Πέμπτη 1 Δεκεμβρίου 2016
Τρίτη 22 Νοεμβρίου 2016
ΑΝΑΝΔΡΗ ΣΦΑΓΗ ΤΩΝ ΠΡΟΣΚΟΠΩΝ ΤΟΥ ΑΪΔΙΝΙΟΥ (18 ΙΟΥΝ.1919), ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΤΣΕΤΕΣ ΤΟΥ MΕΝΤΕΡΕΣ.
ΑΝΑΝΔΡΗ ΣΦΑΓΗ ΤΩΝ ΠΡΟΣΚΟΠΩΝ ΤΟΥ ΑΪΔΙΝΙΟΥ (18 ΙΟΥΝ.1919), ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΤΣΕΤΕΣ ΤΟΥ MΕΝΤΕΡΕΣ.
Τους τύφλωσαν πριν από την εκτέλεση
Οι πρόσκοποι του Αϊδινίου είχαν συλληφθεί με τον
έφορό τους Νίκο Αυγερίδη. Φυλακίστηκαν στο μπουντρούμι του Διοικητηρίου.
Από εκεί οδηγήθηκαν σ’ ένα διπλανό ελαιώνα (στις όχθες του Εύδωνα
ποταμού) που έγινε ο τόπος του δικού τους μαρτυρίου. Ο επικεφαλής των
Τσετών, Αντνάν Μεντερές, τους ζήτησε πρώτα να αλλαξοπιστήσουν, πήρε όμως
την περήφανη απάντηση από τον Αυγερίδη και όλα τα παιδιά πως αυτό δεν
θα γινόταν ποτέ.
Έτσι ζητωκραυγάζοντας “Ζήτω η Ελλάς”
κατακρεουργήθηκαν εκεί 31 πρόσκοποι. Οι Τούρκοι σ’ ένα όργιο
βασανιστηρίων και αίματος πρώτα τύφλωσαν κι εκτέλεσαν τον Αυγερίδη, στη
συνέχεια τους άλκιμους Φιλοκτήτη Αργυράκη και Μίνωα Βεϊνόγλου και όλους
τους προσκόπους που ως περήφανα Ελληνόπουλα και αμετανόητοι χριστιανοί
μαρτύρησαν για την πίστη τους.
Από τη σφαγή του Αϊδινίου γλίτωσαν επίσης λίγοι
πρόκριτοι που είχαν καταφύγει στο Διοικητήριο και έσωσαν τη ζωή τους,
κρυβόμενοι ως την ανακατάληψη της πόλης από τον στρατό. Αυτοί έδωσαν τις
μαρτυρίες για την εκτέλεση των 31 προσκόπων, που οι φονιάδες τους
φυσικά ούτε δικάστηκαν ούτε καταδικάστηκαν ποτέ.
Όσο για τον Σχοινά, αυτός καταδικάστηκε μεν, για
ανικανότητα και λιποταξία ενώπιον του εχθρού στο Στρατοδικείο -γλίτωσε
όμως το εκτελεστικό απόσπασμα, ισχυριζόμενος ότι εμποδίστηκε από τον
Αριστείδη Στεργιάδη που ήταν Ύπατος Αρμοστής, σταλμένος από τον
Βενιζέλο, με ευρύτατη δικαιοδοσία στη Σμύρνη (ο οποίος επίσης
κατηγορήθηκε για εγκατάλειψη θέσης, μια και λίγο πριν από την καταστροφή
το’ σκασε επιβιβαζόμενος στο αγγλικό θωρηκτό “Σιδηρούς Δουξ” κι
εγκατέλειψε την Ελλάδα διαφεύγοντας στη Νίκαια Γαλλίας όπου και πέθανε).
Όσοι δεν υπέκυψαν τότε στην τραγική τους μοίρα,
έφυγαν για τη Σμύρνη όπου απλώς ανέβαλαν τον θάνατό τους για τρία ακόμη
χρόνια. Λίγοι ήρθαν μετά ξεριζωμένοι πρόσφυγες στην Ελλάδα. Από αυτούς η
Θωμαΐς συζ. Αθαν. Αθανασιάδη, που γλίτωσε τη σφαγή καταφεύγοντας στο
γαλλικό μοναστήρι, έδωσε τις φρικτές πληροφορίες για τον αφανισμό των
πολιτών του Αϊδινίου, αναφέροντας πως μεταξύ άλλων σφαγιάστηκαν τότε
τρία αδέλφια της, δύο ανίψια της και πάνω από δεκαπέντε συγγενείς της.
Ο προσκοπισμός είναι ιδέα και ως ιδέα δεν μπορεί να
πεθάνει. Το ίδιο δεν ισχύει όμως για τους προσκόπους, δυστυχώς. Έτσι,
μετά το Αϊδίνι, ήρθε η σειρά των προσκόπων της Ιωνίας. Στα Σώκια, όμορφη
κωμόπολη του νομού Σμύρνης που, κατά την περίοδο 1919-22, βρισκόταν υπό
ιταλική διοίκηση, εξαφανίστηκαν άλλοι 78 πρόσκοποι που μαζί με
προκρίτους της περιοχής είχαν φυλακίσει αναίτια οι Τούρκοι επί μήνες.
Παρά τις παρακλήσεις των γονιών τους, οι Ιταλοί δεν ενδιαφέρθηκαν για
την τύχη τους.
Τον Απρίλιο του 1920, όταν πλησίαζε ο ελληνικός
στρατός, οι Τσέτες τα έσυραν μαζί τους στα βουνά όπου χάθηκαν τα ίχνη
όλων των φυλακισμένων και ουδείς απέμεινε να δώσει μαρτυρία για τις
συνθήκες θανάτου των τραγικών αυτών παιδιών. Όμως έχουμε μαρτυρίες για
την τύχη των προσκόπων του κοντινού χωριού Κάτω Παναγιά (σημερινό
Γενήκιοϊ) όπου τον Αύγουστο του ’22 μεταξύ άλλων 800 συγχωριανών τους
βρήκαν τον θάνατο οι 14χρονοι πρόσκοποι Κώστας Θεοφανίδης (γιος του
δασκάλου της τάξης Ιωαν. Θεοφανίδη) κι οι συμμαθητές του Κυριάκος
Μίχαλος, Αθαν. Καμπάνης και Δημ. Οικονομίδης, που επίσης αρνήθηκαν να
τουρκέψουν.
Οι γενναίοι Κατωπαναγιούσηδες
Η Κάτω Παναγιά, παραλιακή κωμόπολη της Ιωνίας, ήταν
καθαρά ελληνική. Ούτε ένας Τούρκος μόνιμος κάτοικος δεν υπήρχε εκεί.
Έτσι, ήδη από τις 18/5/1914 που είχε αρχίσει να διαφαίνεται ο τραγικός
επίλογος της Μικρασίας, το χωριό έδωσε έμπρακτα το “παρών” στον ελληνικό
αγώνα, προσφέροντας άφθονους εθελοντές στο τάγμα του γενναίου Κρητικού
Καρπουζάκη, που μάζευαν πολύτιμες πληροφορίες και έκαναν δολιοφθορές
κατά του εχθρού.
Είχαν συνδέσμους στα Βουρλά και στη Σμύρνη για επαφές
με τον ελληνικό στρατό. Το τάγμα είχε τη βάση του στη Χίο κι απέναντι
στην Ερυθραία εγκατέστησαν δίκτυο κατασκόπων, αποτελούμενο από
Κατωπαναγιούσηδες κι άλλους ντόπιους πατριώτες. Κατάφεραν αρκετά
πλήγματα σε βάρος των Τούρκων. Όταν αργότερα, το 1916, πέτυχε το κίνημα
Θεσσαλονίκης, του Βενιζέλου, το τάγμα αυτό συγχωνεύτηκε με τη θρυλική
Μεραρχία Αρχιπελάγους.
Οι γενναίοι κάτοικοι του χωριού ήταν φημισμένοι για
τη φιλοκαλία τους, την αγάπη τους στο ωραίο και στο γλέντι. Λέγεται πως
όλη η Ιωνία επισκεπτόταν τα ξακουστά πανηγύρια τους, όπου οι μερακλήδες
Κατωπαναγιούσηδες χόρευαν τους χορούς τους, ένα ιδιαίτερο συρτό, τα
μπιλαντέρια, τον καρσιλαμά, τους μπάλους και τον περίφημο “αντικριστό”,
καθαρά βυζαντινό χορό σε χρόνο 9/8. Τα μελωδικά τραγούδια τους
θεωρούνται σήμερα ισάξια με τα καππαδοκικά, ποντιακά, πολίτικα και
σμυρνέικα. Όλα αυτά ευτυχώς διασώθηκαν από τη Μέλπω Μερλιέ, οι χοροί από
την Ντόρα Στράτου
. Όμως η Κάτω Παναγιά φημιζόταν επίσης για τις
ξακουστές εκκλησίες της. Από αυτές δεν διασώθηκε απολύτως τίποτε, μιας
κι αφανίστηκαν από τους Τούρκους. Ανάμεσα σε μεγάλους ναούς (Αγ.
Νικολάου, Αγ. Παρασκευής κ.ά.) καμάρωναν οι χωριανοί τον καλλιμάρμαρο
ναό της Κοίμησης της Θεοτόκου, όπου βρισκόταν η θαυματουργή
χρυσοποίκιλτη εφέστια εικόνα της Παναγίας της Οδηγήτριας του 10ου αιώνα.
Λέγεται πως έτρεχαν ασθενείς απ’ όλη την Ιωνία να θεραπευτούν από τη
χάρη Της. Ο καλλιμάρμαρος εκείνος ναός κτίστηκε γύρω στο 1867-1870.
Είχε πρωτομάστορα σχεδιαστή του μαρμάρινου τέμπλου
και καμπαναριού τον Ιωαν. Χαλεπά και έμοιαζε αρκετά με την Παναγιά της
Τήνου. Ο Χαλεπάς έμεινε πάνω από 2 χρόνια εκεί μαζί με τον 16χρονο τότε
γιο του Γιαννούλη, τον θαυμάσιο μαρμαρογλύπτη Γεώργιο Χαμηλό και
δυο-τρεις άλλους Τήνιους Πυργιώτες μαρμαράδες, για να τελειώσουν το
έργο. Με μοναδική δεξιοτεχνία ολοκλήρωσαν δυο-τρεις το καμπαναριό,
σκάλισαν τα μαρμάρινα τριαντάφυλλα του τέμπλου και επέστρεψαν στην Τήνο.
Αξιοσημείωτο είναι πως ο Γιαννούλης σκάλισε κοντά
στον ναό το πρώτο του γλυπτό, ένα μαρμάρινο Σάτυρο που αγοράστηκε μετά
για να διακοσμήσει το σπίτι του Όμηρου Πανταζίδη, όμως στον διωγμό του
’14 το αρχοντικό εκείνο έγινε σχολείο για Τουρκόπαιδα κι έτσι το πρώτο
έργο του Γιαννούλη Χαλεπά χάθηκε για πάντα. Δέκα περίπου χρόνια αργότερα
(1878) ο μεγάλος τραγικός γλύπτης μας είχε ήδη αρχίσει να παρουσιάζει
τα συμπτώματα της ψυχικής αρρώστιας του και αδυνατούσε να δουλέψει το
μάρμαρο.
Έτσι, την περίφημη “Κοιμωμένη” του από το πήλινο
πρόπλασμα του Χαλεπά μετέφεραν με το γλύφανό τους στο μάρμαρο ο Τήνιος
μαρμαρογλύπτης Γ. Χαμηλός και ο Ανδριώτης Αλεξάκης, που δούλεψαν επίσης
μαζί και με άλλους στην κατασκευή του καμπαναριού του Αγ. Γιώργη του
Λυκαβηττού. Τα μαρμάρινα αυτά γλυπτά στολίζουν σήμερα την Αθήνα -το
τέμπλο όμως του ναού της Κάτω Παναγιάς μαζί με ολόκληρο τον ναό δεν
υπάρχουν πια. Όπως δεν υπάρχει και η θαυματουργή εικόνα. Συλήθηκε για τα
χρυσά στολίδια της; Κάηκε; Θάφτηκε; Το περίεργο είναι πως η εικόνα είχε
κατά τους διωγμούς του 1914 “προσφυγέψει” στη Χίο μαζί με τους
κατοίκους του χωριού. Στην παλινόστηση του 1919 το Βασιλικό Πολεμικό
Ναυτικό την ξανάφερε στο χωριό και μέχρι το τραγικό ’22 η εικόνα
βρισκόταν στον ναό.
Οκτακόσιοι νεκροί
Οι μαρτυρικοί Κατωπαναγιούσηδες θρήνησαν τον Αύγουστο
του ’22 800 νεκρούς που κατεσφάγησαν ή πέθαναν σε μπουντρούμια με
βασανιστικά μαρτύρια. Λίγοι απέμειναν τότε ζωντανοί, όμως σύρθηκαν
αιχμάλωτοι από τους Τσέτες στα βάθη της Ανατολής. Οι Κατωπαναγιούσηδες
παρέμειναν ηρωικά στο χωριό τους και ενώ θα μπορούσαν να διαφύγουν πριν
από την Καταστροφή για τη Χίο, δεν θέλησαν να το εγκαταλείψουν.
Εμπόδιζαν μάλιστα αυτούς τους λίγους που προσπάθησαν να διαφύγουν και να
σωθούν. Άφηναν τα βαπόρια να πηγαινοέρχονται άδεια και όσο μπόρεσαν
υπερασπίστηκαν το χωριό τους.
Δεν τα κατάφεραν φυσικά. Μήνες πριν από τον τραγικό
εκείνο Αύγουστο, οι Τούρκοι είχαν ήδη συλλάβει τους κληρικούς,
δασκάλους, τους προκρίτους και τους προσκόπους της Κάτω Παναγιάς και
τους κρατούσαν φυλακισμένους στο Κάστρο του Τσεσμέ (Αρχαία Κρήνη).
Ανάμεσά τους ο παπά Κουρπάς, ο παπά Νικολής, ο δάσκαλος Θεοφανίδης, ο
λογοτέχνης Αρσένιος Σαρίκας, ο πρόεδρος του Γεωργικού Συνεταιρισμού
Κακόγιαννος και τρεις γυναίκες κρατούμενες βασανίζονταν με φρικτά
μαρτύρια.
Χάθηκαν μαζί με άλλους 800 κατοίκους του χωριού που
οδηγήθηκαν στο εκτελεστικό απόσπασμα. Ως 1ος νεκρός αναφέρεται ο
Ντάλλης, 2ος ο Σαλεψής. Οι 800 αυτοί νεκροί της Κάτω Παναγιάς τιμώνται
με ετήσια μνημόσυνα από τους λίγους απογόνους των κατοίκων που
αιχμαλωτίστηκαν από τους Τούρκους κι είχαν την τύχη να γλιτώσουν τη ζωή
τους νικώντας την πείνα, τις κακουχίες, τον εξανθηματικό τύφο και όσα
άλλα “δώρα” πρόσφερε στους Μικρασιάτες, αλλά και στους Έλληνες
στρατιώτες, ο άτυχος εκείνος πόλεμος. Μέσα σ’ αυτή τη λαίλαπα ως
τραγικότερα θύματα πρέπει να μνημονεύουμε τα παιδιά. Οι ανήλικοι
πρόσκοποι της ιστορίας μας αντιμετώπισαν σκληρή μοίρα.
Ο σφαγέας των 31 προσκόπων του Αϊδινίου δεν είναι
άλλος από τον μεταπολεμικό πρωθυπουργό της Τουρκίας Αντνάν Μεντερές, που
καταδικάστηκε σε θάνατο με απαγχονισμό το 1961. Έστω και αργά, βρήκε τη
δίκαιη τιμωρία του. Ποια όμως δικαίωση μέχρι σήμερα βρήκαν οι
μαρτυρικοί πρόσκοποι της Ιωνίας; Δεν θα έπρεπε τουλάχιστον να τους
αφιερωθεί ένα μνημείο στη χώρα μας;
Πηγές
– Το βιβλίο του Αθαν. Αθανασιάδη “Εθνικές και Πατριωτικές Ιστορίες” (Αθήνα, 1961).
– Περ/κό “Δελτίον Κάτω Παναγιάς” (τεύχη ετών 1956-1965).
2.11.2016
.....................................................................
ΕΚΔΗΛΩΣΗ - ΑΦΙΕΡΩΜΑ
''ΘΥΣΙΑΣ ΜΝΗΜΗ''
214 - 2015- 2016
από την ΕΝΩΣΗ ΠΑΛΑΙΏΝ ΠΡΟΣΚΟΠΩΝ ΗΛΕΙΑΣ
.............................................................................................................................................
...............................................................................................................................................
ΕΚΔΗΛΩΣΗ - ΑΦΙΕΡΩΜΑ
''ΘΥΣΙΑΣ ΜΝΗΜΗ''
214 - 2015- 2016
από την ΕΝΩΣΗ ΠΑΛΑΙΏΝ ΠΡΟΣΚΟΠΩΝ ΗΛΕΙΑΣ
.............................................................................................................................................
...............................................................................................................................................
Δευτέρα 21 Νοεμβρίου 2016
Παγκόσμια Ημέρα Φιλοσοφίας | Η φιλοσοφία στο σήμερα
Παγκόσμια Ημέρα Φιλοσοφίας | Η φιλοσοφία στο σήμερα
Τα αναπάντητα ερωτήματα, αναπάντητα, επιστρέφουν
Η Παγκόσμια Ημέρα Φιλοσοφίας γιορτάζεται
κάθε χρόνο από το 2002 την τρίτη Πέμπτη του Νοεμβρίου, με πρωτοβουλία
της UNESCO, που αναγνώρισε την ανάγκη για κοινό στοχασμό πάνω στα
σύγχρονα προβλήματα, που απασχολούν την ανθρωπότητα.
Την ημέρα αυτή, ο οργανισμός του ΟΗΕ για
τον πολιτισμό και την εκπαίδευση προτρέπει τα κράτη – μέλη του να
διοργανώνουν εκδηλώσεις και συζητήσεις για φιλοσοφικά θέματα.
«Γίνε φιλόσοφος, αλλά μέσα σε όλη τη φιλοσοφία σου εξακολούθησε να είσαι άνθρωπος»
Ντέιβιντ Χιουμ
Με αγάπη για την σοφία (φιλείν + σοφία) η
επιστήμη της Φιλοσοφίας, η επιστήμη των επιστημών, αναζητά απαντήσεις
σε ερωτήματα που συχνά ξεπερνούν τις γνωστικές δυνατότητες του ανθρώπου.
Αυτό σημαίνει ότι μπορεί μεν να διευρύνει τα όρια της ανθρώπινης
σκέψης, αλλά και ότι μπορεί να μην δώσει λύση στον αρχικό προβληματισμό,
παρά να γεννήσει σκέψεις πάνω στην ίδια την σκέψη. Ωστόσο, τελικός
σκοπός του φιλοσόφου οφείλει να είναι η δημιουργία προτάσεων για το πώς
θα μπορούσαν να είναι τα πράγματα, για το πώς θα μπορούσαν να δοθούν
απαντήσεις. Και για να δημιουργηθεί η πρόταση, όπως συμβαίνει με όλες
τις επιστήμες, θα πρέπει να προηγηθούν η παρατήρηση, η υπόθεση, το
πείραμα, η απόδειξη και η επανάληψη.
Η ηθική, η αισθητική, η μεταφυσική, η
λογική, η πολιτική φιλοσοφία κ.α. είναι κλάδοι της Φιλοσοφίας που συχνά
εμπλέκονται μεταξύ τους και που αφορούν ανέκαθεν την ανθρωπότητα, με
διαφορετική ίσως βαρύτητα ανά εποχή.
Εδώ, ας αναφέρουμε πως η Παγκόσμια
Οργάνωση Φιλοσοφικών Εταιριών είχε αποφασίσει και πρότεινε στην UNESCO η
Παγκόσμια Ημέρα Φιλοσοφίας να εορτάζεται την ημέρα θανάτου του Σωκράτη,
στις 5 Μαρτίου του 399 π.Χ. Για αδιευκρίνιστους λόγους η UNESCO
αποφάσισε τελικά η ημέρα εορτασμού της Φιλοσοφίας να είναι την τρίτη
Πέμπτη του Νοεμβρίου.
Ως προς το επίκαιρο ερώτημα αν υπάρχει
χώρος για φιλοσοφία σε θέματα επικαιρότητας, αυτό το ζήτημα έχει νόημα
μόνο για ανθρώπους που είναι φιλοσοφημένοι, που έχουν δηλαδή διδαχθεί
την ελληνική φιλοσοφία, που την έχουν δεχθεί ως διδασκαλία, έρευνα,
τρόπο ζωής. Για ανθρώπους που έχουν μάθει να προσφέρουν στα κοινά και να
προστατεύουν τα πολιτιστικά στοιχεία της χώρας. Για αυτούς τους
ανθρώπους η φιλοσοφία έχει πολύ μεγάλη σημασία στη ζωή και στην
αντιμετώπιση των προβλημάτων τους.
Σήμερα, άλλωστε, δεν είναι ο φιλόσοφος
που παίρνει αποφάσεις για τον λαό, όπως συνέβαινε στην αρχαιότητα, αλλά
κάποιες πολιτικές ομάδες στις οποίες ζητήθηκε από τον λαό να το κάνουν.
Συνεπώς η φιλοσοφία δε θα μπορούσε να απαντήσει στη σημερινή κρίση,
αφενός γιατί δεν είναι ειδική να απαντήσει στα διάφορα προβλήματα που
αντιμετωπίζει η κοινωνία σήμερα, αφετέρου γιατί δεν ζητάται ποτέ από
τους πολιτικούς η γνώμη των σύγχρονων φιλοσόφων. Αν ζητιόταν, σίγουρα θα
μπορούσαμε να έχουμε κάποιες προτάσεις, είτε βραχυπρόθεσμες είτε
μακροπρόθεσμες.
Θα μπορούσαν, άραγε οι προτάσεις αυτές να δώσουν λύσεις στα προβλήματα που αντιμετωπίζει η κοινωνία σήμερα;
Η Φιλοσοφία δεν είναι μία επιστήμη σαν
τις άλλες, π.χ. Βιολογία, Χημεία, κατά την οποία πραγματοποιούνται
πειράματα, τα αποτελέσματα των οποίων μπορούν να δώσουν άμεσες λύσεις
στην ανθρωπότητα. Πρόκειται για ένα μάθημα ζωής που διαμορφώνει ήθος,
φρόνημα, ανοίγει το μυαλό. Όσο πιο ανοιχτό μυαλό έχει κανείς τόσο
καλύτερα μπορεί να δεχθεί την Φιλοσοφία και να λειτουργήσει σύμφωνα με
αυτήν στην ζωή του. Για να γίνει όμως αυτό, και για να διαμορφωθεί το
ήθος, χρειάζεται δουλειά όχι μόνο από τους ειδικούς (π.χ. καθηγητές
Φιλοσοφίας) αλλά και από την συνολική εκπαίδευση που δέχεται ένας
άνθρωπος, ήδη από το δημοτικό σχολείο. Ένας ανοιχτόμυαλος δάσκαλος ή
καθηγητής μπορεί να βοηθήσει τον άνθρωπο να πορευθεί στην κοινωνία που
ζει.
Φιλοσοφίες υπάρχουν αμέτρητες σε όλον
τον κόσμο, πόσο μάλλον στην Ελλάδα που είναι η μητέρα της επιστήμης
αυτής. Έτσι, στην ελληνική κοινωνία θα έπρεπε να πορευόμαστε σύμφωνα με
την ελληνική φιλοσοφία, με τις αρχές και τα ήθη της, η οποία θα έπρεπε
να διδάσκεται στα σχολεία σύμφωνα με τεχνικές που υπάρχουν ήδη από την
εποχή του Πλάτωνα.
Πώς θα μπορούσε, λοιπόν, η Φιλοσοφία να γίνει αντιληπτή από όλους; Πώς θα μπορούσε να μιλά με πιο απλά λόγια;
Το πρόβλημα της εκλαΐκευσης της
Φιλοσοφίας υπήρξε ήδη από την εποχών των Πυθαγορείων, οπότε υπήρχαν
αυτοί που εισέπρατταν επιφανειακά αυτά που δίδασκε ο Πυθαγόρας και αυτοί
που μάθαιναν σε βάθος από τα λεγόμενά του (-αξίζει να αναφερθεί ότι η
μετάδοση των γνώσεων εκείνη την εποχή γινόταν πάντοτε προφορικά. Ο
Πυθαγόρας δεν άφησε τίποτε γραπτό.)
Μπορεί σήμερα να είναι πολλοί αυτοί που
αμφισβητούν τη χρησιμότητά της ή την ίδια της την υπόσταση, η σχέση,
όμως, που διατηρεί στο διάβα των αιώνων με τις ιδέες την κρατά ζωντανή
και ζωτική για τον άνθρωπο του σήμερα, αυτόν που τόσο εύστοχα
κινηματογράφησαν να είναι χαμένος στη μετάφραση.
Ο έρωτάς της με τις ιδέες γεννιέται με
τη δημιουργία τους, εκδηλώνεται με την αμφισβήτησή τους, κορυφώνεται με
την ανάλυση και κατανόησή τους και καρπός της συνύπαρξής τους είναι η
επιστροφή στην ίδια την ιδέα, καθάρια και σχηματοποιημένη.
Εκ των πραγμάτων, λοιπόν, η φιλοσοφία
εδρεύει στον κόσμο των ιδεών. Εκεί αναπνέει, εκεί αναπτύσσεται, εκεί
προσεγγίζεται. Για να δοθεί, λοιπόν, μία πειστική απάντηση στο ερώτημα
«ποια η χρησιμότητα της φιλοσοφίας;» πρέπει να προσεγγιστεί ο κόσμος των
ιδεών, έτσι όπως εμφανίστηκε μέσα από το ανθρώπινο πνεύμα. Μία μικρή
και σύντομη περιήγηση στον πνευματικό κόσμο του Σωκράτη, του Αριστοτέλη,
του Ζαν Ζακ Ρουσό, του Νίτσε δεν αφήνει κανένα περιθώριο αμφισβήτησης
για την αναγκαιότητά της και τη σημασία της.
Οι θέσεις και οι απόψεις που εξέφρασαν,
όχι μόνο δημιούργησαν νέα πεδία ιδεολογικής ανάπτυξης αλλά μετέβαλλαν
ουσιαστικά και πρακτικά τον κόσμο γύρω τους. Ο Σωκράτης υπεράσπισε τις
θέσεις του και την ηθική του με την ίδια του τη ζωή. Η σκέψη του
Αριστοτέλη αποτέλεσε δομικό υλικό του πολιτισμού της Δύσης ενώ το
κοινωνικό συμβόλαιο του Ρουσό αποτέλεσε το ιδεολογικό όπλο της Γαλλικής
Επανάστασης.
Το ζήτημα, λοιπόν, που γεννάται δεν
είναι αν η φιλοσοφία είναι χρήσιμη στο σημερινό άνθρωπο, αλλά γιατί
αυτός λησμόνησε τη σημασία της. Γιατί δεν γίνεται άμεσα κατανοητή η αξία
της, γιατί η κοινωνία εμφανίζεται αποκομμένη από τη φιλοσοφική σκέψη.
Κυριακή 20 Νοεμβρίου 2016
20 Νοεμβρίου: Παγκόσμια Ημέρα για τα Δικαιώματα του Παιδιού
Η Σύμβαση για τα Δικαιώματα του Παιδιού, που αποτελεί το πλέον
αποδεκτό κείμενο για τα ανθρώπινα δικαιώματα παγκοσμίως, υιοθετήθηκε από
τη Γενική Συνέλευση του ΟΗΕ στις 20 Νοεμβρίου του 1989.
Το χρονικό διάστημα από 1ης έως 19ης Νοεμβρίου, όπως γράψαμε
και χθες, έχει κηρυχθεί ως «19 Ημέρες Ακτιβισμού κατά της Παιδικής
Κακοποίησης» («19 Days of Activism for Prevention of Abuse and Violence
against Children»), προκειμένου μέσα από διάφορες δράσεις να δοθεί
έμφαση στο γεγονός ότι όλο και περισσότερα παιδιά σήμερα είναι θύματα
βίας από τους ενήλικες. Παλαιότερα ήταν γνωστή ως «Παγκόσμια Ημέρα κατά
της Παιδικής Κακοποίησης» (19 Νοεμβρίου).Η επιλογή του χρόνου δεν είναι τυχαία, αλλά έγινε για να συνδυαστεί με την Παγκόσμια Ημέρα για τα Δικαιώματα του Παιδιού (20 Νοεμβρίου). Η πρωτοβουλία ανήκει στην «Women's World Summit Foundation» (WWSF), που συσπειρώνει μη κυβερνητικές οργανώσεις, γυναικείες και για την υπεράσπιση του παιδιού.
Η Σύμβαση για τα Δικαιώματα του Παιδιού, που αποτελεί το πλέον αποδεκτό κείμενο για τα ανθρώπινα δικαιώματα παγκοσμίως, υιοθετήθηκε από τη Γενική Συνέλευση του ΟΗΕ στις 20 Νοεμβρίου του 1989.
Η Σύμβαση για τα Δικαιώματα του Παιδιού είναι ο πρώτος παγκόσμιος νομικά δεσμευτικός κώδικας για τα δικαιώματα που όλα τα παιδιά πρέπει να απολαμβάνουν. Θέτει στοιχειώδεις αρχές για την ευημερία των παιδιών στα διάφορα στάδια εξέλιξής τους και αποτελείται από 54 άρθρα. Η Σύμβαση ξεκίνησε με πρωτοβουλία της Πολωνικής κυβέρνησης και της UNICEF, υιοθετήθηκε ομόφωνα απο τη Γεν. Συνέλευση του ΟΗΕ στις 20 Νοεμ. 1989 και τέθηκε σε ισχύ το 1990. Μέχρι σήμερα έχει επικυρωθεί σχεδόν από όλες τις χώρες του κόσμου, ενώ η χώρα μας την επικύρωσε στις 2 Δεκεμβρίου 1992 με τον νόμο 2101, και τα 54 άρθρα της καλύπτουν όλα τα δικαιώματα των παιδιών.
Παρά τα διεθνή κείμενα προστασίας των παιδιών, που σε πολλές χώρες αποτελούν κενό γράμμα, εκατομμύρια παιδιά εξακολουθούν να υποφέρουν από τη φτώχεια και να στερούνται της στοιχειώδους σχολικής εκπαίδευσης, εκατοντάδες χιλιάδες υφίστανται τις τραγικές συνέπειες συρράξεων και οικονομικού χάους, δεκάδες χιλιάδες ακρωτηριάζονται στους πολέμους και πολλά ακόμη ορφανεύουν ή και σκοτώνονται από τον ιό του AIDS και από άλλες ασθένειες.
Παρότι η Σύμβαση έχει συνολικά 54 άρθρα, διέπεται από τέσσερις θεμελιώδεις αρχές:
Μη-Διάκριση (άρθρο 2): Δεν πρέπει ούτε να επωφελείσαι, ούτε να υποφέρεις εξ' αιτίας φυλής, χρώματος, φύλου, γλώσσας, θρησκείας, ή εθνικής, κοινωνικής ή εθνοτικής καταγωγής, ή εξ' αιτίας οποιασδήποτε πολιτικής ή άλλης θέσης, εξ' αιτίας της κοινωνικής σου θέσης ή της περιουσίας ή της οικογένειας στην οποία γεννήθηκες, ή επειδή έχεις κάποια αναπηρία.
Το Καλύτερο Συμφέρον του Παιδιού (άρθρο 3): Νόμοι και δράσεις που επηρεάζουν παιδιά πρέπει να θέτουν προτεραιότητα στο τι είναι το καλύτερο για σένα και να σε ωφελούν με τον καλύτερο δυνατό τρόπο.
Επιβίωση, Ανάπτυξη και Προστασία (άρθρο 6): Οι αρχές στη χώρα σου πρέπει να σε προστατεύουν και να βοηθούν ώστε να εξασφαλισθεί η ολοκληρωμένη ανάπτυξή σου - φυσική, πνευματική, ηθική και κοινωνική.
Συμμετοχή (άρθρο 12): Έχεις το δικαίωμα να εκφράζεις τη γνώμη σου για τις αποφάσεις που αφορούν τη ζωή σου και οι απόψεις σου πρέπει να λαμβάνονται υπό
Σάββατο 12 Νοεμβρίου 2016
ο Αλέξης Μανθαιάκης στο Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης μιλά για την επιστροφή των γλυπτών ..
ΜΕΓΑΛΗ ΕΠΙΤΥΧΙΑ...Μίλησε και για τον Επικούριο Απόλλωνα και άνοιξε η συζήτηση και για αυτό.....
Oxford Union debate - motion for the return of colonial artifacts carried! Οξφορδη- με τον πρόεδρο της Ενωσης της Οξφορδης Νοα Λαχς και μελη της επιτροπης - νικησαμε με 160-106 στο debate για την επιστροφη των λεηλατημενων αρχαιοτητων της αποικιοκρατικης εποχης οπου ημουν εισηγητης. Και αυτο στην καρδια τις Αγγλιας. Πολιτισμος και εξαιρετικη φιλοξενια! Την αλλη εβδομαδα θα μιλησει ο Hawking. We won the debate at the Oxford Union for the repatriation of colonial era lifted artifacts ,160-109.Excellent hosts and thanks to the president and committee of the OU for their hospitality and Mia for her help in getting me settled in and showing me around. Next week Stephen Hawking will be the speaker.
Iσως μια μερα μας καλεσουν σε εκδηλωση και στην Ελλαδα για τα Γλυπτα, ισως...and thanks also to my fellow Parthenon Sculptures committee campaigner Alan Smith who helped make it happen!
Alexis Mantheakis
Μεγάλη ,μεγάλη μου τιμή! Είχα την ευκαιρία να τους πω για τον ναό του Απολλωνα Επικουριο που ολόκληρην η ζωοφόρος είναι κλειδωμένη σε ένα πατάρι στο British Museum όπου δεν την βλέπει κανείς.
Τετάρτη 9 Νοεμβρίου 2016
Εγγραφή σε:
Αναρτήσεις (Atom)