙΑΚΟΠΗ ΤΩΝ ΕΡΓΑΣΙΩΝ
1.ΤΜΗΜΑ  ΕΛΕΥΣΙΝΑ-ΚΟΡΙΝΘΟΣ (ΕΤΟΙΜΟ)
2.ΤΜΗΜΑ ΚΟΡΙΝΘΟΣ – ΠΑΤΡΑ (αυτοκινητόδρομος με 2 λωρίδες ανά ρεύμα + ΛΕΑ)-ΣΥΜΦΩΝΙΑ ΓΙΑ ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ ΣΤΗΝ ΠΑΡΟΥΣΑ ΧΡΟΝΙΚΗ ΦΑΣΗ
Κόρινθος – Κιάτο (20.4 χλμ). ΣΥΝΟΛΙΚΗ ΠΡΟΟΔΟΣ: 33%. Περιλαμβάνει: Γέφυρα Ραχιάνη, Γέφυρα Περιστερώνα, Γέφυρα Ασωπού, Γέφυρα Ελίσσωνα, Γέφυρα Ζαπάδη.   
Κιάτο – Δερβένι (33.1 χλμ). ΣΥΝΟΛΙΚΗ ΠΡΟΟΔΟΣ: 81%, Περιλαμβάνει: Σήραγγα Δερβενίου, Γέφυρα Δερβενιώτη, Ημιστέγαστρο Κοιμητηρίου Δερβενίου, Γέφυρα Ροζενών.
Δερβένι – Πλάτανος (13.5 χλμ). ΣΥΝΟΛΙΚΗ ΠΡΟΟΔΟΣ: 47%. Περιλαμβάνει: Σήραγγα Μαύρων Λιθαριών, Σήραγγα Ακράτας, Ημιστέγαστρο Ακράτας, Γέφυρα Κράθη.
Πλάτανος – Αίγιο (23.1 χλμ). ΣΥΝΟΛΙΚΗ ΠΡΟΟΔΟΣ: 41%. Περιλαμβάνει: Σήραγγα Πλατάνου, Ημιστέγαστρο Πλατάνου, Γέφυρα Λαδοποτάμου, Ημιστέγαστρο Τεμένης, Ημιστέγαστρο Ελίκης, Γέφυρα Βουραικού, Γέφυρα Κερυνίτη, Γέφυρα Σελινούντα.
Αίγιο – Αραχοβίτικα Πάτρας (30 χλμ). ΣΥΝΟΛΙΚΗ ΠΡΟΟΔΟΣ: 85%. Περιλαμβάνει: Σήραγγες Παναγοπούλας, Γέφυρα Μεγανίτη, Γέφυρα Φοίνικα, Γέφυρα Καμάρων.
3.ΤΜΗΜΑ ΠΑΤΡΑ – ΠΥΡΓΟΣ (αυτοκινητόδρομος με 2 λωρίδες ανά ρεύμα + ΛΕΑ)-ΣΥΜΦΩΝΙΑ ΓΙΑ ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ ΣΕ ΜΕΛΛΟΝΤΙΚΟ ΧΡΟΝΟ
Πάτρα - Κυλλήνη (42.8 χλμ). ΣΥΝΟΛΙΚΗ ΠΡΟΟΔΟΣ: 19%. Περιλαμβάνει το τμήμα μήκους 18 χιλιομέτρων μεταξύ Μιντιλόγλι και Κάτω Αχαΐα όπου ο κατασκευαστής δεν είχε τη δυνατότητα να εκτελέσει εργασίες λόγω των ενεργειών από γειτονικές κοινότητες που αντιτίθενται στη χάραξη που διάλεξε το Δημόσιο.
Κυλλήνη - Πύργος (37.8 χλμ). ΣΥΝΟΛΙΚΗ ΠΡΟΟΔΟΣ: 17%. Περιλαμβάνει: Γέφυρα Πηνειού
4.ΤΜΗΜΑ ΠΥΡΓΟΣ-ΑΛΦΕΙΟΣ-ΤΣΑΚΩΝΑ(αυτοκινητόδρομος με 2 λωρίδες/ ρεύμα )-ΣΥΜΦΩΝΙΑ ΓΙΑ ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ ΣΕ ΜΕΛΛΟΝΤΙΚΟ ΧΡΟΝΟ
Καμία εργασία
ΠΡΟΟΔΟΣ ΕΡΓΩΝ μέχρι τα τέλη Ιουλίου 2011
Κατασκευαστικές εργασίες και στις 5 σήραγγες κατά μήκος της Κορίνθου-Πατρών. Πλήρης διάνοιξη έχει επιτευχθεί στις μεγαλύτερες σήραγγες του έργου στην περιοχή της Παναγοπούλας (τμήμα 4.003μ προς Κόρινθο + τμήμα 3.160μ προς Πάτρα), στη σήραγγα Δερβενίου (και οι δύο σήραγγες προς Κόρινθο) και, επίσης, επίκειται στη σήραγγα Μαύρων Λιθαριών. Η φάση εκσκαφής όλων των σηράγγων είναι κατά 62% ολοκληρωμένη.
Συνολικό μήκος σηράγγων κατά την ολοκλήρωσή τους:
Κατεύθυνση     Κόρινθος  Κατεύθυνση Πάτρα
Δερβένι                   480m -   627m         
Μαύρα Λιθάρια 1.189m -1.160m
Ακράτα                   790m -   252m         
Πλάτανος            1.677m -1.571m
Παναγοπούλα        530m - 555m + 4.003m        3.160m
Κατασκευαστικές εργασίες για τις υποδομές του αυτοκινητόδρομου (υπόγειες διαβάσεις, άνω διαβάσεις, γέφυρες, cut & covers, ημιστέγαστρα, τοίχοι αντιστήριξης, οχετοί, κλπ.) στα τμήματα Κορίνθου-Πατρών και Πατρών-Πύργου. Χωματουργικές εργασίες όπου υπήρχε διαθέσιμη γη.
Από ΠΑΤΡΙΣ 


Παρασκευή 11 Ιανουαρίου 2013

Το Γυμνάσιο της αρχαίας Ολυμπίας αναζητούν οι αρχαιολόγοι// Επιβεβλημένη η ανάδειξη της Αρχ. Ήλιδας



Το Γυμνάσιο της αρχαίας Ολυμπίας αναζητούν οι αρχαιολόγοι
Ξεκίνησαν οι ανασκαφές με σημαντικές προσδοκίες
Το  Γυμνάσιο της αρχαίας Ολυμπίας αναζητούν οι αρχαιολόγοι
Τα κατάλοιπα του Γυμνασίου σήμερα. Στο βάθος το τμήμα που πρέπει να ανασκαφεί



 
 
Οι  ανασκαφές  άρχισαν στην  αρχαία Ολυμπία όπου  αναμένεται  να  εντοπισθεί μεγάλο τμήμα του Γυμνασίου, το  οποίο  βρίσκεται ακόμη θαμμένο στη γη. Συγκεκριμένα οι αρχαιολόγοι θεωρούν, ότι πρόκειται να  έρθουν στο φως άλλα 50  μέτρα από το οικοδόμημα,  το  οποίο χρησιμοποιούνταν στην αρχαιότητα για  την προπόνηση των  αθλητών,  που  λάμβαναν μέρος στους Ολυμπιακούς Αγώνες. 
 Σήμερα τα  κατάλοιπα του Γυμνασίου  είναι  εμφανή σε  μήκος 78  μέτρων,  που  είχαν αποκαλυφθεί κατά τη διάρκεια διευθέτησης του δρόμου που χωρίζει τον αρχαιολογικό χώρο από το μουσείο και πλέον   είναι  προς κατάργηση.  Από την  ανασκαφή  αναμένεται να  βρεθούν καταλύματα αθλητών στον εξωτερικό τοίχο   του  Γυμνασίου  καθώς  και τμήμα της  Πομπικής Οδού  καθώς  οι  δύο χώροι  εφάπτονται. Σημειώνεται,  ότι  η Πομπική  Οδός βάδιζε  κατά μήκος του τείχους της Αλτεως και από αυτήν περνούσε η πομπή με τους ιερείς, τους Ελλανοδίκες, τους αθλητές και τους επισήμους.
 Για τις  ανάγκες  της  ανασκαφής  εξάλλου πρόκειται  να  μετακινηθεί  ανατολικότερα  η είσοδος του αρχαιολογικού χώρου ενώ στη  συνέχεια θα  χαραχθεί  νέα διαδρομή  επίσκεψης  που θα  περιλαμβάνει τα  νέα ευρήματα. Το  ενδιαφέρον  για το κοινό  όμως, επί  του παρόντος  είναι,  ότι  θα  μπορεί  να  παρακολουθεί   τους αρχαιολόγους  κατά την  ανασκαφή!
 Να  σημειωθεί, ότι κάτω από τον  υπάρχοντα  ακόμη  δρόμο  και στα όρια με την Διεθνή Ολυμπιακή Ακαδημία  εντοπίσθηκε κατά τη διάρκεια εργασιών για την  τοποθέτηση αγωγού  ύδρευσης το  μικρό  αλλά σημαντικό ιερό της  Δήμητρας Χαμύνης,  η ιέρεια της  οποίας  ήταν  η  μόνη γυναίκα, που  μπορούσε να  παρακολουθήσει τους  Ολυμπιακούς  Αγώνες από ειδική  θέση  μάλιστα του Σταδίου. Ως  εκ  τούτου  πολλές  ήταν αυτές  που  διαγκωνίζονταν για το  ρόλο  αυτό,  ειδικά στη Ρωμαϊκή  εποχή,  όταν  ιέρεια της Δήμητρας Χαμύνης  είχε  διατελέσει  και η  Ρήγιλλα,  σύζυγος του  Ηρώδη Αττικού.
 Ένα  νέο μάστερ-πλαν υπάρχει  δηλαδή  για την  Ολυμπία _μετά το  τεράστιο  πρόγραμμα  το  οποίο εκτελέσθηκε για τους Ολυμπιακούς Αγώνες του 2004_ ,  οι αρχές του  οποίου εγκρίθηκαν από το  Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο. Ετσι,  όσον αφορά το  ιερό της Δήμητρας Χαμύνης πρόκειται να  στηριχθούν τα πρανή της  ανασκαφής και  να δημιουργηθεί   ειδική διαδρομή,  που  θα  επιτρέπει την επίσκεψη του  ευρήματος  από  υψηλότερο  επίπεδο. Επίσης θα  μεταφερθεί  ένας  αγωγός που  διέρχεται από το σημείο.
 Δεύτερη  επέμβαση αφορά   στη  στήριξη του αναλημματικού  τοίχου στα  άνδηρα των Θησαυρών στον  Κρόνιο  λόφο,  ο  οποίος  λόγω της  προβληματικής  του σύστασης ασκεί  δυνατές  ωθήσεις, ήδη  από την αρχαιότητα  στα μνημεία. Γι΄ αυτό το λόγο πρόκειται να  εκπονηθούν  μελέτες για την σωστή αποστράγγιση του Κρονίου  και για την ανάταξη των βάθρων των  Θησαυρών. 


 ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ:  ΤΟ ΒΗΜΑ 10/01/2013 06:57


Επιβεβλημένη η ανάδειξη της Αρχ. Ήλιδας… 
Αμαλιάδα
Κυριακή, 31 Μάρτιος 2013 09:28  
από ΠΡΩΙΝΗ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ


Σε μέτρια επίπεδα κυμαίνεται η επισκεψιμότητα σε αρχαιολογικό χώρο και μουσείο
Σε μέτρια επίπεδα κυμαίνονται  τα ποσοστά επισκεψιμότητας στον αρχαιολογικό χώρο και το  μουσείο Αρχαίας Ήλιδας, αφού  δεν υπάρχει η απαιτούμενη προβολή ούτε του μουσείου, που περιλαμβάνει σημαντικά εκθέματα, ούτε γενικότερα της περιοχής.
Το μουσείο και τον αρχαιολογικό χώρο επισκέπτονται κυρίως σχολεία στο πλαίσιο εκπαιδευτικών προγραμμάτων, με τους μαθητές να δείχνουν ιδιαίτερο ενδιαφέρον.
Ωστόσο, στο επίπεδο των επισκεπτών – ελλήνων και ξένων – τα ποσοστά είναι πολύ χαμηλά, παρότι υπάρχουν αρχαιολογικοί ιστορικοί «θησαυροί» σε έναν τόπο όπου ξεκίνησαν οι Ολυμπιακοί Αγώνες.
Ότι εάν δεν λυθεί το θέμα των απαλλοτριώσεων, που θα συμβάλλει στην ενοποίηση του αρχαιολογικού χώρου και στη δημιουργία οργανωμένου αρχαιολογικού πάρκου, η Αρχαία Ήλιδα δυστυχώς δεν θα προσελκύει το ενδιαφέρον των τουριστών, ανέφερε χαρακτηριστικά στην εφ. «Πρωινή» ο πρόεδρος της τοπικής κοινότητας Ήλιδας Νίκος Καγιαννάς.
«Πέραν των μαθητικών προγραμμάτων, η επισκεψιμότητα στην Αρχαία Ήλιδα, σε αρχαιολογικό χώρο και μουσείο, δυστυχώς υστερεί. Λείπει η οργανωμένη επίσκεψη με γκρουπ, παρότι έχουν επιδείξει μεγάλο ενδιαφέρον οι τουριστικοί πράκτορες. Και αυτό συμβαίνει γιατί διστάζουν ως προς την ασφάλεια του χώρου, γιατί ουσιαστικά δεν υπάρχει οργανωμένος αρχαιολογικός χώρος.
Τα μνημεία βρίσκονται διασκορπισμένα ακόμη και μέσα σε ιδιοκτησίες. Δυστυχώς, δεν προχώρησαν οι απαλλοτριώσεις στην Α Ζώνη για να υπάρξει ένας ενιαίος αρχαιολογικός χώρος, παρότι περίπου το 2000 είχαν εκπονηθεί μελέτες για τη δημιουργία αρχαιολογικού πάρκου. Αυτό φυσικά θα βοηθούσε σημαντικά και το μουσείο που περιλαμβάνει σημαντικά εκθέματα…», επεσήμανε.
Ο κ.Καγιαννάς κάλεσε την πολιτική ηγεσία του υπουργείου Πολιτισμού και τους αρμόδιους υπηρεσιακούς παράγοντες να δώσουν ιδιαίτερη βαρύτητα στο «κεφάλαιο» Αρχαία Ήλιδας, λέγοντας: «Θεωρούμε ότι η Αρχαία Ήλιδα ως Μητρόπολη του Ολυμπισμού, πρέπει να συμβαδίζει με την Αρχαία Ολυμπία.
Τα σημαντικά αυτά αρχαιολογικά μνημεία του Ολυμπισμού πρέπει να αναδεικνύονται μέσα από μια κοινή πορεία και αυτό είναι όχι τοπικός αλλά εθνικός σκοπός…».


Οι θεματικές ενότητες της έκθεσης του μουσείου

H έκθεση του μουσείου της Αρχ.  Ήλιδας αντιπροσωπεύει  την μακραίωνη ιστορία της αρχαίας πόλης,  από την Παλαιολιθική εποχή έως και τα χρόνια της ύστερης αρχαιότητας. Τα εκθέματα προέρχονται κυρίως από την ίδια την πόλη, από τις συστηματικές ανασκαφές και τις σωστικές που πραγματοποιήθηκαν με αφορμή την  διέλευση του αγωγού άρδευσης του φράγματος Πηνειού. Ένα μικρό μέρος αυτών προέρχονται από σωστικές ανασκαφές των μικρότερων οικισμών ή κωμών που βρίσκονταν γύρω από την πρωτεύουσα.
Η έκθεση είναι οργανωμένη κατά θεματικές ενότητες. Στην πρώτη αίθουσα παρουσιάζονται οι ενότητες που αφορούν το χώρο και την προϊστορία, τα κτήρια, τις επιγραφές και τα επαγγέλματα. Στη δεύτερη αίθουσα εκτίθενται αντικείμενα σχετικά με την τέχνη και την τοπική βιοτεχνική παραγωγή. Η τρίτη αίθουσα περιλαμβάνει ενότητες αναφορικά με τις λατρείες, τον ιδιωτικό βίο,  τον αθλητισμό και τη διοίκηση.



Η πρώτη εκθεσιακή ενότητα περιλαμβάνει διάφορα αντιπροσωπευτικά εκθέματα προϊστορικών και πρώιμων ιστορικών χρόνων. Αφορά στον χώρο και στο απώτερο παρελθόν της περιοχής και είναι διαρθρωμένη ως επί το πλείστον χρονολογικά.

Οι υπόλοιπες ενότητες είναι θεματικές και περιλαμβάνουν αντικείμενα ομοειδή ή σχετικά μεταξύ τους τα οποία ανήκουν, κυρίως, στην Ελληνιστική και Ρωμαϊκήεποχή.
Στην τέταρτη αίθουσα των περιοδικών εκθέσεων, φιλοξενούνται αντικείμενα εισαγωγής από περιοχές με τις οποίες η Ήλιδα είχε αναπτύξει επαφές και εμπορικές σχέσεις, όπως η Αθήνα και η Κόρινθος και εκτίθενται ευρήματα από την περιφέρεια της πόλης.

Τρίτη 1 Ιανουαρίου 2013

ΗΛΕΙΑ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ :: Eυχές της Πολιτιστικής Λέσχης Τραπεζικών Ν.Ηλείας - Πολιτιστικής Λέσχης Τραπεζικών Ν.Ηλείας

ΗΛΕΙΑ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ :: Eυχές της Πολιτιστικής Λέσχης Τραπεζικών Ν.Ηλείας - Πολιτιστικής Λέσχης Τραπεζικών Ν.Ηλείας
Eυχές της Πολιτιστικής Λέσχης Τραπεζικών Ν.Ηλείας
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ ( 01/01/2013 17:59 )
2
ΧΡΟΝΙΆ ΠΟΛΛΆ
Κ Α Λ Η     Χ Ρ Ο Ν Ι Α ......
..      Αγάπη...
Οικογένεια... Ενότητα... Φίλοι....Υπευθυνότητα... Γέλιο...Προκοπή...Αισιοδοξία,
αυτές ας είναι οι λέξεις που θα χαρακτηρίσουν τις φετινές εορταστικές ημέρες όλων!
Υγεία - Ευτυχία - Πνευματική διαύγεια - Επιτυχίες - Σύνεση -
Πάθος για Δημιουργία - Πρόοδο -  Δυναμισμό - Δράση - Ελπίδα, είναι μερικά από αυτά που ευχόμαστε σε όλες και όλους μας για το νέο έτος !
...Πιστεύω, Αρετή και Τόλμη για το 2013!

........Εύχομαι  ολόψυχα, το καράβι της νέας
χρονιάς , να ταξιδέψει  σε ήσυχα νερά ,με ούριο άνεμο και να φτάσει όλους , τον κάθε έναν και κάθε μία σας ξεχωριστά,σε απάνεμο λιμάνι, στον προορισμό που επιθυμείτε. !
ΚΆΛΟ ΤΑΞΊΔΙ !
ΚΑΛΉ ΠΡΩΤΟΧΡΟΝΙΆ
!

                     Το Διοικητικό Συμβούλιο της Πολιτιστικής Λέσχης

                                                Τραπεζικών Ν.Ηλείας



            O Πρόεδρος                                                    Ο Γεν.Γραμματέας

Κωνστ.Τριανταφυλλόπουλος                                    Γ.Βασιλόπουλος
                                                                   


 
 ΧΡΟΝΙΑ ΠΟΛΛΑ , ΚΑΛΗ ΧΡΟΝΙΑ  
 Με Υγεία,ελπίδα, προκοπή και ευόδωση όλων των ευγενών προσδοκιών ,δυναμισμό, πάθος για δημιουργία,δύναμη για πρόοδο,δράση,καταξίωση  και επιτυχίες...συσπείρωση για να αγωνιζόμαστε για τους στόχους μας,  με Πυξίδα  τις Αξίες και τα Ιδανικά μας...                                                                                                                                     Εύχομαι, μέσα από την καρδιά μου, το 2013 να μας βρει όλους Καλά με Αγάπη και Ευτυχισμένους με όσο το δυνατό λιγότερες αντικειμενικές και υποκειμενικές δυσκολίες..να αποτελέσει νέο δημιουργικό έναυσμα για γοργό βηματισμό προόδου και ευημερίας....
 
Ο Συντονιστής
της 7ης Περιφ.ΕΝΕΠΟ Δ.Ελλάδας

Κωνστ. Τριανταφυλλόπουλος

 
 


 
ΧΡΟΝΙΆ ΠΟΛΛΆ

Κ Α Λ Η Χ Ρ Ο Ν Ι Α
...
...

.. Αγάπη... Οικογένεια... Ενότητα... Φίλοι....Υπευθυνότητα... Γέλιο...Προκοπή...Αισιοδοξία, αυτές ας είναι οι λέξεις που θα χαρακτηρίσουν τις φετινές εορταστικές ημέρες όλων!
Υγεία - Ευτυχία - Πνευματική διαύγεια - Επιτυχίες - Σύνεση - Πάθος για Δημιουργία - Πρόοδο - Δυναμισμό - Δράση - Ελπίδα, είναι μερικά από αυτά που ευχόμαστε σε όλες και όλους μας για το νέο έτος !
...Πιστεύω, Αρετή και Τόλμη για το 2013!

........Ευχόμαστε ολόψυχα, το καράβι της νέας χρονιάς , να ταξιδέψει σε ήσυχα νερά ,με ούριο άνεμο και να φτάσει όλους , τον κάθε έναν και κάθε μία σας ξεχωριστά,σε απάνεμο λιμάνι, στον προορισμό που επιθυμείτε. !
 
ΚΆΛΟ ΤΑΞΊΔΙ !
ΚΑΛΉ ΠΡΩΤΟΧΡΟΝΙΆ
!
 

Το Διοικητικό Συμβούλιο της Πολιτιστικής Λέσχης
            Τραπεζικών Ν.Ηλείας

               Ο Πρόεδρος                       Ο Γεν.Γραμματέας

Κωνστ.Τριανταφυλλόπουλος     Γιώργος Βασιλόπουλος
 
 

Σάββατο 29 Δεκεμβρίου 2012

 

Ηλειακή γαστρονομία και εναλλακτικός τουρισμός μέσα από την Κοινωφελή Εργασία και το Δίκτυο Σύμπραξης Κοινωνίας Πολιτών

  • 28/12/2012 - 08:13
imerida1.JPG
imerida2.JPG

Πηγή

ilialive.gr
Τα αποτελέσματα της εφαρμογής του προγράμματος κοινωφελούς χαρακτήρα με τη  «Δημιουργία θέσεων απασχόλησης σε τοπικό
επίπεδο μέσω προγραμμάτων, στην Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας», που συγχρηματοδοτείται από το Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο, παρουσιάστηκαν χθες στο Συνεδριακό Κέντρο της Περιφερειακής Ενότητας Ηλείας από το Δίκτυο Σύμπραξης Κοινωνίας Πολιτών Ηλείας.

Στελέχη του δικτύου μαζί με τους 25 ωφελούμενους Ηλείους επιστήμονες του προγράμματος, πραγματοποίησαν την παρουσίαση που αφορούσαν στις δύο ενέργειες του προγράμματος. Στην έρευνα και καταγραφή των παραδοσιακών εδεσμάτων της Ηλειακής παραδοσιακής κουζίνας και των προϊόντων της και την  έκδοσή τους σε ένα καλαίσθητο τόμο με τη συμβολή της Π.Ε. Ηλείας με τίτλο: «Ηλειακή Γαστρονομία - Ιστορικές και γευστικές μνήμες» και «στον καθαρισμό – σήμανση μονοπατιών και ποταμιών της Ηλείας προκειμένου να μπορούν να αξιοποιηθούν σε εναλλακτικές μορφές τουρισμού και αθλητισμού».

Απόντος του Μητροπολίτη Ηλείας κ.κ. Γερμανού, εκπρόσωπός του κήρυξε την έναρξη των εργασιών της ημερίδας ενώ ο αντιπεριφερειάρχης Ηλείας Χαράλαμπος Καφύρας απηύθυνε χαιρετισμό προλογίζοντας την εκδήλωση. «Με την πεποίθηση ότι η Ηλεία πρέπει να αναδείξει όλα τα συγκριτικά της πλεονεκτήματα, για να κατακτήσει το παρόν και το μέλλον της, προβήκαμε στην υλοποίηση αυτού του προγράμματος της κοινωφελούς εργασίας σε συνεργασία με το Δίκτυο Σύμπραξης κοινωνίας πολιτών Ν. Ηλείας το οποίο περιελάμβανε την έρευνα,  την  καταγραφή του γαστρονομικού πλούτου της, καθώς και των προϊόντων του πρωτογενούς και του δευτερογενούς τομέα  της Ηλείας .

Ακόμη την έρευνα καθώς και την καταγραφή - μελέτη του οικοσυστήματος ποταμιών και μονοπατιών της Ηλείας με σκοπό την ανάδειξή τους για εναλλακτικές μορφές τουρισμού και αθλητισμού.

Ήδη όπως θα δείτε οι 25 Ηλείοι επιστήμονες του προγράμματος με την υποστήριξή μας, έχουν δημιουργήσει ένα καλαίσθητο βιβλίο με τίτλο «ΗΛΕΙΑΚΗ ΓΑΣΤΡΟΝΟΜΙΑ-ΓΕΥΣΤΙΚΕΣ ΚΑΙ ΙΣΤΟΡΙΚΕΣ ΜΝΗΜΕΣ» το οποίο σύντομα θα εκδοθεί, καθώς και ένα οδηγό αξιοποίησης μονοπατιών και ποταμών της Ηλείας.

Θεωρούμε πως αφενός με αυτή την καλαίσθητη έκδοση του βιβλίου για τα προϊόντα και τα εδέσματα της Ηλείας, αναδεικνύουμε τον γευστικό μας πολιτισμό καθώς και την ποικιλία των παραδοσιακών μας προϊόντων  του πρωτογενούς και δευτερογενούς τομέα, ώστε να προβάλλουμε τη μεσογειακή μας διατροφή και την Ηλειακή παραδοσιακή κουζίνα, που αποτελεί μέρος της,  ως κυρίαρχα στοιχεία  του διατροφικού πολιτισμού των Ηλείων από την Αρχαιότητα μέχρι σήμερα,  και αφετέρου με την ανάδειξη του φυσικού μας πλούτου για εναλλακτικές μορφές τουρισμού κα αθλητισμού μπορούμε να ενδυναμώσουμε την τουριστική ανάπτυξη του νομού μας.

Ευχαριστούμε θερμά όλους τους εργαζόμενους και όσους συνέβαλλαν για την ολοκλήρωση του προγράμματος διότι καταφέραμε να παραδώσουμε στην κοινωνία της Ηλείας ένα πολιτιστικό αγαθό, όπως αυτό το βιβλίο, μαζί με τον οδηγό αξιοποίησης εναλλακτικών μορφών τουρισμού ποταμών και μονοπατιών της Ηλείας,  με την κινητοποίηση του κοινωνικού και επιχειρηματικού κεφαλαίου του τόπου μας ευαίσθητων πολιτών, καθώς και των νέων ανθρώπων  που συντέλεσαν με αποτελεσματικότητα και ευαισθησία στη συλλογή αυτού του διατροφικού και φυσικού  πλούτου, εκφράζοντας κριτικά και τις δικές τους απόψεις  για το μέλλον του τόπου μας, την ανάπτυξη, και την ευημερία του» κατέληξε ο κ. Καφύρας.

Την  παρουσίαση των αποτελεσμάτων της 2ης ενέργειας του κοινωφελούς προγράμματος  «ποτάμια και μονοπάτια της Ηλείας» πραγματοποίησε ο γεωπόνος Σταμάτης Τσικόγιας, ενώ ακολούθησε  η παρουσίαση των αποτελεσμάτων της 1ης ενέργειας, «προϊόντα και εδέσματα της Ηλειακής γαστρονομίας» από το φιλόλογο Κώστα Αναγνωστόπουλο, τη γραφίστρια Σωτηρία Αντωνοπούλου, τη φιλόλογο Όλγα Γεωργιοπούλου, την διαφημίστρια (εμπορίας - διαφήμισης) Φωτεινή Γεωργογιαννοπούλου, τη μαθηματικό Νατάσσα Κόλλια, τη φιλόλογο  Στέλλα Βόντα, τη φιλόλογο Αλεξάνδρα Μπούργου, τον καθηγητή πληροφορικής Βασίλη Σκουτέρη, πληροφορικής, και τη γραφίστρια Ναταλία Σπυροπούλου. Προηγήθηκε η ανάλυση του προγράμματος από την υπεύθυνη του δικτύου και του γραφείου εθελοντισμού της Π.Ε. Ηλείας, Διατσέντα Φανού – Φουσκαρίνη.


ΑΠΟ ΤΙΣ ΔΡΑΣΕΙΣ ΤΟΥ ΔΙΚΤΥΟΥ 















20.5.2013