Powered By Blogger

Πέμπτη 6 Σεπτεμβρίου 2012

Ο ΔΩΔΕΚΑΛΟΓΟΣ ΤΟΥ ΓΥΦΤΟΥ Κωστή Παλαμά

Ο ΔΩΔΕΚΑΛΟΓΟΣ ΤΟΥ ΓΥΦΤΟΥ
του Κωστή Παλαμά 


Κωστής Παλαμάς, Ο Δωδεκάλογος του Γύφτου
απόσπασμα από τον Προφητικό)

Μες τις παινεμένες χώρες, Χώρα
παινεμένη, θα 'ρθει κι η ώρα,
και θα πέσεις, κι από σέν' απάνου η Φήμη
το στερνό το σάλπισμά της θα σαλπίσει
σε βοριά κι ανατολή, νοτιά και δύση.
Πάει το ψήλος σου, το χτίσμα σου συντρίμι.
Θα 'ρθει κι η ώρα• εσένα ήταν ο δρόμος
σε βοριά κι ανατολή, νοτιά και δύση,
σαν το δρόμο του ήλιου• γέρνεις• όμως
το πρωί για σε δε θα γυρίσει.
Και θα σβήσεις καθώς σβήνουνε λιβάδια
από μάισσες φυτρωμένα με γητειές•
πιο αλαφρά του περασμού σου τα σημάδια
κι από τις δροσοσταλαματιές•
θα σε κλαιν' τα κλαψοπούλια στ' αχνά βράδια
και στα μνήματα οι κλωνόγυρτες ιτιές.
...................................................
Και θα φύγεις κι απ' το σάπιο το κορμί,
ω Ψυχή παραδαρμένη από το κρίμα,
και δε θά' βρει το κορμί μια σπιθαμή
μες στη γη για να την κάμει μνήμα,
κι άθαφτο θα μείνει το ψοφίμι,
να το φάνε τα σκυλιά και τα ερπετά,
κι ο Καιρός μέσα στους γύρους του τη μνήμη
κάποιου σκέλεθρου πανάθλιου θα βαστά.
Όσο να σε λυπηθεί της αγάπης ο Θεός,
και να ξημερώσει μιαν αυγή,
και να σε καλέσει ο λυτρωμός,
ω Ψυχή παραδαρμένη από το κρίμα!
Και θ' ακούσεις τη φωνή του λυτρωτή,
θα γθυθείς της αμαρτίας το ντύμα,
και ξανά κυβερνημένη κι αλαφρή,
θα σαλέψεις σαν τη χλόη, σαν το πουλί,
σαν το κόρφο το γυναικείο,
σαν το κύμα,
και μην έχοντας πιο κάτου άλλο σκαλί
να κατρακυλήσεις πιο βαθιά
στου Κακού τη σκάλα,
για τ' ανέβασμα ξανά που σε καλεί
θα αιστανθείς να σου φυτρώσουν, ω χαρά!
Τα φτερά, τα φτερά τα πρωτινά σου τα μεγάλα!

Α. ΑΝΑΛΥΣΗ-ΕΡΜΗΝΕΙΑ ΠΟΙΗΜΑΤΟΣ
1. ΕΙΣΑΓΩΓΗ
Ο "Δωδεκάλογος του Γύφτου" είναι ένα συνθετικό ποίημα που εκδόθηκε το 1907 και αποτελείται από δώδεκα λόγους. Σ' αυτό ο γύφτος συμβολίζει την ψυχή που δεν υποτάσσεται σε τίποτα, αλλά συνέχεια προσπαθεί να δημιουργήσει κάτι καινούργιο και στερεό, γκρεμίζοντας ο,τιδήποτε παλιό. Το ποίημα του σχολικού βιβλίου είναι απόσπασμα από τον "Προφητικό", τον όγδοο από τους δώδεκα λόγους. Ο Κ. Παλαμάς έγραψε τον "Προφητικό" δέκα χρόνια μετά την ήττα στον ελληνοτουρκικό πόλεμο του 1897. Σ' αυτόν ο ποιητής παρουσιάζει ως προφητείες τα γεγονότα που έχουν ήδη συμβεί στην εποχή του. Το σκηνικό τοποθετείται στο Βυζάντιο. Η πολιτική ηγεσία είχε παραδοθεί στην αδιαφορία και τη διαφθορά, με αποτέλεσμα να μην πάρει είδηση την τουρκική απειλή, που ολοένα και πλησίαζε. Στο απόσπασμα του σχολικού βιβλίου ο ποιητής - προφήτης πληγωμένος από την αδιαφορία της πολιτικής ηγεσίας και των συμπολιτών του, προβλέπει αρχικά τον ξεπεσμό της χώρας του, αλλά στο τέλος εκφράζει την ελπίδα για την ανάσταση και αναγέννηση του ελληνικού έθνους.

2. ΓΛΩΣΣΙΚΑ - ΠΡΑΓΜΑΤΟΛΟΓΙΚΑ
• Φήμη = αρχαία ελληνική και ρωμαϊκή θεά, προσωποποίηση των διαδόσεων και αγγελιαφόρος των νικών.
• το ψήλος = το ύψος, το ανάστημα
• μάισσες = μάγισσες
• γητεία = μάγια
• Ψυχή = εδώ πρόκειται για την ψυχή της πολιτείας, της χώρας
• σκέλεθρο = ο σκελετός
3. ΔΟΜΗ
• 1η Ενότητα: (Στίχοι 1-24). Η προφητεία της καταστροφής.
• 2η Ενότητα: (Στίχοι 25-41). Η ελπίδα της ανάστασης. 

4. ΑΝΑΛΥΣΗ - ΕΡΜΗΝΕΙΑ
Ο ποιητής προφητεύει την παρακμή της ελληνικής πολιτείας από την εποχή της βυζαντινής αυτοκρατορίας και ύστερα. Προβλέπει πως θα' ρθει η ώρα που η Χώρα θα πέσει, γεγονός που θα διαδοθεί σ' όλο τον κόσμο. Η θεά Φήμη θα στείλει παντού το τελευταίο της σάλπισμα. Επίσης, προβλέπει ότι η Χώρα θα χάσει το μεγαλείο της και θα καταστραφεί. Στη συνέχεια παρομοιάζει την ιστορική διαδρομή της πολιτείας με την πορεία του ήλιου. `Οπως ο ήλιος, έτσι και η χώρα έλαμψε, όμως τώρα είναι η ώρα να δύσει οριστικά. Η πολιτεία θα χαθεί, όπως χάνονται τα μαγεμένα λιβάδια από τις μάγισσες στα παραμύθια. Η Χώρα θα καταστραφεί και δε θ' αφήσει τίποτα πίσω της. Αφού χαθεί η πολιτεία, θα κλαινε τα πουλιά στα μνήματα και οι ιτιές θα γέρνουν θρηνητικά. Το πτώμα της πολιτείας θα μείνει άθαφτο και θα αποτελέσει λεία για τα σκυλιά και τα ερπετά. Οι μεταγενέστεροι θα τη θυμούνται σαν ένα άθλιο σκελετό. Σ' αυτή την κατάσταση θα βρίσκεται η Ψυχή της Χώρας μέχρι να τη λυπηθεί ο Θεός της αγάπης και να την απαλλάξει από την αμαρτία. Η Ψυχή της πολιτείας, που είχε φτάσει στο τελευταίο σκαλοπάτι του ξεπεσμού, θα ανεβεί τη σκάλα που οδηγεί στο καλό. Θα νιώσει να φυτρώνουν πάνω της τα παλιά της φτερά, που θα τη βοηθήσουν να ξαναποκτήσει τη χαμένη της δόξα. 

5. ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΙΔΕΑ
Η Ελλάδα ποτέ δε θα χαθεί. ακόμη κι αν έχει καταστραφεί προσωρινά, θα ξαναποκτήσει την παλιά δόξα της και θα αποκαταστήσει το εθνικό της γόητρο.

ΕΙΔΙΚΑ
(Απόσπασμα από τον Προφητικό) (Κ.Ν.Λ. Α΄ Λυκείου, σσ. 413-415)
Είδος: Μεγάλο επικολυρικό ποίημα με χαλαρή μυθική ενότητα χωρισμένο σε 12 λόγους. Είναι αποσπασματικό, όπως τονίζει ο Παλαμάς. Το ενώνει ο όμως η ταυτότητα του ήρωα, του Γύφτου, το εγώ του ποιητή που είναι πίσω από το Γύφτο, πότε κρυφά και πότε φανερά.
Θέμα: Ο ποιητής-προφήτης εκφράζει τον πόνο του αλλά και την ελπίδα για ανάσταση του έθνους μετά την παρακμή.
Γύφτος: Ο Π. διαλέγει το Γύφτο όχι γιατί θέλει να τον εξυψώσει ή τη φυλή του αλλά γιατί μοιάζει με την ψυχή του ποιητή: αδέσμευτος, ελεύθερος, ανυπότακτος, δεν έχει πατρίδα, αναζητεί πάντα κάτι, ζητά να δημιουργήσει, αποτυγχάνει, γίνεται αρνητής, μετά δημιουργός αξιών. Γκρεμίζει τα πάντα, τα σάπια και χτίζει καινούρια και γερά. Ο Κ. Τσάτσος παρατηρεί: «κανένας γύφτος δεν είναι σαν το Γύφτο του Δωδεκάλογου. Μονάχα ο ποιητής είναι σαν αυτό. Μα πήρε από τους πραγματικούς γύφτους την εξωτερική έκφραση. Ο Π. χρησιμοποιώντας το Γύφτο διευκολύνεται μεν, αλλά δεν αποποιείται την ευθύνη των ιδεών του έργου.»
Εποχή που γράφτηκε: 1899 – 1907= Δίσεκτα χρόνια για τον ελληνισμό.
Χρόνος που αναφέρεται: 14ος αι. παρακμή Βυζαντίου = παραλληλισμός των δύο εποχών.
Τόπος: Θράκη, έξω από την Κωνσταντινούπολη. Όχι τυχαία η εκλογή. Είναι το σταυροδρόμι, το χωνευτήρι των λαών και των ιδεών Δύσης – Ανατολής, Χριστιανισμού, Ελληνισμού και Βαρβάρων. Είναι κοσμογονικός αυτός ο τόπος. Όλοι χωράνε σε τέτοιο τόπο, ακόμα και οι γύφτοι.
• Ποιο μήνυμα στέλλει ο ποιητής;
Μήνυμα αισιόδοξο, ελπίδας για αποκατάσταση του εθνικού γοήτρου και εξευτελισμού μετά την ήττα του 1897.
• Ο ποιητής μιλά ως προφήτης• σε ποια όμως ενότητα βρίσκεται η πραγματική προφητεία και γιατί;
Όχι βέβαια στην πρώτη, διότι μας μιλά για τον ξεπεσμό της Βυζαντινής Αυτοκρατορίας, κάτι που ήταν γνωστό. Βρίσκεται στη β’, γιατί εκεί γίνεται λόγος για την αναγέννηση του ελληνισμού, είναι δηλ. η Μεγάλη Ιδέα, η πεποίθηση ότι θα ξαναπάρει η Ελλάδα τα χαμένα εδάφη, θα ξαναζήσει η Βυζαντινή Αυτοκρατορία.
• Πώς φαίνεται η παρακμή και ο ξεπεσμός στην α’ ενότητα;
Από τα ρήματα και τις λέξεις που χρησιμοποιεί: θα πέσεις, το στερνό το σάλπισμα, συντρίμι, γέρνεις, θα σβήσεις, θα σε κλαιν, θα φύγεις, ψοφίμι, σκέλεθρο.
Δύση του ήλιου = δύση πολιτείας.
• Με ποιες λέξεις εκφράζεται η ελπίδα της ανάστασης στη β’ ενότητα;
Θα ξημερώσεις, θα σε καλέσει ο λυτρωμός, θα ακούσεις τη φωνή του λυτρωτή, θα φυτρώσουν τα φτερά τα πρωτινά σου τα μεγάλα.
• Στην α’ ενότητα για ποια χώρα μιλά, πώς τη χαρακτηρίζει και γιατί; Τι προφητεύει;
Α. Χώρα είναι το Βυζάντιο, η παλιά μεγάλη αυτοκρατορία.
Β. Τη χαρακτηρίζει «χώρα παινεμένη μες στις παινεμένες» θέλοντας να δείξει με το χαρακτηρισμό αυτό το παλιό της μεγαλείο, τη δύναμη και τη δόξα.
Γ. Προφητεύει την παρακμή, τον ξεπεσμό της, τη φθορά και τη διάλυσή της.
• Στη β’ ενότητα σε ποιον απευθύνεται ο ποιητής; Τι σημαίνει η φράση «παραδαρμένη από το κρίμα»; Ποιο είναι το τελικό μήνυμα;
Α. Απευθύνεται στην προσωποποιημένη ψυχή της πολιτείας, την Ελλάδα, με τη φράση «ω Ψυχή παραδαρμένη από το κρίμα».
Β. Η φράση αυτή αναφέρεται στα λάθη που κατά καιρούς έγιναν στην πολιτική ιστορία της Ελλάδας. Λάθη που την οδήγησαν στο τελευταίο σκαλοπάτι της καταστροφής.
Γ. Μήνυμα αισιόδοξο, θα έρθει η ημέρα της αναγέννησης.
• Ποιος ο στόχος του Π. όταν προφητεύει;
Να κάνει τους συμπατριώτες του να συνειδητοποιήσουν την κατάσταση στην οποία έχει περιπέσει το έθνος και να συσπειρωθούν για την ανάστασή του.
• Ποια τεχνική χρησιμοποιεί;
Αυτά που βλέπει και στοχάζεται ο ίδιος ο Ποιητής, τα βάζει στο στόμα ενός προφήτη που μιλάει από το παρελθόν προβλέποντας δήθεν το μέλλον. Για τον ίδιο τον Ποιητή είναι ήδη παρελθόν και παρόν.
• Ποια στοιχεία δίνουν στο ποίημα προφητικό χαρακτήρα;
Διακρίνουμε τρία στοιχεία.
Α. Συνεχής χρήση μορίου ΘΑ= αναγωγή στο μέλλον.
Β. Αποκαλυπτικός χαρακτήρας λόγου= ο λ. αποκαλύπτει και προβάλλει στο παρόν τις εικόνες και τα γεγονότα του μέλλοντος.
Γ. Επίσημη και αφοριστική γλώσσα= θυμίζει προφητείες Παλαιάς Διαθήκης. Προσθέτει και αρκετά λυρικά στοιχεία, ώστε η γλώσσα να γίνει πιο ποιητική. Χρησιμοποιεί πολλά ΚΑΙ= επομένως παρατακτική σύνδεση. 
'' φιλόλογος''

Τρίτη 28 Αυγούστου 2012

Η 7η Περιφέρεια Δ.Ελλάδος της Ένωσης Ενεργών Πολιτών Ελλάδος 
και
Η Ένωση Ενεργών Πολιτών Πύργου,


                                       συγχαίρουν


 όλους τους επιτυχόντες μαθητές που με τον αγώνα τους κατάφεραν να διεκδικήσουν μια θέση στην τριτοβάθμια εκπαίδευση και τους εύχεται καλή σταδιοδρομία!!!


                                          Ο Συντονιστής
                         Κωνσταντίνος Τριανταφυλλόπουλος 



δημοσιεύτηκε
 29.8.2012
Amaliada news
George Fakos
Ενημέρωση Αμαλιάδας 


και στις εφημερίδες
ΠΑΤΡΙΣ
ΠΡΩΙΝΗ
ΠΡΩΤΗ 
ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΉ ΛΕΣΧΗ ΤΡΑΠΕΖΙΚΩΝ Ν ΗΛΕΙΑΣ
Το Διοικητικό Συμβούλιο της Πολιτιστικής Λέσχης Τραπεζικών Ν.Ηλείας ,διερμηνεύοντας τα αισθήματα των μελών και φίλων της,εκφράζει τα ολόθερμα συγχαρητήρια στα παιδιά των συναδέλφων καθώς και σε όλες τις νέες και τους νέους που κατάφεραν να εισαχθούν στα Ανώτατα και Ανώτερα Τεχνολογικά Ιδρύματα της χώρας μας ευχόμενο καλή επιτυχία και δύναμη.
Αξίζουν επίσης συγχαρητήρια στους γονείς τους, που υποστήριξαν αυτή τη επίπονη προσπάθεια των νέων αλλά και στους καθηγητές τους που καθοδηγούσαν και ενίσχυαν τις προσπάθειες τους και κατ αυτό τον τρόπο,δικαιώθηκαν οι στόχοι και οι επιδιώξεις τους.
Είναι πλέον για όλους τους επιτυχόντες γεγονός, ότι με την εισαγωγή τους στην τριτοβάθμια εκπαίδευση ανοίγονται μπροστά τους νέοι δρόμοι για προσωπική και συλλογική πρόοδο και παράλληλα για επιστημονική κατάρτιση και εξειδίκευση με στόχο την ανέλιξη της κοινωνίας και της πατρίδας μας,Την ίδια δύναμη και κουράγιο ,εύχεται το ΔΣ και για όσους νέους θα συνεχίσουν τις προσπάθειες τους σε άλλες κατευθύνσεις και επιστημονικούς κλάδους στην πατρίδα ή αλλού προσδοκώντας ένα καλύτερο αύριο.


Γιά το Διοικητικό Συμβούλιο της Πολιτιστικής Λέσχης
                           Τραπεζικών Ν.Ηλείας

      Ο Πρόεδρος                                       ο Γενικός Γραμματέας

Κων.Τριανταφυλλόπουλος                       Γεωργ.Βασιλόπουλος


δημοσιεύτηκε
 29.8.2012
Amaliada news
George Fakos
Ενημέρωση Αμαλιάδας 

και στις εφημερίδες
ΠΑΤΡΙΣ
ΠΡΩΙΝΗ
ΠΡΩΤΗ 
 

Κυριακή 5 Αυγούστου 2012

Ανακοίνωση της Πολιτιστικής Λέσχης Τραπεζικών Ηλείας για τις εξελίξεις στην Αγροτική Τράπεζα

                                                               Ανακοίνωση 
της Πολιτιστικής Λέσχης Τραπεζικών Ηλείας για τις εξελίξεις στην Αγροτική Τράπεζα

Σάββατο, 04 Αύγουστος 2012 13:12

smaller text tool iconmedium text tool iconlarger text tool icon
Ενόψει των αποφάσεων που αναμένεται να ληφθούν... για την πορεία του τραπεζικού συστήματος η Πολιτιστική Λέσχη Τραπεζικών Ηλείας,
αξιώνει την εφαρμογή μιας άλλης πολιτικής, που θα αφορά στη λειτουργία των Τραπεζών στις νέες συνθήκες που διαμορφώνονται στη χώρα μας, η οποία θα επικεντρώνει:

= Στην ενίσχυση της πραγματικής οικονομίας και της ανάπτυξη


- Στην στήριξη των κοινωνικών αναγκών με την ανακούφιση των ελληνικών νοικοκυριών


= Στη δημιουργία προϋποθέσεων προστασίας και ενίσχυσης της απασχόλησης στη χώρα


- Στην υπεράσπιση των συντάξεων, των μισθών και των κοινωνικών δικαιωμάτων


Είναι ξεκάθαρο ότι οι Τράπεζες αποτελούν Εργαλείο για την Οικονομία, την Κοινωνία, τους Εργαζόμενους, τους Ανέργους, τους Συνταξιούχους και έτσι τα κριτήρια της λειτουργίας τους πρέπει να υπηρετούν συγκεκριμένες ανάγκες και όχι νέες κερδοσκοπικές λογικές.


Όταν η ελληνική κοινωνία πλήττεται στο σύνολό της, η ανεργία μεγαλώνει, οι μισθοί και οι συντάξεις μειώνονται συνεχώς, ενώ τα χαράτσια και οι φόροι αυξάνονται, δεν μπορεί το τραπεζικό σύστημα να είναι ανεξέλεγκτο, χωρίς αρχές, χωρίς θεσμικό πλαίσιο, χωρίς κανόνες, χωρίς αποτελεσματική εποπτεία και διαφάνεια.


Στη κατεύθυνση αυτή και για τους λόγους αυτούς που αφορούν τις παραγωγικές δυνάμεις και όλους τους πολίτες αυτής της χώρας χωρίς εξαιρέσεις, η Πολιτιστική Λέσχη Τραπεζικών Ηλείας ζητά :


1. Η ανακεφαλαιοποίηση των Τραπεζών να γίνει για όλες τις Τράπεζες, χωρίς διαχωρισμούς και εξαιρέσεις συμπεριλαμβανομένων και των κρατικού ενδιαφέροντος Τραπεζών Αγροτικής και Ταχ. Ταμιευτηρίου, οι οποίες ιστορικά στηρίζουν την Αγροτική οικονομία και τη λαϊκή αποταμίευση, με στόχο το τραπεζικό σύστημα στο σύνολό του να στηρίξει την οικονομική ανάπτυξη, τις κοινωνικές ανάγκες και την απασχόληση.


2. Η δημιουργία Δημόσιου Πυλώνα Τραπεζών είναι επιτακτική και άμεση ανάγκη προκειμένου να διασφαλίζεται η εξισορροπητική παρέμβαση του κράτους στη λειτουργία του συστήματος και η αποφυγή αθέμιτων πρακτικών σε βάρος της οικονομίας, της υγιούς επιχειρηματικότητας και των κοινωνικών αναγκών.


3. Η Διασφάλιση των θέσεων εργασίας και των εργασιακών και ασφαλιστικών δικαιωμάτων των εργαζομένων στις Τράπεζες με ειδική ρήτρα για την απασχόληση, είναι όρος που δεν αφορά μόνο στο κοινωνικό αγαθό της εργασίας, αλλά και στην εύρυθμη και δυναμική λειτουργία του συστήματος στις νέες συνθήκες, που απαιτούν ουσιαστική παραγωγική και ψυχική συμμετοχή όλων των εργαζομένων στις Τράπεζες, στην προσπάθεια ανάκαμψης της οικονομίας της χώρας.


Αγωνιζόμαστε ταυτόχρονα και παράλληλα πάνω στο τρίπτυχο :


- Για την ανατροπή της συμφωνίας εκποίησης της Αγροτικής Τράπεζας.


- Για την ύπαρξη και τη λειτουργία της ΑΤΕ, στο ρόλο του χρηματοπιστωτικού εργαλείου, για τη στήριξη και την ανάπτυξη του πρωτογενούς τομέα της οικονομίας και κυρίως του αγροτικού.


- Για την, ουσιαστική, διασφάλιση της εργασίας, την κατοχύρωση των δικαιωμάτων , εργασιακών και ασφαλιστικών των συναδέλφων μας.


Η Πολιτιστική Λέσχη συμπαρίσταται στους συναδέλφους εργαζομένους του Ομίλου της ΑΤΕ τώρα και γενικά στις Τράπεζες, στον πιο κρίσιμο αγώνα της τελευταίας περιόδου, εν’ όψει των εξελίξεων που αναμένονται στις Τράπεζες στο επόμενο χρονικό διάστημα.


Αυτός ο αγώνας δεν αφορά μόνο τους εργαζόμενους στην Αγροτική και στις Τράπεζες.


Αφορά ολόκληρη την ελληνική κοινωνία και αυτό πρέπει να γίνει αντιληπτό από όλους.


Αυτός ο αγώνας είναι κυρίως κοινωνικός, γιατί θα καθορίσει τους κανόνες και τα νέα δεδομένα για την οικονομία και την κοινωνία τα επόμενα χρόνια.


Η Πολιτιστική Λέσχη Τραπεζικών Ηλείας καθώς και η ΟΤΟΕ και οι εργαζόμενοι στις Τράπεζες, θα δώσουμε τη μάχη του καθήκοντος, της συνέπειας, των αρχών και της ιστορικής διαδρομής του κινήματός μας, χωρίς συμβιβασμούς με γνώμονα τη χώρα και την ελληνική κοινωνία...


           Ο Πρόεδρος                                                   Ο Γενικός Γραμματέας


Κων.Τριανταφυλλόπουλος                                    Γιωργ.Βασιλόπουλος
Σάββατο, 04 Αύγουστος 2012 13:12
 ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΕΙΣ 
1. Pirgiotis g.r.
2.Αμαλιάδα Νιους
3. Γιώργος Φάκος 
4.Οδηγός Επαγγελματικών Επιχειρήσεων  Πύργου 6/8/12
5.iliaoikonomia  
6.iliaola 
7.Εφημερίδα της Αμαλιάδας...
 και στον τοπικό Τύπο.... 
ΠΡΩΙΝΗ  08 August 2012 09:30
ΠΑΤΡΙΣ 12.8.2012
 
 

Παρασκευή 3 Αυγούστου 2012

Το Αρχαιολογικό Μουσείο Ολυμπίας σε e-book

Το Αρχαιολογικό Μουσείο Ολυμπίας σε e-book

Ο ιερός τόπος της αρχαίας Ολυμπίας δοκιμάστηκε σκληρά από τις καταστροφικές πυρκαγιές του 2007. Μαζί του δοκιμάστηκε και όλη η ανθρωπότητα που έχει συνδέσει το χώρο με την ειρήνη, τη συμφιλίωση, την ευγενή άμιλλα και τον Ολυμπισμό.

Αυτονόητη πράξη καθήκοντος προς το παγκόσμιο αυτό ιερό υπήρξε ο αφιερωματικός τόμος για το Αρχαιολογικό Μουσείο της Ολυμπίας που το Κοινωφελές Ίδρυμα Ιωάννη Σ. Λάτση παρέδωσε στους φιλότεχνους αναγνώστες τον Δεκέμβριο του 2008.


Ο αφιερωματικός τόμος περιέχει φωτογραφίες εκθεμάτων του Αρχαιολογικού Μουσείου της Ολυμπίας. Το Ελληνικό Υπουργείο Πολιτισμού διατηρεί τα πνευματικά δικαιώματα (copyright) επί των απεικονιζόμενων αρχαίων και επί των φωτογραφιών και το Ταμείο Αρχαιολογικών Πόρων εισπράτει τα τέλη δημοσίευσης αυτών.


Μπορείτε να διαβάσετε ή να "ξεφυλίσσετε" ηλεκτρονικά ολόκληρο το βιβλίο, από  http://www.latsis-foundation.org/megazine/publish/ebook.php?book=35&preloader=1

Μένουμε Ελλάδα για τον οδοντωτό σιδηρόδρομο/Κλήμα του Παυσανία: Ένα κλήμα 3.000 ετών

 
 
Κλήμα του Παυσανία: Ένα κλήμα 3.000 ετών


Ένα ζωντανό φυσικό μνημείο, μήκους 100 μέτρων και ηλικίας περίπου 3.000 ετών, βλασταίνει ακόμη και είναι η απόδειξη της ξακουστής ελληνικής οινοπαραγωγής και αμπελοκαλλιέργειας που πηγάζει από την αρχαιότητα.



Το "Κλήμα του Παυσανία" βρίσκεται στον οικισμό Σελλά Παγκρατίου (56 χλμ.της οδού Τριπόλεως-Καλαβρύτων, στα σύνορα των νομών Αρκαδίας-Αχαΐας.
Το "Κλήμα" βοτανικά ανήκει στο είδος Vitis Vinifera Siluestris, άγρια άμπελος, από το οποίο εξελίχθηκε το υποείδος Vitis Vinifera Sativa, από το οποίο και προέρχονται οι σημερινές καλλιεργούμενες ποικιλίες αμπέλου.
O φημισμένος περιηγητής Παυσανίας, την άνοιξη του 172 μ.Χ επισκέφθηκε τη συγκεκριμένη περιοχή για να διαπιστώσει εάν ήταν πραγματικότητα η φήμη που είχε ακούσει ότι οι πέστροφες στον ποταμό Αροάνειο κελαηδούσαν όπως το πουλί τσίχλα.
Ο Παυσανίας στο βιβλίο του "Αρκαδικά" αναφέρει ότι ευρισκόμενος κοντά στο συγκεκριμένο ποτάμι μέχρι τη δύση του ηλίου, είδε μεν τις πέστροφες αλλά δεν τις άκουσε να μιλάνε.
Τελικά, αυτό που πιθανότατα συνέβει είναι ότι κάποιος καλοφαγάς, ενθουσιασμένος με τις πέστροφες, είπε στον Παυσανία ότι κελαηδούν από νοστιμιά!
Σύμφωνα με την παράδοση, ευρισκόμενος λοιπόν για τον παραπάνω λόγο κοντά στο σημείο που είναι σήμερα το Κλήμα, φαίνεται ότι αναζήτησε τον ίσκιο του και οι κάτοικοι του χωριού, τον φιλοξένησαν παρατίθοντας του γεύμα με πέστροφες και προσφέροντας του νερό από την παρακείμενη πηγή.


Το μέγεθος και η βλάστηση του Κλήματος του έκανε εντύπωση και συνέστησε στους κατοίκους να το προσέχουν και να το περιποιούνται.
Αξίζει να σημειωθεί ότι ο κορμός του ήταν κατά πολύ μεγαλύτερος αλλά στη διάρκεια της κατοχής οι Γερμανοί κατακτητές, σύμφωνα με μαρτυρίες κατοίκων, έκοψαν ένα μεγάλο κομμάτι του κορμού του.
Έπειτα από ενέργειες του Συλλόγου Παγκρατιωτών Καλαβρυτινών, ο "Άγιος Ιωάννης ο Θεολόγος", που ασχολείται με τη συντήρησή του, το Κλήμα του Παυσανία ανακηρύχθηκε Διατηρητέο Μνημείο της Φύσεως.



Μύθοι συνδέουν το "Κλήμα του Παυσανία" με άθλο του Ηρακλή, ο οποίος κυνηγούσε τη χρυσόκερο κερυνίτιδα έλαφο και έφτασε μέχρι το Κλήμα στο οποίο μπερδεύτηκαν τα μακριά μαλλιά της ελάφου και τη συνέλαβε και από εκεί προέκυψε και το όνομα της θέσης «Κυνηγάρι».


Η Ευαγγελία Σωτηροπούλου είναι Οινολόγος με καταγωγή το Σοποτό (Αροανία) Καλαβρύτων.