Δυτική Ελλάδα: Τη "μπάλα" στην κυβέρνηση για την επανεκκίνηση της "Ολυμπίας Οδού" πέταξε ο Γιοχάνες Χαν
ΗΛΕΙΑ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ 14.2.2013
«Ευχαριστώ θερμά για την υποδοχή. Και εκ μέρους της Ευρωπαϊκής
Επιτροπής ευχαριστώ θερμά για τις προσπάθειες που καταβάλλετε ώστε να
αξιοποιηθούν οι πόροι του ΕΣΠΑ». Με αυτά τα λόγια ο Επίτροπος της
Ευρωπαϊκής Ένωσης, αρμόδιος για θέματα Περιφερειακής Πολιτικής, Γιοχάνες
Χαν απάντησε στο καλωσόρισμα του Περιφερειάρχη Δυτικής Ελλάδας
Απόστολου Κατσιφάρα, σήμερα το πρωί κατά την επίσκεψη του στην
Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας.
Ο κ. Χαν επεσήμανε ιδιαίτερα, κατά την συνάντηση που είχε με τον Περιφερειάρχη, τις προσπάθειες που γίνονται για την ενίσχυση των μικρομεσαίων επιχειρήσεων. «Είναι σημαντική η στήριξη των μικρομεσαίων καθώς αυτό δημιουργεί νέες θέσεις εργασίας», είπε ο Ευρωπαίος Επίτροπος τονίζοντας, παράλληλα, ότι στο ΕΣΠΑ Δυτικής Ελλάδας η εικόνα δείχνει ότι υπάρχει κινητικότητα και καλές ιδέες, ωστόσο, χρειάζεται μεγαλύτερη επιμονή στην ωρίμανση των έργων.
Στη συζήτηση αναφορά έγινε και στην προετοιμασία για την επόμενη Προγραμματική Περίοδο 2014-2020. Από την πλευρά του ο Περιφερειάρχης Δυτικής Ελλάδας τόνισε ο κ. Χαν είναι συμπαραστάτης και αρωγός στις προσπάθειες τόνωσης της περιφερειακής ανάπτυξης και πρόσθεσε ότι αυτή την περίοδο καταβάλλεται μια μεγάλη εθνική και περιφερειακή προσπάθεια για την πλήρη αξιοποίηση του ΕΣΠΑ και την διαμόρφωση ενός ευνοϊκού περιβάλλοντος ανάπτυξης.
Στη διάρκεια της συζήτησης τέθηκε και το θέμα της επανεκκίνησης των έργων στην «Ολυμπία» και στην «Ιόνια» Οδό. «Ταλαιπωρηθήκατε για να φτάσετε εδώ», είπε ο Περιφερειάρχης στον κ. Χαν, προσθέτοντας ότι «είναι αυτονόητη η κρισιμότητα των μεγάλων οδικών αξόνων για την ανάπτυξη της Δυτικής Ελλάδας».
«Η Ευρωπαϊκή Ένωση στηρίζει την ολοκλήρωση των έργων στην βάση του αρχικού τους σχεδιασμού. Εξαρτάται από την ελληνική κυβέρνηση και την διαπραγμάτευση της με τις παραχωρησιούχες εταιρείες για το πότε θα ξαναξεκινήσουν τα έργα. Η Ευρωπαϊκή Ένωση περιμένει τις προτάσεις των ελληνικών αρχών. Έχουμε συζητήσει το θέμα με τον Υπουργό κ. Κώστα Χατζηδάκη ο οποίος πρόσφατα βρέθηκε στις Βρυξέλλες. Γνωρίζω το οδικό δίκτυο της Δυτικής Ελλάδας και ξέρω τα προβλήματα. Έχω επισκεφθεί την περιοχή για ιδιωτικούς λόγους. Η Επιτροπή στηρίζει την ελληνική κυβέρνηση στο θέμα των αυτοκινητόδρομων και η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων έχει ήδη εγκρίνει δάνειο για την χρηματοδότηση των έργων», είπε ο κ. Χαν σε δήλωση του αργότερα.
Να σημειωθεί ότι ο Περιφερειάρχης Δυτικής Ελλάδας εστίασε ιδιαίτερα στο θέμα της επανεκκίνησης των έργων, στην στήριξη της επιχειρηματικότητας και στη δημιουργία συνθηκών που θα συμβάλλουν στην παραγωγική ανασυγκρότηση της περιοχής. «Αυτές είναι για την Περιφέρεια κορυφαίες πολιτικές προτεραιότητες», ανέφερε.
Στη συνάντηση συμμετείχαν, επίσης, ο κ. Πάνος Καρβούνης, Επικεφαλής της Ευρωπαϊκής Αντιπροσωπείας στην Ελλάδα, ο Πρόεδρος του Περιφερειακού Συμβουλίου Κώστας Καρπέτας και οι Αντιπεριφερειάρχες Χαράλαμπος Καφύρας, Βασίλης Αντωνόπουλος, Γιώργος Αγγελόπουλος, Νίκος Υφαντής και Χρήστος Χριστοδουλόπουλος.
ΑΠ. ΚΑΤΣΙΦΑΡΑΣ ΣΕ Γ. ΧΑΝ: ΖΗΤΩ ΤΗΝ ΠΡΟΣΩΠΙΚΗ ΣΑΣ ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΟΛΥΜΠΙΑ ΚΑΙ ΤΗΝ ΙΟΝΙΑ ΟΔΟ
Αναλυτικά στην ομιλία του ο Περιφερειάρχης Δυτικής Ελλάδας Απόστολος Κατσιφάρας,κ στην ενημερωτική συνάντηση με την παρουσία του Επιτρόπου Γιοχάνες Χαν στην Πάτρα, είπε:
«Κύριε Επίτροπε,
Κυρίες και κύριοι
Αφού πρώτα σας καλωσορίσω στην Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας και στην Πάτρα και ευχηθώ να έχετε γόνιμες και χρήσιμες επαφές, να προσθέσω μια διαπίστωση όπως την αισθάνομαι. Σπάνια Επίτροπος δείχνει και έμπρακτο ενδιαφέρον για την Ελληνική Περιφέρεια.
Η Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας καλύπτει σε έκταση το 8,6% όλης της Ελλάδας και διαθέτει πληθυσμό 680.190 κατοίκων που είναι το 5,8% του συνολικού πληθυσμού της χώρας.
Στην Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας παράγεται το 5,1% της συνολικής Ακαθάριστης Προστιθέμενης Αξίας όλης της Ελλάδας και ταυτόχρονα η Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας βρίσκεται σε μια από τις τελευταίες θέσεις, μεταξύ των Περιφερειών όλης της χώρας, στο δείκτη του Κατά Kεφαλήν Ακαθάριστου Προϊόντος.
Ταυτόχρονα οφείλουμε να επισημάνουμε ότι η Περιφέρειά μας δοκιμάζεται από εξαιρετικά υψηλή ανεργία που ξεπερνάει το 25% του οικονομικά ενεργού πληθυσμού.
Η πρωτεύουσα της Περιφέρειας, η Πάτρα, είναι η βασική πύλη εισόδου-εξόδου προς την Ευρώπη και ένας από τους τρεις βασικούς πόλους παιδείας, έρευνας και τεχνολογίας στη χώρα μας.
Περνάω τώρα στην πορεία υλοποίησης του ΕΣΠΑ από την 1/7/2011 που αναλάβαμε ως αιρετή Περιφέρεια την ευθύνη του, μέχρι σήμερα.
Αυτήν τη στιγμή που μιλάμε στο Επιχειρησιακό Πρόγραμμα της Περιφέρειας έχουν ενταχθεί 210 έργα και δράσεις συνολικού προϋπολογισμού 567.929.009 ? το οποίο αντιστοιχεί σε ποσοστό 147% του συνολικού Προϋπολογισμού του προγράμματος. Οι συμβάσεις των αντίστοιχων έργων και δράσεων ανέρχονται σε 184.207.290 ? το οποίο αντιστοιχεί σε ποσοστό 48% του συνολικού Προϋπολογισμού του προγράμματος. Τέλος οι πληρωμές (δαπάνες) των έργων και δράσεων ανέρχονται σε 119.258.977 ? το οποίο αντιστοιχεί σε ποσοστό 31% του συνολικού εκχωρημένου Προϋπολογισμού.
Από την έναρξη υλοποίησης του προγράμματος (1/1/2007) μέχρι 30/6/2011 στο Επιχειρησιακό Πρόγραμμα της Περιφέρειας είχαν ενταχθεί 80 έργα και δράσεις συνολικού προϋπολογισμού Δημόσιας Δαπάνης 215.537.355 ?. Οι συμβάσεις
των αντίστοιχων έργων και δράσεων ανήλθαν σε 92.258.462 ?. Τέλος οι πληρωμές (δαπάνες) των έργων και δράσεων στο τέλος του 30/6/2011 ανήλθαν σε 69.042.095 ?.
Από την 1/7/2011 μέχρι και σήμερα έχουν ενταχθεί συνολικά 130 νέα έργα και δράσεις συνολικού προϋπολογισμού 352.550.654 ?. Είναι φανερή η σημαντική ώθηση που δόθηκε στην υλοποίηση του προγράμματος όχι μόνο στον ποσοτικό αλλά κυρίως στον ποιοτικό τομέα.
Τα μεγαλύτερα από πλευράς προϋπολογισμού ενταγμένα έργα του προγράμματος επικεντρώνονται στους τομείς της προσπελασιμότητας και της υγείας-παιδείας-έρευνας και περιβάλλοντος και αφορούν στα έργα της Μικρής Περιμετρικής Πατρών, της παράκαμψης του Αγίου Ιωάννη στο Κατάκολο, στην αναβάθμιση του Νοσοκομείου «Άγιος Ανδρέας» στην Πάτρα, στην κατασκευή του Νοσοκομείου Αγρινίου, στη διάνοιξη της οδού Κανακάρη στην Πάτρα, στα σχέδια αστικών αναπλάσεων και στη στήριξη των μικρομεσαίων επιχειρήσεων που δοκιμάζονται σκληρά λόγω της ύφεσης.
Μεταξύ αυτών των έργων περιλαμβάνονται και αυτά που εμείς τα αποκαλούμε Έργα-Σημαίες, μια ιδέα δική σας που μας ώθησε να επικεντρωθούμε στοχευμένα..
Τα Έργα-Σημαίες του Επιχειρησιακού Προγράμματος ΔΕΠΙΝ που έχουν ενταχθεί και υλοποιούνται στην Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας είναι :
- Λιμάνι Κατάκολου. Συνολικός προϋπολογισμού 10.898.640 ?. Το έργο αποσκοπεί στην ανάπτυξη και αξιοποίηση του «Τουριστικού Λιμένα Κατακόλου Ηλείας» που είναι ο μεγαλύτερος προορισμός κρουαζιέρας στην Ελλάδα, σχετιζόμενος με τον παγκόσμιας εμβέλειας τουριστικό προορισμό της Αρχαίας Ολυμπίας.
- Κατασκευή Παραϊόνιας οδού: Οδικές συνδέσεις σήραγγας Αγίου Ηλία. προϋπολογισμού 7.234.646 ?. Το έργο είναι έργο γέφυρα , αφορά στην κατασκευή οδού συνολικού μήκους 6χλμ.
- Νέα κτίρια του ΕΙΧΗΜΥΘ Πάτρας, ενός δυναμικού ερευνητικού ιδρύματος, προϋπολογισμού 9.657.025 ?. Το έργο προβλέπει την κατασκευή δύο νέων κτηρίων (εργαστηρίων και γραφείων καθώς και αμφιθεάτρου και βοηθητικών χώρων
- Βελτίωση οδού Κυλλήνη - Εθνική οδός Πατρών- Πύργου, προϋπολογισμού 7.796.220 ?. Πρόκειται για βελτίωση - εκσυγχρονισμό του επαρχιακού δρόμου Κυλλήνη - Ε.Ο. Πύργου-Πατρών με αρχή την διασταύρωση αεροδρομίου και
πέρας την είσοδο του οικιστικού ιστού της Κυλλήνης. Το μήκος του δρόμου που βελτιώνεται είναι11,6 χλμ.με πλάτος δρόμου13,50 μ.(2 λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση).
- Βελτίωση οδού πρόσβασης Χ.Υ.Τ.Α. 2ης ΓΕΝ Νομού Αιτωλοακαρνανίας προϋπολογισμού 11.350.000 ?. Έργο μεγάλης σημασίας για την μεταφορά των
απορριμμάτων στο νέο ΧΥΤΑ Στράτου καθώς και στο χώρο που θα κατασκευασθεί το εργοστάσιο επεξεργασίας αστικών απορριμμάτων της Αιτωλοακαρνανίας
- Αντικαταστάσεις ? Επεκτάσεις του δικτύου ύδρευσης της νοτιοανατολικής πλευράς Πάτρας. προϋπολογισμού 1.635.029 ?. Έργο μεγάλης περιβαλλοντικής σημασίας για την αναβάθμιση της ποιότητας ζωής της Ανατολικής Πάτρας. Βρίσκεται σε φάση ολοκλήρωσης.
- Ολοκλήρωση κατασκευής του Γενικού Νοσοκομείου Αγρινίου. προϋπολογισμού 58.446.245 ?. Αντικείμενο του έργου είναι η ολοκλήρωση των εργασιών κατασκευής του Νέου Γενικού Νοσοκομείου Αγρινίου.
- Αναβάθμιση κεντρικού κτιρίου του Γενικού Νοσοκομείου Πατρών «Ο Άγιος Ανδρέας» και προμήθεια ? εγκατάσταση ιατρικού, ξενοδοχειακού και λοιπού εξοπλισμού. προϋπολογισμού 20.739.217 ?. Το έργο αφορά στην αναβάθμιση του πολυώροφου τμήματος του Κεντρικού Κτιρίου του Γενικού Νοσοκομείου Πατρών «Άγιος Ανδρέας».
Γνωρίζω τόσο εγώ όσο και τα στελέχη της Περιφέρειας και οι φορείς υλοποίησης έργων ΕΣΠΑ ότι δεν έχουμε την πολυτέλεια να πάρουμε ανάσα το 2013.
Είμαστε αποφασισμένοι:
-Να ολοκληρώσουμε τις συμβασιοποιήσεις των ενταγμένων έργων.
-Να τρέξουμε τις απορροφήσεις, ώστε να πέσουν χρήματα στην αγορά.
-Να μην αφήσουμε εκκρεμότητες για έργα-γέφυρες προκειμένου να μην αλλοιωθεί η φιλοσοφία της 5ης Προγραμματικής Περιόδου.
Στο μεταξύ η Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας προετοιμάζεται εντατικά για την επόμενη Προγραμματική Περίοδο έχοντας θέσει τις παρακάτω προτεραιότητες.
- Ανασυγκρότηση παραγωγικής βάσης της Περιφέρειας.
Βασική αναπτυξιακή προτεραιότητα είναι η ανασυγκρότηση και ενίσχυση της παραγωγικής βάσης της Περιφέρειας σε τομείς και κλάδους υψηλής προστιθέμενης αξίας και με ισχυρό εξαγωγικό προσανατολισμό όπως ο αγροτικός τομέας, οι υδατοκαλλιέργειες, προϊόντα αγροτικής μεταποίησης υψηλής προστιθέμενης αξίας, δευτερογενής τομέας κλπ με έμφαση στην υιοθέτηση και ενσωμάτωση των τεχνολογικών εξελίξεων και της καινοτομίας.
- Επένδυση στο Ανθρώπινο δυναμικό της Περιφέρειας
Βασικός αναπτυξιακός στόχος της Περιφέρειας αποτελεί η περαιτέρω ενδυνάμωση του ανθρώπινου δυναμικού για την συμβολή του στην αναπτυξιακή διαδικασία της Περιφέρειας και για την αντιμετώπιση των αποτελεσμάτων της κρίσης. Βελτίωση των επαγγελματικών χαρακτηριστικών και δεξιοτήτων του προσωπικού και υποστήριξη της ανασυγκρότησης μέσω της αξιοποίησης των συνεργασιών με τους φορείς έρευνας, τεχνολογίας και εκπαίδευσης της Περιφέρειας.
- Ενεργειακό δυναμικό της Περιφέρειας.
Αξιοποίηση του ενεργειακού δυναμικού της Περιφέρειας και της γεωγραφικής της θέσης για την τόνωση της περιφερειακής οικονομίας, απασχόλησης και ανταγωνιστικότητας. Αξιοποίηση του δυναμικού παραγωγής ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές καθώς επίσης και από πιθανά πεδία υδρογονανθράκων πάντα στο πλαίσιο της βιώσιμης ανάπτυξης και του σεβασμού και προστασίας του φυσικού, κοινωνικού και οικονομικού περιβάλλοντος.
- Ανάδειξη Περιβάλλοντος και Αξιοποίηση τουριστικού δυναμικού της Περιφέρειας
Αξιοποίηση του ιδιαίτερου δυναμικού της στον τομέα του τουρισμού, πολιτισμού και φυσικού περιβάλλοντος. Έμφαση στην διαφοροποίηση και ανάπτυξη με τη χρήση νέων τεχνολογιών, καινοτομικών προϊόντων και υπηρεσιών και με τη συνέργεια του ανθρώπινου δυναμικού υψηλής εκπαίδευσης και κατάρτισης για τη δημιουργία νησίδων αριστείας στον τομέα του τουρισμού, προστασίας και ανάπτυξης της πολιτιστικής κληρονομιάς, και ανάδειξης του φυσικού περιβάλλοντος.
- Γεωγραφική Θέση της Περιφέρειας
Αξιοποίηση της γεωγραφικής θέσης της Περιφέρειας ως κόμβος συνδυασμένων μεταφορών με επικέντρωση στα παρακάτω σημεία:
- Ως νότια Δυτική Πύλη της χώρας προς την Κεντρική Μεσόγειο και την Ευρωπαϊκή Ένωση και κόμβος συνδυασμένων μεταφορών.
- Ως κεντρικός πόλος ανάπτυξης στον αναπτυξιακό άξονα Αδριατικής ? Ιονίου που συνδέει την Ευρώπη με τη Μέση Ανατολή μέσω Πάτρας.
- Ως τουριστικός - πολιτιστικός και εμπορευματικός ? διαμετακομιστικός κόμβος, των δικτύων διευρωπαϊκής συνεργασίας και ανάπτυξης στο χώρο της Νοτιοανατολικής Ευρώπης (Νότιο Μεσογειακό Τόξο).
- Ως χώρος παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομιάς με σημείο αναφοράς την Αρχαία Ολυμπία
Κύριε Χαν,
Η Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας και η Ελλάδα γενικότερα, αντιμετωπίζει μία σοβαρή οικονομική κρίση, μια παρατεταμένη ύφεση με πολλαπλές και σοβαρές κοινωνικές και οικονομικές επιπτώσεις. Η αντιμετώπιση της κρίσης, μεταξύ άλλων, απαιτεί την εκπόνηση και υλοποίηση ενός φιλόδοξου και απαιτητικού προγράμματος για τα επόμενα χρόνια το οποίο βασίζεται στις ακόλουθες προτεραιότητες :
Έξυπνη ανάπτυξη, βασισμένη στην κοινωνία της γνώσης και στην καινοτομία.
Αειφόρο ανάπτυξη, με έμφαση στην προώθηση μιας πιο αποδοτικής στη χρήση πόρων, πιο πράσινης και ανταγωνιστικής οικονομίας.
Χωρίς αποκλεισμούς ανάπτυξη, την προώθηση της απασχόλησης παρέχοντας οικονομική, κοινωνική και εδαφική συνοχή
Η ανάλυση που έχουμε κάνει έχει καθορίσει τους τομείς στους οποίους η Περιφέρεια παρουσιάζει σημαντικό πλεονέκτημα και στους οποίους θα στηριχθεί η Στρατηγική Έξυπνης Εξειδίκευσης. Οι τομείς αυτοί είναι :
1. Περιβάλλον και Βιώσιμη Ανάπτυξη (με έμφαση στον Πολιτισμό, στην Εκπαίδευση και στον Τουρισμό)
2. Αγρο ? διατροφή και Τρόφιμα
3. Υλικά και νέες ενεργειακές τεχνολογίες
4. Τεχνολογίες Πληροφορικής και Επικοινωνιών
5. Νέα οικονομία ? Καινοτόμος Επιχειρηματικότητα
Κύριε Επίτροπε,
Για εμάς η Πολιτική Συνοχής αποτελεί μια επενδυτική πολιτική που χρειάζεται τόσο αποτελεσματικές δαπάνες όσο και έναν ικανό προϋπολογισμό. Και ο προϋπολογισμός αυτός δεν θα πρέπει να περισταλεί, εάν επιθυμούμε να δοθεί ώθηση στην ανάπτυξη και στην απασχόληση, να αυξηθεί η ανταγωνιστικότητα και να περιοριστούν οι ανισότητες και αποκλίσεις τόσο εντός όσο και μεταξύ των περιφερειών της ΕΕ, ιδίως σε καιρούς κρίσης.
Επίσης η σοβαρότητα της οικονομικής και χρηματοπιστωτικής κρίσης την οποία αντιμετωπίζει η χώρα μας αλλά και η ΕΕ, καθιστά ιδιαίτερα επείγουσα την έναρξη των νέων επιχειρησιακών προγραμμάτων, αρχής γενομένης από το 2014, καθότι αποτελεί μονόδρομο για τη διάθεση των κοινοτικών κονδυλίων που είναι απαραίτητα για τις επενδύσεις και τις διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις.
Ως νέος θεσμός η αιρετή Περιφέρεια που ο σκληρός πυρήνας των αρμοδιοτήτων της είναι η ανάπτυξη, έχουν συγκροτήσει στρατηγικά αναπτυξιακά σχέδια.
Μπορούν να παίξουν καταλυτικό ρόλο για να γίνει η νέα αρχή για την αλλαγή του παραγωγικού προτύπου.
Προϋπόθεση είναι η εμπιστοσύνη και η διάθεση πόρων με βάση τον περιφερειακό σχεδιασμό.
Εμείς, ως Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας, εργαζόμαστε σκληρά για να μη χαθεί ούτε ένα ευρώ, ούτε μια ώρα και θέλουμε να πιστεύουμε ότι θα έχουμε θετικά αποτελέσματα τόσο στην τρέχουσα όσο και στην επόμενη Προγραμματική Περίοδο.
Υπάρχουν ωστόσο ορισμένα προβλήματα καίριας σημασίας που η αντιμετώπισή τους μας ξεπερνάει.
Η Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας αυτήν τη στιγμή που μιλάμε παραμένει αποκλεισμένη από το σύγχρονο δίκτυο αυτοκινητοδρόμων.
Δύο μεγάλα έργα, η Ολυμπία οδός και η Ιόνια οδός που είναι ζωτικής αναπτυξιακής σημασίας για την Περιφέρειά μας παραμένουν σε τέλμα.
Γνωρίζω προσωπικά τις πρωτοβουλίες σας από την πρώτη στιγμή που έθεσα το θέμα στην πρώτη μας συνάντηση στην Αθήνα.
Ζητώ και πάλι την προσωπική παρέμβαση και δράση ώστε τα έργα αυτά να ξαναρχίσουν και να ολοκληρωθούν χωρίς περικοπές στο φυσικό και τεχνικό τους αντικείμενο.
Τα δύο αυτά έργα είναι για εμάς οι μοχλοί που θα μας επιτρέψουν να ανατρέψουμε την υφιστάμενη κατάσταση και να προχωρήσουμε γρήγορα στην παραγωγική μας ανασυγκρότηση και γι? αυτό επιμένω ιδιαίτερα.
Σας ευχαριστώ».
Ο κ. Χαν επεσήμανε ιδιαίτερα, κατά την συνάντηση που είχε με τον Περιφερειάρχη, τις προσπάθειες που γίνονται για την ενίσχυση των μικρομεσαίων επιχειρήσεων. «Είναι σημαντική η στήριξη των μικρομεσαίων καθώς αυτό δημιουργεί νέες θέσεις εργασίας», είπε ο Ευρωπαίος Επίτροπος τονίζοντας, παράλληλα, ότι στο ΕΣΠΑ Δυτικής Ελλάδας η εικόνα δείχνει ότι υπάρχει κινητικότητα και καλές ιδέες, ωστόσο, χρειάζεται μεγαλύτερη επιμονή στην ωρίμανση των έργων.
Στη συζήτηση αναφορά έγινε και στην προετοιμασία για την επόμενη Προγραμματική Περίοδο 2014-2020. Από την πλευρά του ο Περιφερειάρχης Δυτικής Ελλάδας τόνισε ο κ. Χαν είναι συμπαραστάτης και αρωγός στις προσπάθειες τόνωσης της περιφερειακής ανάπτυξης και πρόσθεσε ότι αυτή την περίοδο καταβάλλεται μια μεγάλη εθνική και περιφερειακή προσπάθεια για την πλήρη αξιοποίηση του ΕΣΠΑ και την διαμόρφωση ενός ευνοϊκού περιβάλλοντος ανάπτυξης.
Στη διάρκεια της συζήτησης τέθηκε και το θέμα της επανεκκίνησης των έργων στην «Ολυμπία» και στην «Ιόνια» Οδό. «Ταλαιπωρηθήκατε για να φτάσετε εδώ», είπε ο Περιφερειάρχης στον κ. Χαν, προσθέτοντας ότι «είναι αυτονόητη η κρισιμότητα των μεγάλων οδικών αξόνων για την ανάπτυξη της Δυτικής Ελλάδας».
«Η Ευρωπαϊκή Ένωση στηρίζει την ολοκλήρωση των έργων στην βάση του αρχικού τους σχεδιασμού. Εξαρτάται από την ελληνική κυβέρνηση και την διαπραγμάτευση της με τις παραχωρησιούχες εταιρείες για το πότε θα ξαναξεκινήσουν τα έργα. Η Ευρωπαϊκή Ένωση περιμένει τις προτάσεις των ελληνικών αρχών. Έχουμε συζητήσει το θέμα με τον Υπουργό κ. Κώστα Χατζηδάκη ο οποίος πρόσφατα βρέθηκε στις Βρυξέλλες. Γνωρίζω το οδικό δίκτυο της Δυτικής Ελλάδας και ξέρω τα προβλήματα. Έχω επισκεφθεί την περιοχή για ιδιωτικούς λόγους. Η Επιτροπή στηρίζει την ελληνική κυβέρνηση στο θέμα των αυτοκινητόδρομων και η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων έχει ήδη εγκρίνει δάνειο για την χρηματοδότηση των έργων», είπε ο κ. Χαν σε δήλωση του αργότερα.
Να σημειωθεί ότι ο Περιφερειάρχης Δυτικής Ελλάδας εστίασε ιδιαίτερα στο θέμα της επανεκκίνησης των έργων, στην στήριξη της επιχειρηματικότητας και στη δημιουργία συνθηκών που θα συμβάλλουν στην παραγωγική ανασυγκρότηση της περιοχής. «Αυτές είναι για την Περιφέρεια κορυφαίες πολιτικές προτεραιότητες», ανέφερε.
Στη συνάντηση συμμετείχαν, επίσης, ο κ. Πάνος Καρβούνης, Επικεφαλής της Ευρωπαϊκής Αντιπροσωπείας στην Ελλάδα, ο Πρόεδρος του Περιφερειακού Συμβουλίου Κώστας Καρπέτας και οι Αντιπεριφερειάρχες Χαράλαμπος Καφύρας, Βασίλης Αντωνόπουλος, Γιώργος Αγγελόπουλος, Νίκος Υφαντής και Χρήστος Χριστοδουλόπουλος.
ΑΠ. ΚΑΤΣΙΦΑΡΑΣ ΣΕ Γ. ΧΑΝ: ΖΗΤΩ ΤΗΝ ΠΡΟΣΩΠΙΚΗ ΣΑΣ ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΟΛΥΜΠΙΑ ΚΑΙ ΤΗΝ ΙΟΝΙΑ ΟΔΟ
Αναλυτικά στην ομιλία του ο Περιφερειάρχης Δυτικής Ελλάδας Απόστολος Κατσιφάρας,κ στην ενημερωτική συνάντηση με την παρουσία του Επιτρόπου Γιοχάνες Χαν στην Πάτρα, είπε:
«Κύριε Επίτροπε,
Κυρίες και κύριοι
Αφού πρώτα σας καλωσορίσω στην Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας και στην Πάτρα και ευχηθώ να έχετε γόνιμες και χρήσιμες επαφές, να προσθέσω μια διαπίστωση όπως την αισθάνομαι. Σπάνια Επίτροπος δείχνει και έμπρακτο ενδιαφέρον για την Ελληνική Περιφέρεια.
Η Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας καλύπτει σε έκταση το 8,6% όλης της Ελλάδας και διαθέτει πληθυσμό 680.190 κατοίκων που είναι το 5,8% του συνολικού πληθυσμού της χώρας.
Στην Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας παράγεται το 5,1% της συνολικής Ακαθάριστης Προστιθέμενης Αξίας όλης της Ελλάδας και ταυτόχρονα η Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας βρίσκεται σε μια από τις τελευταίες θέσεις, μεταξύ των Περιφερειών όλης της χώρας, στο δείκτη του Κατά Kεφαλήν Ακαθάριστου Προϊόντος.
Ταυτόχρονα οφείλουμε να επισημάνουμε ότι η Περιφέρειά μας δοκιμάζεται από εξαιρετικά υψηλή ανεργία που ξεπερνάει το 25% του οικονομικά ενεργού πληθυσμού.
Η πρωτεύουσα της Περιφέρειας, η Πάτρα, είναι η βασική πύλη εισόδου-εξόδου προς την Ευρώπη και ένας από τους τρεις βασικούς πόλους παιδείας, έρευνας και τεχνολογίας στη χώρα μας.
Περνάω τώρα στην πορεία υλοποίησης του ΕΣΠΑ από την 1/7/2011 που αναλάβαμε ως αιρετή Περιφέρεια την ευθύνη του, μέχρι σήμερα.
Αυτήν τη στιγμή που μιλάμε στο Επιχειρησιακό Πρόγραμμα της Περιφέρειας έχουν ενταχθεί 210 έργα και δράσεις συνολικού προϋπολογισμού 567.929.009 ? το οποίο αντιστοιχεί σε ποσοστό 147% του συνολικού Προϋπολογισμού του προγράμματος. Οι συμβάσεις των αντίστοιχων έργων και δράσεων ανέρχονται σε 184.207.290 ? το οποίο αντιστοιχεί σε ποσοστό 48% του συνολικού Προϋπολογισμού του προγράμματος. Τέλος οι πληρωμές (δαπάνες) των έργων και δράσεων ανέρχονται σε 119.258.977 ? το οποίο αντιστοιχεί σε ποσοστό 31% του συνολικού εκχωρημένου Προϋπολογισμού.
Από την έναρξη υλοποίησης του προγράμματος (1/1/2007) μέχρι 30/6/2011 στο Επιχειρησιακό Πρόγραμμα της Περιφέρειας είχαν ενταχθεί 80 έργα και δράσεις συνολικού προϋπολογισμού Δημόσιας Δαπάνης 215.537.355 ?. Οι συμβάσεις
των αντίστοιχων έργων και δράσεων ανήλθαν σε 92.258.462 ?. Τέλος οι πληρωμές (δαπάνες) των έργων και δράσεων στο τέλος του 30/6/2011 ανήλθαν σε 69.042.095 ?.
Από την 1/7/2011 μέχρι και σήμερα έχουν ενταχθεί συνολικά 130 νέα έργα και δράσεις συνολικού προϋπολογισμού 352.550.654 ?. Είναι φανερή η σημαντική ώθηση που δόθηκε στην υλοποίηση του προγράμματος όχι μόνο στον ποσοτικό αλλά κυρίως στον ποιοτικό τομέα.
Τα μεγαλύτερα από πλευράς προϋπολογισμού ενταγμένα έργα του προγράμματος επικεντρώνονται στους τομείς της προσπελασιμότητας και της υγείας-παιδείας-έρευνας και περιβάλλοντος και αφορούν στα έργα της Μικρής Περιμετρικής Πατρών, της παράκαμψης του Αγίου Ιωάννη στο Κατάκολο, στην αναβάθμιση του Νοσοκομείου «Άγιος Ανδρέας» στην Πάτρα, στην κατασκευή του Νοσοκομείου Αγρινίου, στη διάνοιξη της οδού Κανακάρη στην Πάτρα, στα σχέδια αστικών αναπλάσεων και στη στήριξη των μικρομεσαίων επιχειρήσεων που δοκιμάζονται σκληρά λόγω της ύφεσης.
Μεταξύ αυτών των έργων περιλαμβάνονται και αυτά που εμείς τα αποκαλούμε Έργα-Σημαίες, μια ιδέα δική σας που μας ώθησε να επικεντρωθούμε στοχευμένα..
Τα Έργα-Σημαίες του Επιχειρησιακού Προγράμματος ΔΕΠΙΝ που έχουν ενταχθεί και υλοποιούνται στην Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας είναι :
- Λιμάνι Κατάκολου. Συνολικός προϋπολογισμού 10.898.640 ?. Το έργο αποσκοπεί στην ανάπτυξη και αξιοποίηση του «Τουριστικού Λιμένα Κατακόλου Ηλείας» που είναι ο μεγαλύτερος προορισμός κρουαζιέρας στην Ελλάδα, σχετιζόμενος με τον παγκόσμιας εμβέλειας τουριστικό προορισμό της Αρχαίας Ολυμπίας.
- Κατασκευή Παραϊόνιας οδού: Οδικές συνδέσεις σήραγγας Αγίου Ηλία. προϋπολογισμού 7.234.646 ?. Το έργο είναι έργο γέφυρα , αφορά στην κατασκευή οδού συνολικού μήκους 6χλμ.
- Νέα κτίρια του ΕΙΧΗΜΥΘ Πάτρας, ενός δυναμικού ερευνητικού ιδρύματος, προϋπολογισμού 9.657.025 ?. Το έργο προβλέπει την κατασκευή δύο νέων κτηρίων (εργαστηρίων και γραφείων καθώς και αμφιθεάτρου και βοηθητικών χώρων
- Βελτίωση οδού Κυλλήνη - Εθνική οδός Πατρών- Πύργου, προϋπολογισμού 7.796.220 ?. Πρόκειται για βελτίωση - εκσυγχρονισμό του επαρχιακού δρόμου Κυλλήνη - Ε.Ο. Πύργου-Πατρών με αρχή την διασταύρωση αεροδρομίου και
πέρας την είσοδο του οικιστικού ιστού της Κυλλήνης. Το μήκος του δρόμου που βελτιώνεται είναι11,6 χλμ.με πλάτος δρόμου13,50 μ.(2 λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση).
- Βελτίωση οδού πρόσβασης Χ.Υ.Τ.Α. 2ης ΓΕΝ Νομού Αιτωλοακαρνανίας προϋπολογισμού 11.350.000 ?. Έργο μεγάλης σημασίας για την μεταφορά των
απορριμμάτων στο νέο ΧΥΤΑ Στράτου καθώς και στο χώρο που θα κατασκευασθεί το εργοστάσιο επεξεργασίας αστικών απορριμμάτων της Αιτωλοακαρνανίας
- Αντικαταστάσεις ? Επεκτάσεις του δικτύου ύδρευσης της νοτιοανατολικής πλευράς Πάτρας. προϋπολογισμού 1.635.029 ?. Έργο μεγάλης περιβαλλοντικής σημασίας για την αναβάθμιση της ποιότητας ζωής της Ανατολικής Πάτρας. Βρίσκεται σε φάση ολοκλήρωσης.
- Ολοκλήρωση κατασκευής του Γενικού Νοσοκομείου Αγρινίου. προϋπολογισμού 58.446.245 ?. Αντικείμενο του έργου είναι η ολοκλήρωση των εργασιών κατασκευής του Νέου Γενικού Νοσοκομείου Αγρινίου.
- Αναβάθμιση κεντρικού κτιρίου του Γενικού Νοσοκομείου Πατρών «Ο Άγιος Ανδρέας» και προμήθεια ? εγκατάσταση ιατρικού, ξενοδοχειακού και λοιπού εξοπλισμού. προϋπολογισμού 20.739.217 ?. Το έργο αφορά στην αναβάθμιση του πολυώροφου τμήματος του Κεντρικού Κτιρίου του Γενικού Νοσοκομείου Πατρών «Άγιος Ανδρέας».
Γνωρίζω τόσο εγώ όσο και τα στελέχη της Περιφέρειας και οι φορείς υλοποίησης έργων ΕΣΠΑ ότι δεν έχουμε την πολυτέλεια να πάρουμε ανάσα το 2013.
Είμαστε αποφασισμένοι:
-Να ολοκληρώσουμε τις συμβασιοποιήσεις των ενταγμένων έργων.
-Να τρέξουμε τις απορροφήσεις, ώστε να πέσουν χρήματα στην αγορά.
-Να μην αφήσουμε εκκρεμότητες για έργα-γέφυρες προκειμένου να μην αλλοιωθεί η φιλοσοφία της 5ης Προγραμματικής Περιόδου.
Στο μεταξύ η Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας προετοιμάζεται εντατικά για την επόμενη Προγραμματική Περίοδο έχοντας θέσει τις παρακάτω προτεραιότητες.
- Ανασυγκρότηση παραγωγικής βάσης της Περιφέρειας.
Βασική αναπτυξιακή προτεραιότητα είναι η ανασυγκρότηση και ενίσχυση της παραγωγικής βάσης της Περιφέρειας σε τομείς και κλάδους υψηλής προστιθέμενης αξίας και με ισχυρό εξαγωγικό προσανατολισμό όπως ο αγροτικός τομέας, οι υδατοκαλλιέργειες, προϊόντα αγροτικής μεταποίησης υψηλής προστιθέμενης αξίας, δευτερογενής τομέας κλπ με έμφαση στην υιοθέτηση και ενσωμάτωση των τεχνολογικών εξελίξεων και της καινοτομίας.
- Επένδυση στο Ανθρώπινο δυναμικό της Περιφέρειας
Βασικός αναπτυξιακός στόχος της Περιφέρειας αποτελεί η περαιτέρω ενδυνάμωση του ανθρώπινου δυναμικού για την συμβολή του στην αναπτυξιακή διαδικασία της Περιφέρειας και για την αντιμετώπιση των αποτελεσμάτων της κρίσης. Βελτίωση των επαγγελματικών χαρακτηριστικών και δεξιοτήτων του προσωπικού και υποστήριξη της ανασυγκρότησης μέσω της αξιοποίησης των συνεργασιών με τους φορείς έρευνας, τεχνολογίας και εκπαίδευσης της Περιφέρειας.
- Ενεργειακό δυναμικό της Περιφέρειας.
Αξιοποίηση του ενεργειακού δυναμικού της Περιφέρειας και της γεωγραφικής της θέσης για την τόνωση της περιφερειακής οικονομίας, απασχόλησης και ανταγωνιστικότητας. Αξιοποίηση του δυναμικού παραγωγής ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές καθώς επίσης και από πιθανά πεδία υδρογονανθράκων πάντα στο πλαίσιο της βιώσιμης ανάπτυξης και του σεβασμού και προστασίας του φυσικού, κοινωνικού και οικονομικού περιβάλλοντος.
- Ανάδειξη Περιβάλλοντος και Αξιοποίηση τουριστικού δυναμικού της Περιφέρειας
Αξιοποίηση του ιδιαίτερου δυναμικού της στον τομέα του τουρισμού, πολιτισμού και φυσικού περιβάλλοντος. Έμφαση στην διαφοροποίηση και ανάπτυξη με τη χρήση νέων τεχνολογιών, καινοτομικών προϊόντων και υπηρεσιών και με τη συνέργεια του ανθρώπινου δυναμικού υψηλής εκπαίδευσης και κατάρτισης για τη δημιουργία νησίδων αριστείας στον τομέα του τουρισμού, προστασίας και ανάπτυξης της πολιτιστικής κληρονομιάς, και ανάδειξης του φυσικού περιβάλλοντος.
- Γεωγραφική Θέση της Περιφέρειας
Αξιοποίηση της γεωγραφικής θέσης της Περιφέρειας ως κόμβος συνδυασμένων μεταφορών με επικέντρωση στα παρακάτω σημεία:
- Ως νότια Δυτική Πύλη της χώρας προς την Κεντρική Μεσόγειο και την Ευρωπαϊκή Ένωση και κόμβος συνδυασμένων μεταφορών.
- Ως κεντρικός πόλος ανάπτυξης στον αναπτυξιακό άξονα Αδριατικής ? Ιονίου που συνδέει την Ευρώπη με τη Μέση Ανατολή μέσω Πάτρας.
- Ως τουριστικός - πολιτιστικός και εμπορευματικός ? διαμετακομιστικός κόμβος, των δικτύων διευρωπαϊκής συνεργασίας και ανάπτυξης στο χώρο της Νοτιοανατολικής Ευρώπης (Νότιο Μεσογειακό Τόξο).
- Ως χώρος παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομιάς με σημείο αναφοράς την Αρχαία Ολυμπία
Κύριε Χαν,
Η Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας και η Ελλάδα γενικότερα, αντιμετωπίζει μία σοβαρή οικονομική κρίση, μια παρατεταμένη ύφεση με πολλαπλές και σοβαρές κοινωνικές και οικονομικές επιπτώσεις. Η αντιμετώπιση της κρίσης, μεταξύ άλλων, απαιτεί την εκπόνηση και υλοποίηση ενός φιλόδοξου και απαιτητικού προγράμματος για τα επόμενα χρόνια το οποίο βασίζεται στις ακόλουθες προτεραιότητες :
Έξυπνη ανάπτυξη, βασισμένη στην κοινωνία της γνώσης και στην καινοτομία.
Αειφόρο ανάπτυξη, με έμφαση στην προώθηση μιας πιο αποδοτικής στη χρήση πόρων, πιο πράσινης και ανταγωνιστικής οικονομίας.
Χωρίς αποκλεισμούς ανάπτυξη, την προώθηση της απασχόλησης παρέχοντας οικονομική, κοινωνική και εδαφική συνοχή
Η ανάλυση που έχουμε κάνει έχει καθορίσει τους τομείς στους οποίους η Περιφέρεια παρουσιάζει σημαντικό πλεονέκτημα και στους οποίους θα στηριχθεί η Στρατηγική Έξυπνης Εξειδίκευσης. Οι τομείς αυτοί είναι :
1. Περιβάλλον και Βιώσιμη Ανάπτυξη (με έμφαση στον Πολιτισμό, στην Εκπαίδευση και στον Τουρισμό)
2. Αγρο ? διατροφή και Τρόφιμα
3. Υλικά και νέες ενεργειακές τεχνολογίες
4. Τεχνολογίες Πληροφορικής και Επικοινωνιών
5. Νέα οικονομία ? Καινοτόμος Επιχειρηματικότητα
Κύριε Επίτροπε,
Για εμάς η Πολιτική Συνοχής αποτελεί μια επενδυτική πολιτική που χρειάζεται τόσο αποτελεσματικές δαπάνες όσο και έναν ικανό προϋπολογισμό. Και ο προϋπολογισμός αυτός δεν θα πρέπει να περισταλεί, εάν επιθυμούμε να δοθεί ώθηση στην ανάπτυξη και στην απασχόληση, να αυξηθεί η ανταγωνιστικότητα και να περιοριστούν οι ανισότητες και αποκλίσεις τόσο εντός όσο και μεταξύ των περιφερειών της ΕΕ, ιδίως σε καιρούς κρίσης.
Επίσης η σοβαρότητα της οικονομικής και χρηματοπιστωτικής κρίσης την οποία αντιμετωπίζει η χώρα μας αλλά και η ΕΕ, καθιστά ιδιαίτερα επείγουσα την έναρξη των νέων επιχειρησιακών προγραμμάτων, αρχής γενομένης από το 2014, καθότι αποτελεί μονόδρομο για τη διάθεση των κοινοτικών κονδυλίων που είναι απαραίτητα για τις επενδύσεις και τις διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις.
Ως νέος θεσμός η αιρετή Περιφέρεια που ο σκληρός πυρήνας των αρμοδιοτήτων της είναι η ανάπτυξη, έχουν συγκροτήσει στρατηγικά αναπτυξιακά σχέδια.
Μπορούν να παίξουν καταλυτικό ρόλο για να γίνει η νέα αρχή για την αλλαγή του παραγωγικού προτύπου.
Προϋπόθεση είναι η εμπιστοσύνη και η διάθεση πόρων με βάση τον περιφερειακό σχεδιασμό.
Εμείς, ως Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας, εργαζόμαστε σκληρά για να μη χαθεί ούτε ένα ευρώ, ούτε μια ώρα και θέλουμε να πιστεύουμε ότι θα έχουμε θετικά αποτελέσματα τόσο στην τρέχουσα όσο και στην επόμενη Προγραμματική Περίοδο.
Υπάρχουν ωστόσο ορισμένα προβλήματα καίριας σημασίας που η αντιμετώπισή τους μας ξεπερνάει.
Η Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας αυτήν τη στιγμή που μιλάμε παραμένει αποκλεισμένη από το σύγχρονο δίκτυο αυτοκινητοδρόμων.
Δύο μεγάλα έργα, η Ολυμπία οδός και η Ιόνια οδός που είναι ζωτικής αναπτυξιακής σημασίας για την Περιφέρειά μας παραμένουν σε τέλμα.
Γνωρίζω προσωπικά τις πρωτοβουλίες σας από την πρώτη στιγμή που έθεσα το θέμα στην πρώτη μας συνάντηση στην Αθήνα.
Ζητώ και πάλι την προσωπική παρέμβαση και δράση ώστε τα έργα αυτά να ξαναρχίσουν και να ολοκληρωθούν χωρίς περικοπές στο φυσικό και τεχνικό τους αντικείμενο.
Τα δύο αυτά έργα είναι για εμάς οι μοχλοί που θα μας επιτρέψουν να ανατρέψουμε την υφιστάμενη κατάσταση και να προχωρήσουμε γρήγορα στην παραγωγική μας ανασυγκρότηση και γι? αυτό επιμένω ιδιαίτερα.
Σας ευχαριστώ».
Ολυμπία Οδός": Σταθερά εκτός πλάνων η Πατρών - Πύργου
ΤΟΠΙΚΑ (
17/01/2013
08:10
)2
iliaoikonomia.gr
Μέχρι στιγμής έχει επιτευχθεί μια καταρχήν συμφωνία με τους παραχωρησιούχους για τη συνέχιση των εργασιών. Ωστόσο, η συνέχιση των εργασιών εξαρτάται από τις τράπεζες και την ΕΕ, στις οποίες αποτίνονται Δημόσιο και παραχωρησιούχοι για την επίτευξη της οριστικής συμφωνίας.
Σύμφωνα με εκτιμήσεις του υπουργείου Μεταφορών, οι διαπραγματεύσεις με τις τράπεζες και την ΕΕ θα ολοκληρωθούν ως το Φεβρουάριο, οπότε τα έργα θα ξεκινήσουν τον Απρίλιο, αφότου οι νέες συμβάσεις κυρωθούν από τη Βουλή.
Τα σημεία που στηρίχθηκε η συμφωνία Δημοσίου ? κατασκευαστών
1. Περιορίστηκαν οι διεκδικήσεις (claims) των παραχωρησιούχων
Το συνολικό ποσό που έχει αποδεχθεί το ελληνικό Δημόσιο, από τις διεκδικήσεις των παραχωρησιούχων που αφορούν την κατασκευή των έργων (καθυστέρηση στις απαλλοτριώσεις, αρχαιολογία) ανέρχεται περίπου στα 280 εκατ. ευρώ και είναι χαμηλότερο ή ίσο από αυτό που προτείνεται, ανά περίπτωση, από ανεξάρτητο μηχανικό.
2. Προσαρμόζεται («κουρεύεται») το τεχνικό αντικείμενο των έργων
Κάποιοι αυτοκινητόδρομοι, μέσω της μείωσης του φυσικού αντικειμένου, αποτέλεσαν την «Ιφιγένεια» για την καταρχήν συμφωνία Δημοσίου ? κατασκευαστών για τη συνέχιση των εργασιών.
Οι δυο πλευρές συμφώνησαν να «κουρέψουν» το 20% του φυσικού αντικειμένου, με χαμένους την Ολυμπία Οδό και τον Ε-65 (Αυτοκινητόδρομος Κεντρικής Ελλάδας).
Πρόκειται για το τμήμα Πάτρα - Πύργος - Τσακώνα της Ολυμπίας Οδού και των τμημάτων Τρίκαλα - Εγνατία και Λαμία - Ξυνιάδα του Ε - 65, τα οποία θα ολοκληρωθούν σε μεταγενέστερο χρόνο.
Το υπόλοιπο 80% των έργων θα προχωρήσει κανονικά. Συνολικά, πρόκειται να υλοποιηθούν 956 χλμ., από τα 1.204 χλμ. που προβλέπονταν αρχικά, καλύπτοντας το 95% του κυκλοφοριακού φόρτου. Έκπληξη προκάλεσε το γεγονός ότι δεν «κουρεύτηκε» καθόλου η Ιονία Οδός.
3. Η πολιτική διοδίων δεν αλλάζει
Θα εφαρμοστούν οι ρυθμίσεις που προβλέπουν οι συμβάσεις παραχώρησης και οι οποίες έχουν ψηφιστεί από τη Βουλή. Οι παραχωρησιούχοι φέρουν τον κίνδυνο του κυκλοφοριακού φόρτου που επιδρά στα οικονομικά τους αποτελέσματα.
Σήμερα οι εισροές εσόδων, από τα διόδια, υπολογίζεται ότι έχουν μειωθεί κατά μ.ο. 45%, σε σχέση με το 2008 που ενεργοποιήθηκαν οι συμβάσεις παραχώρησης.
thebest.gr
Επιστολή παρέδωσε ο Δήμαρχος Πύργου στον ευρωπαίο επίτροπο Χαν
Το πλήρες έχει ως εξής:
«Κύριε Χαν,
Σας καλωσορίζουμε στη γη της Πελοποννήσου και στη γη της Ηλείας Είμαι Δήμαρχος του Πύργου της Πρωτεύουσας του Νομού Ηλείας.
Θέλω με την επιστολή μου αυτή να σας θέσω το ζήτημα της αποπεράτωσης της Ολυμπίας Οδού, ενός μεγάλου έργου, που μας γέμισε προσδοκίες αλλά κινδυνεύει να εγκαταλειφθεί
Ο Νομός Ηλείας, είναι τόπος προικισμένος από την φύση και την ιστορία με σπάνιες φυσικές καλλονές με 150 χιλιόμετρα παρθένας παραθαλάσσιας γης και ενδοχώρα με πανέμορφες ορεινές δασωμένες περιοχές.
Παγκόσμιοι αρχαιολογικοί χώροι όπως της Αρχαίας Ολυμπίας, της Αρχαίας Ηλιδας, του Επικούρειου Απόλλωνα, του Κάστρου Χλεμουτσίου και άλλων κοσμούν το Νομό
Δύο μεγάλα λιμάνια το επιβατηγό λιμάνι της Κυλλήνης και το λιμάνι κρουαζιέρας Κατακόλου συμπληρώνουν το τοπίο.
Ο νομός μας από παθογένειες του πολιτικού πελατειακού συστήματος και των στρεβλώσεων της Οικονομίας που σημάδεψαν την χώρα μας ,παραμένει αναξιοποίητος ,υπανάπτυκτος και κατέχει την θλιβερή θέση του τελευταίου νομού στην κλίμακα της ανάπτυξης.
Η Ολυμπία Οδός που θα έβγαζε το Νομό από την απομόνωση έχει σταματήσει να κατασκευάζεται εδώ και δύο χρόνια και οι φήμες μιλούν για οριστική εγκατάλειψη του τμήματος που διέρχεται από το Νομό μας Πάτρα –Πύργος –Τσακώνα.
Το τμήμα αυτό έχει κατασκευαστεί κατά το 30% έχουν δαπανηθεί για απαλλοτριώσεις, διανοίξεις και κατασκευή γεφυρών πάνω από 120 εκατομμύρια ευρώ Το υπόλοιπο έργο για να ολοκληρωθεί απαιτεί ποσό 300 εκατομμυρίων ευρώ περίπου. Η εγκατάλειψη του τμήματος αυτού και η παραπομπή του στο μέλλον, στις καλένδες, θα καταδικάσει οριστικά το νομό μας στην απομόνωση και στην υπανάπτυξη.
Τώρα που όλοι μιλούν για την ευκαιρία να αλλάξουμε πορεία, και να οργανώσουμε τον τόπο μας με βάση ένα εθνικό στρατηγικό αναπτυξιακό σχέδιο, η εγκατάλειψη του τμήματος αυτού θα δώσει το χαριστικό πλήγμα. Δεν μπορεί να νοηθεί Ολυμπία Οδός χωρίς την Ολυμπία.
Ζητώ από εσάς, να παρέμβετε με όση δύναμη διαθέτετε στα κέντρα λήψης των αποφάσεων, ώστε η επανεκκίνηση των έργων και η ολοκλήρωση της Ολύμπιας Οδού να αφορά το σύνολό της. Είναι αδιανόητο να μπαίνουν στην ίδια ζυγαριά τα βραχυπρόθεσμα κέρδη με τη μοίρα ενός λαού.
Το ποσό που απαιτείται για την ολοκλήρωση του τμήματος που αφορά το Νομό μας είναι πολύ μικρό σε σχέση με την ανάπτυξη που θα φέρει και θα διαχύσει σε ολόκληρη την Δυτική Ελλάδα.
Με τιμή
Μάκης Παρασκευόπουλος - Δήμαρχος Πύργου»
Τι ειπώθηκε στις Βρυξέλες με Χατζηδάκη – Χαν για Ολυμπία Οδό - αυτοκινητόδρομους
- 24/01/2013
Το θέμα της επανεκκίνησης των
αυτοκινητοδρόμων συζήτησε στις Βρυξέλες ο υπουργός Ανάπτυξης,
Ανταγωνιστικότητας, Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων Κωστής Χατζηδάκης
σε σειρά επαφών που είχε με Επιτρόπους της Ε.Ε για θέματα της αρμοδιότητας τους.
Ο Έλληνας υπουργός συναντήθηκε με τον επίτροπο για την Εσωτερική Αγορά και τις Υπηρεσίες, κ. Μισέλ Μπαρνιέ και με τον αντιπρόεδρο της ΕΕ και επίτροπο Ανταγωνισμού, κ. Χοακίν Αλμούνια, με τον επίτροπο για την Περιφερειακή Πολιτική, κ. Γιοχάνες Χαν, και με τον αντιπρόεδρο της ΕΕ και επίτροπο για τις Μεταφορές, κ. Σιμ Κάλας.
Μετά τη συνάντηση ο κ. Χατζηδάκης και ο κοινοτικός αξιωματούχος παραχώρησαν κοινή συνέντευξη Τύπου, στο πλαίσιο της οποίας ενημέρωσαν τους δημοσιογράφους για την πρόοδο που έχει σημειώσει η χώρα μας και στο θέμα των αυτοκινητοδρόμων που μέχρι τώρα
Στις δηλώσεις του ο κ. Χατζηδάκης τόνισε ότι «όπως γνωρίζετε η Ελλάδα αγωνίζεται σε διαφορετικά μέτωπα, περιλαμβανομένης της απορρόφησης των διαρθρωτικών πόρων και της επανεκκίνησης διαφόρων δημοσίων έργων, μεταξύ των οποίων οι τέσσερεις αυτοκινητόδρομοι.
Συζητήσαμε αυτά τα θέματα με τον Επίτροπο και συμφωνήσαμε ότι υπάρχει απτή πρόοδος. Φυσικά πρόκειται για μαραθώνιο, και ο μαραθώνιος συνεχίζεται. Πρέπει να συνεχίσουμε την προσπάθειά μας γνωρίζοντας ότι η ουσία όλης αυτής της άσκησης είναι να φέρουμε αποτέλεσμα.Και αυτή είναι η απόφαση της κυβέρνησης και του ίδιου του Πρωθυπουργού κου Αντώνη Σαμαρά προσωπικά…»
«…Σχετικά με τους τέσσερεις αυτοκινητόδρομους, συναντήθηκα με τον κο Hahn, τον κο Almunia, τον κο Barnier και πρόκειται να συναντηθώ με τον κο Kallas, καθώς και οι τέσσερις Επίτροποι εμπλέκονται. Αυτά τα έργα είναι σημαντικά για την Ελλάδα επειδή η επανεκκίνησή τους μπορεί να συμβολίσει την επανεκκίνηση της Ελληνικής οικονομίας. Αυτά τα έργα θα δημιουργήσουν 25.000 θέσεις εργασίας, συνεπώς είναι περισσότερο από σημαντικό για εμάς να επιτύχουμε μια τελική συμφωνία με τις τράπεζες, μετά την επίτευξη ενός πλαισίου συμφωνίας με τους παραχωρησιούχους τον Δεκέμβριο.
Εμπλέκονται 43 Ευρωπαϊκές τράπεζες. Όμως πρέπει να εξοικονομήσουμε χρόνο και γι αυτό συνεργαζόμαστε με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και την Task Force για την Ελλάδα ώστε να αποφύγουμε τυχόν νομικά προβλήματα. Συμφωνήσαμε με τους Επιτρόπους που εμπλέκονται να συνεχίσουμε αυτήν την συνεργασία σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα που παρουσίασε η Ελληνική κυβέρνηση. Η προσπάθεια είναι πολύ δύσκολη, το πρόβλημα είναι σύνθετο, αλλά η αποτυχία δεν αποτελεί επιλογή».
«Σχετικά με τα αποκαλούμενα έργα προτεραιότητας δεν είναι μυστικό ότι κάποια από αυτά έχουν καθυστερήσεις ή άλλα προβλήματα. Αντιμετωπίζουμε αυτά τα προβλήματα. Το είπαμε δημοσίως και ορίσαμε project managers ώστε να ξεπεράσουμε αυτά τα προβλήματα. Πιστεύουμε ότι μέσα σε δύο μήνες θα είμαστε σε θέση να μιλήσουμε με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και να πούμε ότι είχαμε πρόοδο, απτή πρόοδο και ότι ταυτόχρονα θα είμαστε σε θέση να παρουσιάσουμε μια νέα λίστα που θα ανταποκρίνεται στο πρόβλημα των εν υπνώσει έργων, διότι υπάρχει η απόφαση της κυβέρνησης να αντιμετωπίσει και αυτά τα προβλήματα.
Επαναλαμβάνω και πάλι ότι η απόφαση αυτής της κυβέρνησης είναι να φέρει αποτέλεσμα. Μέχρι στιγμής είχαμε αποτέλεσμα και αυτή είναι η απόφασή μας, να συνεχίσουμε στον ίδιο δρόμο, αγνοώντας το πολιτικό κόστος και εστιάζοντας σε απτά αποτελέσματα». «Ο στόχος μας είναι να επανεκκινήσουμε και τους τέσσερις αυτοκινητοδρόμους τον Απρίλιο, αρκεί ασφαλώς να συμφωνήσουμε με τις τράπεζες που εμπλέκονται και να έχουμε το πράσινο φως από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, επειδή για να προχωρήσουμε χρειαζόμαστε μια στερεή νομική βάση. Γι ΄αυτό είμαστε εδώ».
Ο Έλληνας υπουργός συναντήθηκε με τον επίτροπο για την Εσωτερική Αγορά και τις Υπηρεσίες, κ. Μισέλ Μπαρνιέ και με τον αντιπρόεδρο της ΕΕ και επίτροπο Ανταγωνισμού, κ. Χοακίν Αλμούνια, με τον επίτροπο για την Περιφερειακή Πολιτική, κ. Γιοχάνες Χαν, και με τον αντιπρόεδρο της ΕΕ και επίτροπο για τις Μεταφορές, κ. Σιμ Κάλας.
Μετά τη συνάντηση ο κ. Χατζηδάκης και ο κοινοτικός αξιωματούχος παραχώρησαν κοινή συνέντευξη Τύπου, στο πλαίσιο της οποίας ενημέρωσαν τους δημοσιογράφους για την πρόοδο που έχει σημειώσει η χώρα μας και στο θέμα των αυτοκινητοδρόμων που μέχρι τώρα
Στις δηλώσεις του ο κ. Χατζηδάκης τόνισε ότι «όπως γνωρίζετε η Ελλάδα αγωνίζεται σε διαφορετικά μέτωπα, περιλαμβανομένης της απορρόφησης των διαρθρωτικών πόρων και της επανεκκίνησης διαφόρων δημοσίων έργων, μεταξύ των οποίων οι τέσσερεις αυτοκινητόδρομοι.
Συζητήσαμε αυτά τα θέματα με τον Επίτροπο και συμφωνήσαμε ότι υπάρχει απτή πρόοδος. Φυσικά πρόκειται για μαραθώνιο, και ο μαραθώνιος συνεχίζεται. Πρέπει να συνεχίσουμε την προσπάθειά μας γνωρίζοντας ότι η ουσία όλης αυτής της άσκησης είναι να φέρουμε αποτέλεσμα.Και αυτή είναι η απόφαση της κυβέρνησης και του ίδιου του Πρωθυπουργού κου Αντώνη Σαμαρά προσωπικά…»
«…Σχετικά με τους τέσσερεις αυτοκινητόδρομους, συναντήθηκα με τον κο Hahn, τον κο Almunia, τον κο Barnier και πρόκειται να συναντηθώ με τον κο Kallas, καθώς και οι τέσσερις Επίτροποι εμπλέκονται. Αυτά τα έργα είναι σημαντικά για την Ελλάδα επειδή η επανεκκίνησή τους μπορεί να συμβολίσει την επανεκκίνηση της Ελληνικής οικονομίας. Αυτά τα έργα θα δημιουργήσουν 25.000 θέσεις εργασίας, συνεπώς είναι περισσότερο από σημαντικό για εμάς να επιτύχουμε μια τελική συμφωνία με τις τράπεζες, μετά την επίτευξη ενός πλαισίου συμφωνίας με τους παραχωρησιούχους τον Δεκέμβριο.
Εμπλέκονται 43 Ευρωπαϊκές τράπεζες. Όμως πρέπει να εξοικονομήσουμε χρόνο και γι αυτό συνεργαζόμαστε με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και την Task Force για την Ελλάδα ώστε να αποφύγουμε τυχόν νομικά προβλήματα. Συμφωνήσαμε με τους Επιτρόπους που εμπλέκονται να συνεχίσουμε αυτήν την συνεργασία σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα που παρουσίασε η Ελληνική κυβέρνηση. Η προσπάθεια είναι πολύ δύσκολη, το πρόβλημα είναι σύνθετο, αλλά η αποτυχία δεν αποτελεί επιλογή».
«Σχετικά με τα αποκαλούμενα έργα προτεραιότητας δεν είναι μυστικό ότι κάποια από αυτά έχουν καθυστερήσεις ή άλλα προβλήματα. Αντιμετωπίζουμε αυτά τα προβλήματα. Το είπαμε δημοσίως και ορίσαμε project managers ώστε να ξεπεράσουμε αυτά τα προβλήματα. Πιστεύουμε ότι μέσα σε δύο μήνες θα είμαστε σε θέση να μιλήσουμε με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και να πούμε ότι είχαμε πρόοδο, απτή πρόοδο και ότι ταυτόχρονα θα είμαστε σε θέση να παρουσιάσουμε μια νέα λίστα που θα ανταποκρίνεται στο πρόβλημα των εν υπνώσει έργων, διότι υπάρχει η απόφαση της κυβέρνησης να αντιμετωπίσει και αυτά τα προβλήματα.
Επαναλαμβάνω και πάλι ότι η απόφαση αυτής της κυβέρνησης είναι να φέρει αποτέλεσμα. Μέχρι στιγμής είχαμε αποτέλεσμα και αυτή είναι η απόφασή μας, να συνεχίσουμε στον ίδιο δρόμο, αγνοώντας το πολιτικό κόστος και εστιάζοντας σε απτά αποτελέσματα». «Ο στόχος μας είναι να επανεκκινήσουμε και τους τέσσερις αυτοκινητοδρόμους τον Απρίλιο, αρκεί ασφαλώς να συμφωνήσουμε με τις τράπεζες που εμπλέκονται και να έχουμε το πράσινο φως από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, επειδή για να προχωρήσουμε χρειαζόμαστε μια στερεή νομική βάση. Γι ΄αυτό είμαστε εδώ».
aigialeia
Στις 14 Φεβρουαρίου ο ευρωπαίος Επίτροπος Χαν σε Αχαΐα - Ηλεία για Ολυμπία Οδό
- 25/01/2013 - 06:42
Το πρωί της 14ης Φεβρουαρίου ο
κοινοτικός Επίτροπος Γιοχάνες Χαν, θα πάρει από πρώτο χέρι μια γεύση του
τι σημαίνει η καρμανιόλα της Πατρών- Κορίνθου, καθώς θα έρθει στην
Πάτρα
και θα έχει επαφές με τον Περιφερειάρχη Δυτικής Ελλάδας Απόστολο Κατσιφάρα και άλλους φορείς της περιοχής.
Η επίσκεψη Χαν, η οποία οριστικοποιήθηκε για τις 14 του μήνα, αναμένεται να είναι κάτι παραπάνω από εθιμοτυπική στην περιοχή καθώς πληροφορίες αναφέρουν ότι θα ανακοινώσει από την Πάτρα την επανεκκίνηση του έργου της Ολυμπίας Οδού, αλλά και το άνοιγμα του ΕΣΠΑ για τους μικρομεσαίους. Στη συνέχεια θα επισκεφθεί τον Πύργο και ακολούθως την Τρίπολη όπου θα έχει συνάντηση με τον Περιφερειάρχη Πελοποννήσου Πέτρο Τατούλη.
Σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, θα συνοδεύεται απο τον υπουργό ανάπτυξης κ. Χατζηδάκη, με τον οποίο είχε χθες παραγωγική συνάντηση. Η επίσκεψη Χαν εντάσσεται στο πλαίσιο περιοδείας του Επιτρόπου και στις 13 ελληνικές περιφέρειες, με την οποία επιδιώκει να διασφαλίσει την αποτελεσματικότερη αξιοποίηση των διαρθρωτικών πόρων - της κυριότερης πηγής δημοσίων επενδύσεων για τη χώρα.
Την πρόθεση του να ζητήσει οικονοµικές και Αστικές ευθύνες ακόµα και από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή αν δεν ολοκληρωθεί η Ολυµπία Οδός στο σύνολό της,µέχρι την Τσακώνα,εξέφρασε ο Περιφερειάρχης Πελοποννήσου Πέτρος Τατούλης κατά τη σηµερινή συνάντηση µε τον Ευρωπαίο Επίτροπο για την Περιφερειακή Ανάπτυξη Γιοχάνες Χαν
Πολιτιστική Λέσχη Τραπεζικών Ηλείας: Συστράτευση αλλά και πνέυμα συνεργασίας για την επίτευξη του στόχου της Ολυμπίας οδού
Το έργο της Ολυμπίας Οδού,αποτελεί ένα από τα σημαντικότερα αναπτυξιακά έργα γιά τη Δ.Ελλάδα
Η επίσκεψη Χαν, η οποία οριστικοποιήθηκε για τις 14 του μήνα, αναμένεται να είναι κάτι παραπάνω από εθιμοτυπική στην περιοχή καθώς πληροφορίες αναφέρουν ότι θα ανακοινώσει από την Πάτρα την επανεκκίνηση του έργου της Ολυμπίας Οδού, αλλά και το άνοιγμα του ΕΣΠΑ για τους μικρομεσαίους. Στη συνέχεια θα επισκεφθεί τον Πύργο και ακολούθως την Τρίπολη όπου θα έχει συνάντηση με τον Περιφερειάρχη Πελοποννήσου Πέτρο Τατούλη.
Σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, θα συνοδεύεται απο τον υπουργό ανάπτυξης κ. Χατζηδάκη, με τον οποίο είχε χθες παραγωγική συνάντηση. Η επίσκεψη Χαν εντάσσεται στο πλαίσιο περιοδείας του Επιτρόπου και στις 13 ελληνικές περιφέρειες, με την οποία επιδιώκει να διασφαλίσει την αποτελεσματικότερη αξιοποίηση των διαρθρωτικών πόρων - της κυριότερης πηγής δημοσίων επενδύσεων για τη χώρα.
Την πρόθεση του να ζητήσει οικονοµικές και Αστικές ευθύνες ακόµα και από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή αν δεν ολοκληρωθεί η Ολυµπία Οδός στο σύνολό της,µέχρι την Τσακώνα,εξέφρασε ο Περιφερειάρχης Πελοποννήσου Πέτρος Τατούλης κατά τη σηµερινή συνάντηση µε τον Ευρωπαίο Επίτροπο για την Περιφερειακή Ανάπτυξη Γιοχάνες Χαν
Παράλληλα ο κ. Τατούλης, εξέφρασε την ικανοποίησή του για την αύξηση της απορροφητικότητας του ΠΕΠ Πελοποννήσου το τελευταίο χρονικό διάστηµα, "γεγονός το οποίο αποδεικνύει ότι ο ρυθµός ένταξης και συµβασιοποίησης του προγράµµατός µας βρίσκεται σε υψηλό επίπεδο". Ο κ. Τατούλης ενηµέρωσε επίσης τον Ευρωπαίο Επίτροπο για την απολύτως αίσια εξέλιξη του Διεθνούς Διαγωνισµού για την ολοκληρωµένη διαχείριση των στερεών αποβλήτων στην Περιφέρεια Πελοποννήσου και για το Περιφερειακό Ταµείο Επιχειρηµατικότητας, για τα οποία ο κ. Χαν έχει επανειληµµένα δείξει προσωπικό ενδιαφέρον, αλλά και για πρωτοβουλίες πάνω στις νέες τεχνολογίες, όπως το Ινστιτούτο Νανοτεχνολογίας και το Ευρω-Μεσογειακό Ινστιτούτο Έρευνας Νέων Τεχνολογιών στις Ανανεώσιµες Πηγές Ενέργειας. Ο Περιφερειάρχης Πελοποννήσου, κάλεσε, τέλος, τον κ. Χαν να επισκεφθεί επίσηµα την Περιφέρεια Πελοποννήσου, προκειµένου όπως δήλωσε χαρακτηριστικά "να δει, ιδίοις όµµασι, µια νέα πρόταση για τη χώρα"
Πολιτιστική Λέσχη Τραπεζικών Ηλείας: Συστράτευση αλλά και πνέυμα συνεργασίας για την επίτευξη του στόχου της Ολυμπίας οδού
Το έργο της Ολυμπίας Οδού,αποτελεί ένα από τα σημαντικότερα αναπτυξιακά έργα γιά τη Δ.Ελλάδα
Παρασκευή, 14 Δεκέμβριος 2012 22:19 | |||||
Το
έργο της Ολυμπίας Οδού,αποτελεί ...
ένα από τα σημαντικότερα αναπτυξιακά έργα γιά τη Δ.Ελλάδα το οποίο παρά
ταύτσ παραμένει χωρίς εξέλιξη για περισσότερο από δύο χρόνια.
|