ΑΝΑΝΔΡΗ ΣΦΑΓΗ ΤΩΝ ΠΡΟΣΚΟΠΩΝ ΤΟΥ ΑΪΔΙΝΙΟΥ (18 ΙΟΥΝ.1919), ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΤΣΕΤΕΣ ΤΟΥ MΕΝΤΕΡΕΣ.
Τους τύφλωσαν πριν από την εκτέλεση
Οι πρόσκοποι του Αϊδινίου είχαν συλληφθεί με τον
έφορό τους Νίκο Αυγερίδη. Φυλακίστηκαν στο μπουντρούμι του Διοικητηρίου.
Από εκεί οδηγήθηκαν σ’ ένα διπλανό ελαιώνα (στις όχθες του Εύδωνα
ποταμού) που έγινε ο τόπος του δικού τους μαρτυρίου. Ο επικεφαλής των
Τσετών, Αντνάν Μεντερές, τους ζήτησε πρώτα να αλλαξοπιστήσουν, πήρε όμως
την περήφανη απάντηση από τον Αυγερίδη και όλα τα παιδιά πως αυτό δεν
θα γινόταν ποτέ.
Έτσι ζητωκραυγάζοντας “Ζήτω η Ελλάς”
κατακρεουργήθηκαν εκεί 31 πρόσκοποι. Οι Τούρκοι σ’ ένα όργιο
βασανιστηρίων και αίματος πρώτα τύφλωσαν κι εκτέλεσαν τον Αυγερίδη, στη
συνέχεια τους άλκιμους Φιλοκτήτη Αργυράκη και Μίνωα Βεϊνόγλου και όλους
τους προσκόπους που ως περήφανα Ελληνόπουλα και αμετανόητοι χριστιανοί
μαρτύρησαν για την πίστη τους.
Από τη σφαγή του Αϊδινίου γλίτωσαν επίσης λίγοι
πρόκριτοι που είχαν καταφύγει στο Διοικητήριο και έσωσαν τη ζωή τους,
κρυβόμενοι ως την ανακατάληψη της πόλης από τον στρατό. Αυτοί έδωσαν τις
μαρτυρίες για την εκτέλεση των 31 προσκόπων, που οι φονιάδες τους
φυσικά ούτε δικάστηκαν ούτε καταδικάστηκαν ποτέ.
Όσο για τον Σχοινά, αυτός καταδικάστηκε μεν, για
ανικανότητα και λιποταξία ενώπιον του εχθρού στο Στρατοδικείο -γλίτωσε
όμως το εκτελεστικό απόσπασμα, ισχυριζόμενος ότι εμποδίστηκε από τον
Αριστείδη Στεργιάδη που ήταν Ύπατος Αρμοστής, σταλμένος από τον
Βενιζέλο, με ευρύτατη δικαιοδοσία στη Σμύρνη (ο οποίος επίσης
κατηγορήθηκε για εγκατάλειψη θέσης, μια και λίγο πριν από την καταστροφή
το’ σκασε επιβιβαζόμενος στο αγγλικό θωρηκτό “Σιδηρούς Δουξ” κι
εγκατέλειψε την Ελλάδα διαφεύγοντας στη Νίκαια Γαλλίας όπου και πέθανε).
Όσοι δεν υπέκυψαν τότε στην τραγική τους μοίρα,
έφυγαν για τη Σμύρνη όπου απλώς ανέβαλαν τον θάνατό τους για τρία ακόμη
χρόνια. Λίγοι ήρθαν μετά ξεριζωμένοι πρόσφυγες στην Ελλάδα. Από αυτούς η
Θωμαΐς συζ. Αθαν. Αθανασιάδη, που γλίτωσε τη σφαγή καταφεύγοντας στο
γαλλικό μοναστήρι, έδωσε τις φρικτές πληροφορίες για τον αφανισμό των
πολιτών του Αϊδινίου, αναφέροντας πως μεταξύ άλλων σφαγιάστηκαν τότε
τρία αδέλφια της, δύο ανίψια της και πάνω από δεκαπέντε συγγενείς της.
Ο προσκοπισμός είναι ιδέα και ως ιδέα δεν μπορεί να
πεθάνει. Το ίδιο δεν ισχύει όμως για τους προσκόπους, δυστυχώς. Έτσι,
μετά το Αϊδίνι, ήρθε η σειρά των προσκόπων της Ιωνίας. Στα Σώκια, όμορφη
κωμόπολη του νομού Σμύρνης που, κατά την περίοδο 1919-22, βρισκόταν υπό
ιταλική διοίκηση, εξαφανίστηκαν άλλοι 78 πρόσκοποι που μαζί με
προκρίτους της περιοχής είχαν φυλακίσει αναίτια οι Τούρκοι επί μήνες.
Παρά τις παρακλήσεις των γονιών τους, οι Ιταλοί δεν ενδιαφέρθηκαν για
την τύχη τους.
Τον Απρίλιο του 1920, όταν πλησίαζε ο ελληνικός
στρατός, οι Τσέτες τα έσυραν μαζί τους στα βουνά όπου χάθηκαν τα ίχνη
όλων των φυλακισμένων και ουδείς απέμεινε να δώσει μαρτυρία για τις
συνθήκες θανάτου των τραγικών αυτών παιδιών. Όμως έχουμε μαρτυρίες για
την τύχη των προσκόπων του κοντινού χωριού Κάτω Παναγιά (σημερινό
Γενήκιοϊ) όπου τον Αύγουστο του ’22 μεταξύ άλλων 800 συγχωριανών τους
βρήκαν τον θάνατο οι 14χρονοι πρόσκοποι Κώστας Θεοφανίδης (γιος του
δασκάλου της τάξης Ιωαν. Θεοφανίδη) κι οι συμμαθητές του Κυριάκος
Μίχαλος, Αθαν. Καμπάνης και Δημ. Οικονομίδης, που επίσης αρνήθηκαν να
τουρκέψουν.
Οι γενναίοι Κατωπαναγιούσηδες
Η Κάτω Παναγιά, παραλιακή κωμόπολη της Ιωνίας, ήταν
καθαρά ελληνική. Ούτε ένας Τούρκος μόνιμος κάτοικος δεν υπήρχε εκεί.
Έτσι, ήδη από τις 18/5/1914 που είχε αρχίσει να διαφαίνεται ο τραγικός
επίλογος της Μικρασίας, το χωριό έδωσε έμπρακτα το “παρών” στον ελληνικό
αγώνα, προσφέροντας άφθονους εθελοντές στο τάγμα του γενναίου Κρητικού
Καρπουζάκη, που μάζευαν πολύτιμες πληροφορίες και έκαναν δολιοφθορές
κατά του εχθρού.
Είχαν συνδέσμους στα Βουρλά και στη Σμύρνη για επαφές
με τον ελληνικό στρατό. Το τάγμα είχε τη βάση του στη Χίο κι απέναντι
στην Ερυθραία εγκατέστησαν δίκτυο κατασκόπων, αποτελούμενο από
Κατωπαναγιούσηδες κι άλλους ντόπιους πατριώτες. Κατάφεραν αρκετά
πλήγματα σε βάρος των Τούρκων. Όταν αργότερα, το 1916, πέτυχε το κίνημα
Θεσσαλονίκης, του Βενιζέλου, το τάγμα αυτό συγχωνεύτηκε με τη θρυλική
Μεραρχία Αρχιπελάγους.
Οι γενναίοι κάτοικοι του χωριού ήταν φημισμένοι για
τη φιλοκαλία τους, την αγάπη τους στο ωραίο και στο γλέντι. Λέγεται πως
όλη η Ιωνία επισκεπτόταν τα ξακουστά πανηγύρια τους, όπου οι μερακλήδες
Κατωπαναγιούσηδες χόρευαν τους χορούς τους, ένα ιδιαίτερο συρτό, τα
μπιλαντέρια, τον καρσιλαμά, τους μπάλους και τον περίφημο “αντικριστό”,
καθαρά βυζαντινό χορό σε χρόνο 9/8. Τα μελωδικά τραγούδια τους
θεωρούνται σήμερα ισάξια με τα καππαδοκικά, ποντιακά, πολίτικα και
σμυρνέικα. Όλα αυτά ευτυχώς διασώθηκαν από τη Μέλπω Μερλιέ, οι χοροί από
την Ντόρα Στράτου
. Όμως η Κάτω Παναγιά φημιζόταν επίσης για τις
ξακουστές εκκλησίες της. Από αυτές δεν διασώθηκε απολύτως τίποτε, μιας
κι αφανίστηκαν από τους Τούρκους. Ανάμεσα σε μεγάλους ναούς (Αγ.
Νικολάου, Αγ. Παρασκευής κ.ά.) καμάρωναν οι χωριανοί τον καλλιμάρμαρο
ναό της Κοίμησης της Θεοτόκου, όπου βρισκόταν η θαυματουργή
χρυσοποίκιλτη εφέστια εικόνα της Παναγίας της Οδηγήτριας του 10ου αιώνα.
Λέγεται πως έτρεχαν ασθενείς απ’ όλη την Ιωνία να θεραπευτούν από τη
χάρη Της. Ο καλλιμάρμαρος εκείνος ναός κτίστηκε γύρω στο 1867-1870.
Είχε πρωτομάστορα σχεδιαστή του μαρμάρινου τέμπλου
και καμπαναριού τον Ιωαν. Χαλεπά και έμοιαζε αρκετά με την Παναγιά της
Τήνου. Ο Χαλεπάς έμεινε πάνω από 2 χρόνια εκεί μαζί με τον 16χρονο τότε
γιο του Γιαννούλη, τον θαυμάσιο μαρμαρογλύπτη Γεώργιο Χαμηλό και
δυο-τρεις άλλους Τήνιους Πυργιώτες μαρμαράδες, για να τελειώσουν το
έργο. Με μοναδική δεξιοτεχνία ολοκλήρωσαν δυο-τρεις το καμπαναριό,
σκάλισαν τα μαρμάρινα τριαντάφυλλα του τέμπλου και επέστρεψαν στην Τήνο.
Αξιοσημείωτο είναι πως ο Γιαννούλης σκάλισε κοντά
στον ναό το πρώτο του γλυπτό, ένα μαρμάρινο Σάτυρο που αγοράστηκε μετά
για να διακοσμήσει το σπίτι του Όμηρου Πανταζίδη, όμως στον διωγμό του
’14 το αρχοντικό εκείνο έγινε σχολείο για Τουρκόπαιδα κι έτσι το πρώτο
έργο του Γιαννούλη Χαλεπά χάθηκε για πάντα. Δέκα περίπου χρόνια αργότερα
(1878) ο μεγάλος τραγικός γλύπτης μας είχε ήδη αρχίσει να παρουσιάζει
τα συμπτώματα της ψυχικής αρρώστιας του και αδυνατούσε να δουλέψει το
μάρμαρο.
Έτσι, την περίφημη “Κοιμωμένη” του από το πήλινο
πρόπλασμα του Χαλεπά μετέφεραν με το γλύφανό τους στο μάρμαρο ο Τήνιος
μαρμαρογλύπτης Γ. Χαμηλός και ο Ανδριώτης Αλεξάκης, που δούλεψαν επίσης
μαζί και με άλλους στην κατασκευή του καμπαναριού του Αγ. Γιώργη του
Λυκαβηττού. Τα μαρμάρινα αυτά γλυπτά στολίζουν σήμερα την Αθήνα -το
τέμπλο όμως του ναού της Κάτω Παναγιάς μαζί με ολόκληρο τον ναό δεν
υπάρχουν πια. Όπως δεν υπάρχει και η θαυματουργή εικόνα. Συλήθηκε για τα
χρυσά στολίδια της; Κάηκε; Θάφτηκε; Το περίεργο είναι πως η εικόνα είχε
κατά τους διωγμούς του 1914 “προσφυγέψει” στη Χίο μαζί με τους
κατοίκους του χωριού. Στην παλινόστηση του 1919 το Βασιλικό Πολεμικό
Ναυτικό την ξανάφερε στο χωριό και μέχρι το τραγικό ’22 η εικόνα
βρισκόταν στον ναό.
Οκτακόσιοι νεκροί
Οι μαρτυρικοί Κατωπαναγιούσηδες θρήνησαν τον Αύγουστο
του ’22 800 νεκρούς που κατεσφάγησαν ή πέθαναν σε μπουντρούμια με
βασανιστικά μαρτύρια. Λίγοι απέμειναν τότε ζωντανοί, όμως σύρθηκαν
αιχμάλωτοι από τους Τσέτες στα βάθη της Ανατολής. Οι Κατωπαναγιούσηδες
παρέμειναν ηρωικά στο χωριό τους και ενώ θα μπορούσαν να διαφύγουν πριν
από την Καταστροφή για τη Χίο, δεν θέλησαν να το εγκαταλείψουν.
Εμπόδιζαν μάλιστα αυτούς τους λίγους που προσπάθησαν να διαφύγουν και να
σωθούν. Άφηναν τα βαπόρια να πηγαινοέρχονται άδεια και όσο μπόρεσαν
υπερασπίστηκαν το χωριό τους.
Δεν τα κατάφεραν φυσικά. Μήνες πριν από τον τραγικό
εκείνο Αύγουστο, οι Τούρκοι είχαν ήδη συλλάβει τους κληρικούς,
δασκάλους, τους προκρίτους και τους προσκόπους της Κάτω Παναγιάς και
τους κρατούσαν φυλακισμένους στο Κάστρο του Τσεσμέ (Αρχαία Κρήνη).
Ανάμεσά τους ο παπά Κουρπάς, ο παπά Νικολής, ο δάσκαλος Θεοφανίδης, ο
λογοτέχνης Αρσένιος Σαρίκας, ο πρόεδρος του Γεωργικού Συνεταιρισμού
Κακόγιαννος και τρεις γυναίκες κρατούμενες βασανίζονταν με φρικτά
μαρτύρια.
Χάθηκαν μαζί με άλλους 800 κατοίκους του χωριού που
οδηγήθηκαν στο εκτελεστικό απόσπασμα. Ως 1ος νεκρός αναφέρεται ο
Ντάλλης, 2ος ο Σαλεψής. Οι 800 αυτοί νεκροί της Κάτω Παναγιάς τιμώνται
με ετήσια μνημόσυνα από τους λίγους απογόνους των κατοίκων που
αιχμαλωτίστηκαν από τους Τούρκους κι είχαν την τύχη να γλιτώσουν τη ζωή
τους νικώντας την πείνα, τις κακουχίες, τον εξανθηματικό τύφο και όσα
άλλα “δώρα” πρόσφερε στους Μικρασιάτες, αλλά και στους Έλληνες
στρατιώτες, ο άτυχος εκείνος πόλεμος. Μέσα σ’ αυτή τη λαίλαπα ως
τραγικότερα θύματα πρέπει να μνημονεύουμε τα παιδιά. Οι ανήλικοι
πρόσκοποι της ιστορίας μας αντιμετώπισαν σκληρή μοίρα.
Ο σφαγέας των 31 προσκόπων του Αϊδινίου δεν είναι
άλλος από τον μεταπολεμικό πρωθυπουργό της Τουρκίας Αντνάν Μεντερές, που
καταδικάστηκε σε θάνατο με απαγχονισμό το 1961. Έστω και αργά, βρήκε τη
δίκαιη τιμωρία του. Ποια όμως δικαίωση μέχρι σήμερα βρήκαν οι
μαρτυρικοί πρόσκοποι της Ιωνίας; Δεν θα έπρεπε τουλάχιστον να τους
αφιερωθεί ένα μνημείο στη χώρα μας;
Πηγές
– Το βιβλίο του Αθαν. Αθανασιάδη “Εθνικές και Πατριωτικές Ιστορίες” (Αθήνα, 1961).
– Περ/κό “Δελτίον Κάτω Παναγιάς” (τεύχη ετών 1956-1965).
2.11.2016
.....................................................................
ΕΚΔΗΛΩΣΗ - ΑΦΙΕΡΩΜΑ
''ΘΥΣΙΑΣ ΜΝΗΜΗ''
214 - 2015- 2016
από την ΕΝΩΣΗ ΠΑΛΑΙΏΝ ΠΡΟΣΚΟΠΩΝ ΗΛΕΙΑΣ
.............................................................................................................................................
...............................................................................................................................................
ΕΚΔΗΛΩΣΗ - ΑΦΙΕΡΩΜΑ
''ΘΥΣΙΑΣ ΜΝΗΜΗ''
214 - 2015- 2016
από την ΕΝΩΣΗ ΠΑΛΑΙΏΝ ΠΡΟΣΚΟΠΩΝ ΗΛΕΙΑΣ
.............................................................................................................................................
...............................................................................................................................................
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου